کد خبر: ۵۱۳۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱

"هند" در صدر خریداران جنگ افزار در جهان

کشور هندوستان با اختصاص 12 درصد از واردات تسلیحات جهان، نام خود را در صدر لیست خریداران جنگ افزار در دنیا ثبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از روزنامه تایمز اوایندیا، براساس گزارشی که 'انستیتو پژوهش صلح بین المللی' منتشر کرده است هند به دلیل ناکامی پی در پی در ایجاد یک صنعت دفاعی قوی و مستحکم در داخل کشور، هنوز هم بزرگترین واردکننده سلاح در جهان محسوب می شود. کارشناسان معتقدند همین امر، این کشور را از نظر استراتژیک آسیب پذیر ساخته است.

براساس این گزارش، هند در فاصله سالهای 2013 تا 2017 میلادی، دوازده درصد از کل واردات سلاح جهان را به خود اختصاص داده است.

کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات، چین، استرالیا، الجزایر، عراق، پاکستان اندونزی از نظر واردات سلاح پس از هند قرار دارند.

در مدت یاد شده، بزرگترین تامین کننده سلاح هند، کشور روسیه با تامین 67 درصد نیاز این کشور، آمریکا با 15 درصد و رژیم صهیونیستی با 11 درصد قرار دارند. هند در عمل بزرگترین خریدار تولیدات نظامی روسیه و رژیم صهیونیستی می باشد.

آمریکا در تعقیب سیاست های کلان خود برای مقابله با نفوذ روزافزون چین در آسیا، فروش تولیدات نظامی به هند را افزایش داده است به طوری که در دهه گذشته حدود 15میلیارد دلار سلاح به هند فروخته است.
در فاصله سالهای 2013 تا 2017، صادرات سلاح آمریکا به هند بیش از 550 درصد رشد داشته است.

به رغم تلاش هند برای خودکفایی در تامین نیازهای نظامی و سیاست های دولت فعلی این کشور برای انجام پروژه های مشترک با کشورهای جهان به جای واردات صرف، این کشور هنوز هم از تامین کامل نیازهای نظامی خود عاجز است و مجبور است 65 درصد از نیازهای خود را از کشورهای خارجی وارد کند.

نیرمالا سیترامان وزیر دفاع هند روز دوشنبه تاکید کرد که صنایع نظامی هند باید پویاتر عمل کرده و فعالیت های خود را بیشتر کنند.

تلاش گسترده هند در تقویت نظامی خود بدان دلیل است که بیشتر تولیدات نظامی جهان توسط همسایه های این کشور خریداری می شود.

بودجه نظامی هند در سالهای اخیر در مقایسه با دیگر کشورها افزایش یافته و درحال حاضر هند در میان پنج کشور اول جهان از نظر بودجه نظامی قرار دارد.

براساس گزارشی که اخیرا مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک واقع در لندن منتشر کرده ، هند با پشت سرگذاشتن بریتانیا برای اولین بار در میان پنج کشور اول قرار گرفته است.

این بدان معناست که هند نسبت به بریتانیا که نیروهای نظامیش در سراسر جهان حضور دارند، هزینه بیشتری را صرف خواهد کرد، اما این هزینه ها به توسعه قدرت منطقه ای هندوستان اختصاص خواهند یافت.
با این وجود بودجه دفاعی چین، همسایه هندوستان برابر 5/150 میلیارد دلار است، رقمی که سه برابر بودجه نظامی هند می باشد و چین را به دومین کشور جهان از نظر بودجه نظامی تبدیل کرده است. چین در این فهرست پس از ایالات متحده آمریکا با بودجه دفاعی 8/602 میلیارد دلار قرار دارد.

توازن نظامی میان هند و چین همچنان به شکل قابل توجهی به نفع پکن درحال تغییر است. از سال 2000 به این سو، چین زیردریایی ها، ناوشکن ها، ناوچه ها و رزمناوهای بیشتری از مجموع کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند با هم ساخته است. چین همچنان قدرت نظامی اول منطقه خواهد بود و همچنین قصد دارد آمریکا را در منطقه شرق آسیا و پاسیفیک به چالش بکشد.

روسیه و چین از جمله رقبای نظامی آمریکا به حساب می آیند. بودجه نظامی روسیه 2/61 میلیارد دلار است.

بین سال های 2016 تا 2017 میلادی بودجه نظامی هند به میزان 4/2 درصد افزایش یافته است، این درحالیست که بودجه نظامی چین در حدود 25 درصد رشد داشته است.
میزان 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین