کد خبر: ۵۱۳۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
دولت استیضاح وزرا را به‌نفع‌ کشور نمی‌داند/انتظار این است که در صیانت از جان و آبروی زندانیان اهتمام ورزند

سخنگوی دولت: کسری بودجه نداریم/آخرین وضعیت پرداخت حقوق کارمندان دولت، فرهنگیان و پرسنل نیروهای مسلح/اگر دستگاهی دریافتی نداشته است، به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند

نوبخت درباره وضعیت واریز حقوق پرسنل نیروهای مسلح گفت: حقوق نیروهای مسلح به سازمان نیروهای مسلح داده شده من تاکید کرده ام تا امروز سازمان نیروهای مسلح حقوق کارکنان خود را واریز کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت گفت: یک رقمی در بودجه پیش‌بینی می‌شود که گاهی منابع آن کامل تحقق پیدا نمی‌کند باید بگویم عدم تحقق منابع داریم سخنگوی دولت: کسری بودجه نداریم/آخرین وضعیت پرداخت حقوق کارمندان دولت، فرهنگیان و پرسنل نیروهای مسلح/اگر دستگاهی دریافتی نداشته است، به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنداما کسری بودجه نداریم.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به انتشار آمار ۹ ماهه از سوی مرکز آمار گفت: بر اساس گزارش که از سوی نماز بانکی و وزارت صنعت معدن و تجارت که روز گذشته منتشر شد ۱۷ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان به ۲۶ هزار ۶۷۸ بنگاه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از سوی دولت هم تاکنون ۳۳ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد که در مقایسه با   ۱۸ هزار ۶۴۳ میلیارد سال گذشته ۷۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: یک رقمی در بودجه پیش‌بینی می‌شود که گاهی منابع آن کامل تحقق پیدا نمی‌کند باید بگویم عدم تحقق منابع داریم اما کسری بودجه نداریم. بودجه صد در صد تحقق پیدا نمی‌کند.

وی افزود: اگر منابع تحقق پیدا کند تعهدات خود را انجام می‌دهیم، اما مثلا اگر منابع تحقق پیدا نکند نمی‌توانیم به کارمند دولت بگوییم ببخشید بودجه تامین نشد، ما باید برای این مورد قرض و حقوق را پرداخت کنیم.

نوبخت تاکید کرد: ما کسری بودجه نداریم اما چون دخلمان با خرج یکی نیست، آرام‌تر هزینه می‌کنیم.

وی با بیان این که شاید شما بپرسید چرا درست پیش‌بینی بودجه نمی‌کنید، اظهار داشت: گاهی اوقات مجلس پیش‌بینی می‌کند بودجه بیشتر باشد، سال گذشته سیصد و ۱۹ هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم کردیم که مجلس آن را به سیصد و ۴۶ هزار افزایش داد که ما مخالفت کردیم.

اگر دستگاهی حقوق خود را دریافت نکرده است با سازمان برنامه و بودجه تماس بگیرد

سخنگوی دولت یادآور شد: برخی از رسانه‌ها اعلام کردند به بعضی از دستگاه‌ها بودجه داده نشد؛ بله درست است. وقتی جایی ۵ درصد پیشرفت دارد اما جای دیگر ۹۵ درصد، مشخص است بودجه را به کجا می‌دهیم.

وی افزود: امسال ۲۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و جاری پرداخت شد. رشد اقتصادی با نفت ۴\۴ درصد و بدون نفت ۷\۴ و رشد سرمایه‌گذاری ۹\۳ درصد بوده است. روند منفی ما مثبت شد و قصد رشدهای دو رقمی را داریم.

سخنگوی دولت درخصوص پرداخت حقوق دستگاه‌ها گفت: بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردم تا امروز حقوق همه دستگاه‌ها را پرداخت کردیم، احیانا اگر دستگاهی حقوق خود را دریافت نکرده است با سازمان برنامه و بودجه تماس بگیرد.

برخی افراد می‌خواهند مصونیتی به ریال خود ببخشند

وی ادامه داد: دستگاهایی خرید خدمت می‌کنند تلاشمان این است که ظرف روزهای آینده این قبیل پرداخت‌ها را هم به سرانجام برسانیم

نوبخت در خصوص ارز گفت: امسال در این بازار علاوه بر روال عادی تقاضای بیشتری بنا به هر دلیلی وارد شد و عده‌ای را ترغیب کرد که ریال خود را به سمت دلار بیاورند، یعنی الان کسانی که با اتوبوس می‌آورند کسانی هستند که نیاز به دلار دارند؟

وی ادامه داد: برخی افراد می‌خواهند مصونیتی به ریال خود ببخشند تا ارزش آن پایان نیاید، به این افراد گفتیم دست از سر دلار بردارید، بنابراین اوراق با سود ۲۰ درصد صادر کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تمامی کارها صورت گرفت که بانک مرکزی این فشارها را کمتر کند.

وی خاطر نشان کرد: به کسی که مسافر است نمی‌توانیم دلار ندهیم، بنابراین مصوب شد به مسافران ارز بدهیم. مردم ارز اسکناسی می‌خواهند خب این خود محل اشکال است بنابراین بانک مرکزی تلاش کرد با کارت در کشور‌های دیگر خدمات ارائه شود.

حساب‌های جناحی را از منافع کشور جدا کنید

سخنگوی دولت با اشاره به همکاری انگلیس و آمریکا گفت: شما می‌دانید که یک اتحاد شیطانی، نامبارک و نامقدس  بین انگلیس و آمریکا شکل گرفت و قطع‌نامه را به شورای امنیت بردند، ارز و مباحث اقتصادی مانند توان نظامی مؤلفه های اقتدار ما است.

وی ادامه داد: حساب‌های جناحی را از منافع کشور جدا کنید، کسی که دولت را زیر سوال می ‌رد کل نظام را زیر سوال می برد، قوه قضائیه و مجلس را زیر سوال می‌برد.

دولت انگلیس از دیپلمات‌های ما حمایت و صیانت کند

نوبخت درباره حادثه سفارت کشورمان در انگلیس گفت: بر اساس عرف دیپلماتیک توقع داریم دولت انگلیس از دیپلمات‌های ما حمایت و صیانت ما را به عمل بیاورد.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این که صبح امروز  آیت الله جنتی گفته است در برخی از وزارت‌خانه‌ها افراد به فکر خود هستند و برخی از آن‌ها انقلابی نیستند و یا فاصله حداکثری با انقلاب دارند، گفت: قطعا لازم است بیان کنند که کدام وزرات‌خانه را نام می‌برند.

وی تاکید کرد: همه از پشینه وزرا اطلاع دارند این افراد در دوران جنگ و خون کنار مردم بودند، سوابق قابل‌اتکایی دارند.

سخنگوی دولت با بیان این که وزرا معاونان خود را با دقت لازم انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: وزرا دقت لازم را دارند در بحث بدنه هم نمی‌شود دست زد، بهتر است کلی‌گویی نکنیم و مصداقی سخن بگوییم.

وی ادامه داد : اگر در وزارت‌خانه کسی انقلابی نیست باید اخراج کنیم؟ باید در این مورد در چارجوب قانون اقدام کنیم.

وزرای ما آدم‌های پاک دامن هستند

سخنگوی دولت درباره اینکه چرا نمایندگان خود به وزرا رأی اعتماد داده‌اند اما شروع به استیضاح کردند، گفت: ما مواضع دولت را به درستی بیان کردیم و این استیضاح حق نمایندگان است. همیشه یاد کردیم، این اقدام که قانونی بودنش را تایید می‌کنیم آیا تایید هم می‌کنیم به نفع کشور است؟ دولت معتقد است این اقدام به نفع کشور نیست و ضمن این غیرمتعارف و غیرمعمول است.

وی ادامه داد: مگر در این ۶ ماه چه اتفاقی افتاده است؟ گفتند که دولت خواهان این اتفاق است. مگر دولت با کسی تعارف دارد؟ حال مشخص شد که چه کسی می‌خواهد. فراموش نکنید شرایط کشور به خصوص منطقه‌ای را باید در نظر بگیریم.

نوبخت ادامه داد: در دی ماه دیدید که دشمنان چقدر خوشحال شدند، اگر فکر می‌کنید تقویت توان نظامی برای اقتدار کافی اشتباه است، توان داخلی هم باید تقویت شود، این کار چه پیامی به دنیا می‌دهد.

وی افزود: دنیا با خود فکر نمی‌کند چه اتفاقی افتاده که کشور سه وزارت‌خانه ندارد؟! می‌گویند وزرا عذرخواهی کنند، وزرای ما آدم‌های پاک دامن هستند، آقای حجتی بهشتی است، کسی مانند آقای ربیعی دلسوز کارگران نیست، شخصی مانند آقای آخوندی وارد به حمل و نقل نیست.

برخی منتظر نشسته‌اند از استیضاح سوءاستفاده کنند

سخنگوی دولت تاکید کرد : استیضاح وزیران پیام خوبی ندارد کسانی امروز از چهارشنبه سوری گرفته تا بقیه منتظر نشسته‌اند، سو‌ءاستفاده کنند.

وی درباره اینکه آیا راه گفت‌وگوی آیت الله جنتی با دولت بسته است، گفت: خیر این راه بسته نیست، اگر ایشان نظراتی دارند به ما بگویند گوش خواهیم کرد

به وجدان عمومی مجلس اعتماد دارم

سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می‌شود استیضاح محصول اختلاف اعضای دولت با یکدیگر است، گفت: اختلاف‌نظر بین دستگاه‌ها قابل قبول است وزرا باید نظرات خود را بگویند اما این که بگویم استیضاح از دل آن است درست نیست.

وی ادامه داد: در مجلس فراکسیون‌های مختلفی وجود دارد که شاید با دولت همراه نباشند و ممکن است نظرات و نگرش‌هایی وجود  داشته باشد اما من به وجدان عمومی مجلس اعتماد دارم.

بتوانم لابى هم می‌کنم

نوبخت درباره پرونده مؤسسات مالی غیرمجاز گفت: سه قوه پیگیر این موضوع هستند، در دولت یازدهم  سیف اعلام کرد مؤسسات مالی غیرمجازی وجود دارد. من به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی شهادت می‌دهم که آقای سیف هشدار داد، ما به ایشان گفتیم اقدام کنید ایشان گفتند کمکم کنید دولت برای این کار هزینه سیاسی‌اش را پرداخت کرده است.

وی در مورد اجرای قانون ثبت حقوق مسئولان و ایجاد سامانه‌ای برای این منظور بیان داشت: این کار در حال پیگیری است و از جمله مواردی بود که دولت خود درصدد تحقق آن بود و همه مقامات زیر ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرند.

سخنگوى دولت در واکنش به دعوتنامه‌اى که به نمایندگان مجلس براى لابى و استیضاح وزرا داده شد، اظهار داشت: مسئول کانون نمایندگان حزب اعتدال و توسعه از دفتر من وقت خواسته بود تا درباره استیضاح وزرا با من صحبت کند من از این موضوع استقبال می‌کنم آنها هم آمدند و صحبت کردند و نظراتشان را دادند من بتوانم لابى هم می‌کنم مگر تعارف دارم.

وی تاکید کرد: منظور از لابی این است باید نمایندگان را به طور منطقی قانع کنیم که در رای اعتماد به این سه وزیر رای دهند در حال حاضر  هم از آنها دفاع می‌کنم و از نمایندگان می‌خواهم به وزرا راى دهند، اگر دعوتنامه‌اى از من به نمایندگان داده شده می‌خواهم آن نامه منتشر شود.

انتظار این است که در صیانت از جان و آبروی زندانیان اهتمام ورزند

سخنگوی دولت در خصوص عدم همراهی رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد گفت: در مجلس قبل هم آقای رئیس‌جمهور همراهی نمی‌کرد و آقای معاون اول این امر را بر عهده می‌گیرد، امروز هم آقای جهانگیری نماینده رئیس‌جمهور است.

نوبخت درباره عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بهترین فرد شخص آقای رئیس‌جمهور است که  به این سوال پاسخ دهد.

وی در خصوص موضع رسمی دولت حقوق شهروندی گفت: کسانی که بازداشت می‌شوند حتی مجرمان، امانات ما هستند، انتظار ما از عزیزان این است که در صیانت جان و آبروی این افراد اهتمام ورزند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اسلام و مسئولان نظام بر این موضوع تاکید دارند و آقای رئیس‌جمهور دستور رسیدگی دادند تا اگر لازم باشد برخوردی صورت بگیرد.

از خارج شدن اشیاء تاریخى از کشور بی‌خبرم

نوبخت گفت: گاهی اوقات نظام هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند که حقش نیست و اگر لازم باشد مدارک را افشا می‌کنیم .

نوبخت درباره خبر خروج اشیاء تاریخى از موزه‌ها در زمان حمید بقایی گفت: من از خارج شدن اشیاء تاریخى از کشور بی‌خبرم.

وی ادامه داد: مقرر شد هر مسئله‌اى که از دولت گذشته روى داد را به قوه قضاییه ارجاع دهیم تا این قوه، اقدامات لازم را انجام دهد.

نوبخت خاطرنشان کرد: امیدواریم قوه قضاییه این مورد را هم بررسی کند البته ممکن است برخى افراد، موضع طلبکارانه داشته باشند اما ما به قوه قضاییه اعتماد داریم زیرا در چارچوب قانون عمل می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین