کد خبر: ۵۱۴۰۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
عیدی مجلس به دولت؛

محمود حجتی هم وزیر ماند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه بیست و سوم اسفند به ریاست علی لاریجانی و با دستور بررسی طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی برگزار شد و در نهایت وزرا به ادامه حضور او در وزارت جهاد کشاورزی رای مثبت دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
ابتدا استیضاح کنندگان به مدت یک ساعت و نیم در مورد محورهای استیضاح صحبت کردند سپس وزیر جهاد کشاورزی سه ساعت فرصت صحبت و دفاع از عملکرد خود را داشت که طبق آیین‌نامه می‌توانست یک ساعت از زمان خود را به دو نماینده بدهد. پس از وزیر نیز دو نماینده موافق استیضاح محمود حجتی هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کردند.

به گزارش آفتاب نیوز، علی وقفچی، صدیف بدری، حسین مقصودی، محمود صادقی، نادر قاضی پور و مهرداد لاهوتی هرکدام به مدت ۱۰ دقیقه و محمدصادق حسنی جوریابی و محسن کوهکن نیز به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کردند.

دو نماینده مخالف استیضاح وزیر جهاد کشاورزی براساس نظر وزیر صحبت کردند که در مجموع مدت زمان رسیدگی به استیضاح محمود حجتی طبق توافق سه ساعت و نیم بود  و حداکثر تا هنگام اذان ظهر پایان یافت.

جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری، محمود حجتی و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور یافتند.

****

سخنگوی نمایندگان ولایی گفت که این فراکسیون درباره استیضاح وزیر کشاورزی موضع فراکسیونی ندارد و هر نماینده بنا به تشخیص خود رای داد.

هم‌چنین نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون درباره استیضاح وزیر جهاد کشاورزی موضعی ندارد.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم از اعلام مخالفت این فراکسیون با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

****

موافقان استیضاح وزیر کشاورزی

بدری: آقای حجتی شما کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشاندید

به گزارش ایسنا، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی گفت که آقای حجتی شما کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشاندید.

وی با بیان اینکه کشاورزی موتور محرکه رشد اقتصادی است، گفت: بخش کشاورزی در تامین غذا و رفاه جامعه و رشد اقتصادی نقش اساسی دارد. بنده به عنوان فرزند کشاورز و نماینده مردم ضمن تشکر از زحمات آقای حجتی انتقاداتی به عملکرد وی دارم.

وی افزود: تذکراتی به آقای وزیر گوشزد کردیم ولی هیچ اراده‌ای در جهت رفع آن دیده نشد. آقای حجتی در توزیع اعتبارات و فرصت‌های وزارت کشاورزی عملکرد مناسبی نداشته است. برای مثال استان اردبیل از نظر میانگین آبیاری مکانیزه رتبه ۲۶ را در بین استان‌ها دارد و در بخش بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم. عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش برندسازی موجب شده محصولات صادراتی ما کمترین ارزش افزوده شامل حالشان شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع موجب شده شهرهای کوچک از جمعیت خالی شوند. آقای حجتی شما که در دولت‌های مختلف وزیر کشاورزی بودید، بیشترین نقش را در خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد دارید، شما باید پاسخگو باشید. امروز در تولید و صادرات محصولات کشاورزی آشفتگی حاکم است و هیچ اقدامی در این چند سال اخیر انجام نشده است.

بدری تصریح کرد: این وزارتخانه برای صادرات محصولات کشاورزی هیچ برنامه‌ای ندارد، آقای وزیر آیا خبر دارید، قیمت سیب‌زمینی تولید شده در اردبیل کمتر از بهای تولید آن بود؟ آیا خبر دارید هم‌اکنون ده‌ها تن سیب‌زمینی در انبار کشاورزان اردبیل در حال فاسد شدن است. آقای حجتی شما برای تولید و بازار تولید پنبه در دشت مغان هیچ کاری نکردید. سال گذشته هندوانه تولید شده در دشت مغان در دست کشاورزان مانده آیا خبر دارید شیر تولید شده توسط دامداران و عشایر دشت مغان کیلویی کمتر از ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود؟

وی افزود: با وجود محصولات مناسب داخلی به دلیل ایجاد رانت و سوءمدیریت برای واردات محصولات خارجی مجوز داده می‌شود. اکنون واردات محصولات تراریخته خطرناک در حال انجام است، مصرف این کودها موجب به خطر افتادن سلامت مردم است، شما خبر دارید اردبیل یکی از قطب‌های اصلی ابتلا به سرطان معده و روده است. آقای حجتی شما در دفاع از حقوق کشاورزان چه کردید؟ هروقت خواستید محصولاتشان را خریداری کنید با قیمت پایین و به صورت قسطی خریداری کردید. شما به همراه دولتمردان؛ کشاورزان، دامداران، عشایر غیور و روستانشینان را به خاک سیاه نشاندید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خدایا شاهد باش در ایام پایان سال ۹۶ به عنوان فرزند کشاورز و فرزند عشایر گوشه‌ای از این مشکلات را بیان کردم. ای نمایندگان بیایید یک بار دیگر به جوانان نخبه و مومن کشور اعتماد کنید و عرصه مدیریت را از افراد تکراری خالی کنید.

وقفچی: نداشتن استراتژی برای صادرات‌محوربودن کشاورزی ضعف وزارت کشاورزی است

علی وقف‌چی عضو کمیسیون کشاورزی نیز در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی گفت: عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی باعث بدبختی احوال کشاورزان و همچنین مدیریت سنتی و ناکارآمد شده است.

وی بیان کرد: تاسف از اینکه هر روز عکس‌های مردان بزرگی را در مجلس می بینیم که برای اعتلای کشور شهید شدند و جایگاه ما حاصل خون هزاران شهید است. اما ما در عمل متوجه این امر نیستیم. یک شبه بیش از ۱۸۰ رای با کمال تاسف به ۵۰ رای تبدیل می شود. این امضا که نشان از هویت نمایندگان است، یک شبه تغییر می کند. استدعا دارم یا موضوعی را امضا نکنید و اگر امضا می کنید با جدیت آن را پیگیری کنید.

وی در ادامه گفت: مجلس عصاره یک ملت است و همه مردم به آن چشم دوخته‌اند، اجازه ندهید به یک مرکز ناکارآمد تبدیل شود تا مجموعه هایی مانند بانک مرکزی در گزارش خود همه گرفتاری‌های موسسات مالی و مشکلات را به گردن مجلس بیندازد. لطفا در اینباره تجدید نظر کنید. در خصوص وزیر کشاورزی نیز امیدوارم هر آنچه می گویم به حق باشد. در درجه اول باید گفت با وجود اینکه بنده شخصا مخالف حضور ایشان در دوره دوازدهم بودم و بنده و سایر اعضای کمیسیون نقدهای اساسی نسبت به عملکرد ایشان داشتیم، آقای حجتی متعهد شدند که تغییرات اساسی را در مدیریت کلان خود ایجاد کند. اما اقداماتی که انجام گرفته در این مدت نشان می دهد که ایشان هیچگونه تعهدی که به همکاران در کمیسیون داده‌اند، نداشته است.

وقفچی افزود: با وجود تذکرات متعدد دوستان و همچنین تشکل‌های مختلف در خصوص عدم استفاده از بازنشستگان اما معاونت‌های شما نظیر دکتر باغستانی، رئیس سازمان حفظ نباتات با بیش از ۳۰ سال سابقه، دکتر رکنی معاون امور دام با ۳۱ سال سابقه، عباس کشاورز معاون زراعت با ۱۰ سال سابقه بازنشستگی، دکتر طهماسبی معاون باغبانی با ۱۰ سال سابقه بازنشستگی و سایر مسئولانتان با سابقه‌های بازنشستگی بالا حاکی از آن است که در مملکت قحط‌الرجال است و  استفاده از فرصت برای ایجاد اشتغال جوانان تنها شعار است.

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: در خیلی از مجموعه ها شما از افرادی که هیچگونه تجربه ای ندارند استفاده کرده‌اید. به عنوان مثال در موسسه رازی که از جایگاه بین‌المللی برخوردار است، دکترای شیمی را برای مسند ریاست انتخاب کرده‌اید که هیچگونه سنخیتی با این جایگاه ندارد. برای سازمان دامپزشکی کسی را آورده‌اید که یک سال سابقه مدیریتی ستادی و ملی را نداشته و خروجی آن از دست دادن سرمایه عظیم صنعت طیور کشور بود که نزدیک ۳۰ میلیون مرغ تخم گذار نابود شد و ایران که صادرکننده تخم‌مرغ بود به واردکننده تبدیل شد.

وقفچی خاطرنشان کرد: انتصاب رئیس سازمان تعاون که هیچگونه سابقه مدیریتی در بخش کشاورزی ندارد و در شرف بازنشستگی است جای بسی تاسف است. امروز دنیا، دنیای ارتباطات است و زبان ارتباطات علم و تخصص است. باید کشاورزی از مرز خودکفایی گذشته و با مدیران جوان به سمت صادرات محور شدن پیش رود. متاسفانه با آرایش فعلی مدیران در وزارت جهاد کشاورزی رسیدن به این هدف غیرممکن است. عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی ایران از دیگر ضعفهای این وزارتخانه است. این امر باعث بدبختی احوال کشاورزان ایران است.

وی تصریح کرد: این موارد باعث شده کشور به جای نگاه علمی به کشاورزی به صورت مدیریت سنتی و ناکارآمد بخش کشاورزی را جلو ببرد و حاصل این وضعیت نابسامانی مدیریت کلان در آب و خاک و هوای کشور است. ایران با توجه به ظرفیت‌های زیادی که دارد، به جای اینکه صادرکننده محصولات کشاورزی باشد تبدیل به یک کشور وارد کننده شده است که خود بیش از ۵۰ درصد سبزی و صیفی تولیدی اش را به دلیل سوءمدیریت و عدم تعریف زنجیره تولید از بین می برد.

این عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: محصول چای ما که بیش از ۱۰۰۰۰ تن در انبارها مانده است، یا به کود تبدیل می شود و یا از بین می‌رود. در حالیکه چای از خارج وارد کشور می شود. بحران امروز بحران آب است که حیات کشور را تهدید می کند. مدیریت این بخش باید برعهده جهاد کشاورزی باشد. چراکه ۹۲ درصد مصرف آب کشور در این بخش است و جهاد کشاورزی ملزم به تعیین تکلیف است.

نوروزی: ۷۰۰ هکتار زمین به قیمت متری۱۳ هزارتومان به یک سرمایه‌دار واگذار شده است

هم‌چنین حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به عنوان موافق استیضاح گفت که ۷۰۰ هکتار زمین به قیمت متری ۱۳ هزار تومان به یک سرمایه‌دار ترکمن واگذار شده است.

وی گفت: خاک بر سر من که باید مسوولان مملکت به سرمایه‌داری، ۷۰۰ هکتار زمین را متری ۱۳ هزار تومان واگذار کنند. چرا اینطور مملکت را به باد می‌دهید و زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برید؟

وی عدم توانایی تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی، واردات بی‌رویه، متضرر شدن کشاورزان، عدم توان بازاریابی صادرات و تخلفات مالی در شرکت‌های زیرمجموعه جهاد کشاورزی براساس گزارش دیوان محاسبات را از جمله ایرادات وارده به این وزارتخانه عنوان کرد.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در رباط کریم یک تعاونی ولیعصر داریم که در زمان طاغوت تعاونی روستایی بوده که حالا می‌خواهند آن را احیا کنند که برای همین کار ۴۰۰ میلیون تومان معاون وزیر، ۲۰۰ میلیون تومان مدیرکل و ۴۰ میلیون تومان رییس اداره پول گرفته‌اند. چقدر دولت باید برای این لابی‌گری‌ها خسارت بدهد؟

نوروزی افزود: پرونده‌هایی در رابطه با تاسیس پمپ‌بنزین و پمپ گازهای بین شهری وجود دارد که منشی مربوطه می‌گوید که اگر مجوز می‌خواهید باید ۶۰۰ میلیون تومان پول بدهید و اینها مصداق رشوه و ارتشاع است.

وی عدم اجرای الگوی کشت، عدم حمایت از کشاورزان، نبود برنامه برای کشت ارگانیک، بی‌توجهی به کشاورزان مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمان ورشکستگی کارخانجات قند و شکر، عدم توجه به صنایع تبدیلی، عدم توجه به سرمایه‌گذاری در مناطق استراتژیک و عدم فرهنگ‌سازی برای شناخت بازار هدف محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم استفاده از مدیران باسابقه در این وزارت خانه گفت: شما مهندس موسوی را عزل کردید اما بعد از ایشان چه کسانی را آوردید و چه کسانی را در استان تهران حاکم کردید؟ ما شاهد استفاده بازنشستگان در بدنه مدیریت وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا کی باید از مدیران فرسوده استفاده کنیم؟ ما نیازمند یک وزارتخانه چابک هستیم.

نوروزی ادامه داد: خاک برسر مملکت ما که باید کود از خارج از کشور وارد کنیم. آیا این صنایع های‌تک است؟ چرا باید سیب کشاورزان کنار جاده بماند و صادر نشود؟ چند سردخانه در کنار فرودگاه‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی تاسیس شده است؟

قاضی‌پور: وزارت کشاورزی تبدیل به وزارت واردات و زمین‌خواری شده است

نادر قاضی‌پور  نماینده ارومیه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر کشاورزی با بیان اینکه وزیر کشاورزی هیچ کاری برای حل مشکلات مردم انجام نمی‌دهد، گفت: کشاورزی تعطیل شده و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل به وزارت واردات و زمین‌خواری شده است.

وی گفت: ما قبل از استیضاح وزیر چند بار با او حرف زدیم ولی ترتیب اثری داده نشد ما به دنبال حل مشکلات مردم هستیم اما انگار وزیر نمی‌خواهد برای حل مشکلات مردم انجام دهد.

قاضی‌پور با بیان اینکه کشاورزی تعطیل شده است، گفت: هیچ حمایتی از کشاورزان و روستاییان نمی‌شود این وزارتخانه، وزارت واردات و زمین‌خواری است.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که چرا قیمت خرید تضمینی گندم هنوز تایید نشده است؟ گفت: ما در این باره وزیر را مسئول می‌دانیم، چون باید اول مهرماه، قیمت تضمینی گندم مشخص می‌شد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر سیب کشاورزان ارومیه بالغ بر ۶۰۰ هزار تن در سردخانه‌ها مانده است، محصولی که برای کشاورزان ۱۵۰۰ تومان تمام شده و آن‌ها مجبورند آن را به قیمت ۷۰۰ تومان بفروشند آیا در این باره کشاورزان مقصرند؟

وی با بیان اینکه چرا کشاورزان الگوی کشت ندارند،‌ گفت: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که کشاورزان اصفهان در اعتراض به وضعیتشان در خیابان‌ها آمده‌اند و کسی هم جوابگوی آن‌ها نیست.

قاضی‌پور با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف هر چه سریعتر وضعیت مهندسان کشاورزی و فارغ‌التحصیلان کارگزاران بیمه کشاورزی گفت: چرا این وزارتخانه از ورود محصولات تراریخته به کشور جلوگیری نمی‌کند؟ چرا جلوی واردات برنج تراریخته گرفته نمی‌شود؟ کشاورزان گیلان در شالیزارها آن هم زیر آفتاب سوزان گندم می‌کارند ولی از آن طرف ما با واردات برنج تراریخته روبرو می‌شویم. چه کسی باید از کشاورز حمایت کند؟

نماینده مردم ارومیه با انتقاد از تعطیل شدن کشت پنبه گفت: چرا بانک کشاورزی در بخش‌ها و استان‌ها شعبه ندارد، چرا جنگل‌ها تخریب می‌شود و این وزارتخانه کاری نمی‌کند؟

قاضی‌پور ادامه داد: چرا وقتی بیماری آنفلوانزا در میان دام و طیور رخ می‌دهد آن را اعلام عمومی نمی‌کنیم که باعث از بین رفتن مرغداری‌ها و دامداری‌ها شود. اکنون بسیاری از دام روستاییان در منطقه آذربایجان تلف شده‌اند.

وی افزود: از طرف دیگر شاهدیم که زمین‌های درجه یک کشاورزی تغییر کاربری داده شده‌اند و هیچ برخوردی با زمین خواران نمی شود که نمونه آن در کرج است که بهترین زمین‌های کشاورزی تبدیل به کارخانه شده و حتی برای آن‌ها پرونده‌ای تشکیل نشده است.

نماینده ارومیه همچنین از کنترل نشدن قیمت شکر انتقاد کرد و افزود: این وضعیت باعث شده که اکثر کارخانه‌های قندریزی به سمت تعطیلی روند. انتظار ما این است که این وزارتخانه اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده مبارکه: مشکل عظیم کشاورزان به تجمع مقابل مجلس و دستگاه‌های اجرایی رسیده است

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در موافقت با طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکل عظیم کشاورزان مدتی است به تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی رسیده است.

وی گفت: کشاورزان زیادی برای اعتراض گردهم آمده‌اند و بنده با وجودی که برای شنیدن مشکلاتشان بین آنها حضور یافته ام کلی بدوبیراه شنیده‌ام. امروز کشاورزانی که زکات دهنده بودند به زکات گیرنده مبدل شده اند، در حالیکه برخی از این کشاورزان ۲۰ جریب زمین دارند. اما به دلیل مدیریت های ضعیف و ناکارآمد و عدم دریافت حقآبه‌هایشان نمی توانند زمین‌هایشان را احیا کنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با انتقاد به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه توزیع آب گفت: در حالیکه مواد ۱۸ و ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، توزیع آب را برعهده وزارت کشاورزی قرار داده و ماده ۲۶ این قانون وزارت نیرو را در نظرخواهی از وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص آب موظف کرده است اما چرا وزارت جهاد کشاورزی به این قانون و در حقیقت به عهدی که برعهده دارد عمل نمی کند؟

وی پرداخت پول خرید بذر کشاورزان را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان دانست و افزود: براساس اطلاعاتی که از برخی کشاورزان دریافت کرده‌ام، یک کشاورز اصفهانی پس از خریداری کردن بذر و تحویل آن به وزارت جهاد کشاورزی بالغ بر ۵ میلیارد تومان از این وزارتخانه طلب دارد. همین کشاورز وامی را که برای امور کشاورزی از بانک دریافت کرده است با کارمزد ۲۸ درصد باید به بانک بپردازد که سود وام دریافتی‌اش ۶۰۰ میلیون تومان است. اما به دلیل بدهی‌هایی که این کشاورز به شرکت آب و برق دارد، انشعاب آب و برقش در حال قطع شدن است. آقای وزیر چه فکری برای این فرد باید کرد. آیا نمی شود برای طلب و بدهی این کشاورز فکری کرد که گرفتاری‌های زندگی او و کشاورزان زیاد دیگری که با وضعیت مشابهی روبرو هستند رفع شود؟

سعیدی علت مازاد تولید کشاورزان را نداشتن الگوی کشت دانست و افزود: به دلیل فقدان الگوی کشت، کشاورزان مازاد تولید دارند. به طور مثال زمانی که کشاورز حجم زیادی سیب درختی تولید کرده است و برای انواع آن سردخانه ندارد، به راحتی مجوز واردات سیب مکزیکی صادر می شود. آیا این وضعیت اداره بخش کشاورزی است؟

****

محمود حجتی: امیدوارم نارسایی‌هایم در پی تذکرات نمایندگان رفع شود

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جلسه استیضاحش با دفاع از عملکرد شش سال گذشته خود ابراز امیدواری کرد که ضعف‌ها و نارسایی‌هایش در پی تذکرات و صحبت‌های نمایندگان در جلسه استیضاح به مرور زمان رفع شود.

وی گفت: سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم.

وی در عین حال گفت: موفقیت‌هایی که در حوزه کشاورزی حاصل شده است و مقام معظم رهبری ما را مورد لطف قرار داده و به آنها اشاره کردند، به لطف همکاری مجلس و دولت و زحمتکشان عرصه کشاورزی به دست آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اساس نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیتهای داخلی به ویژه ظرفیتهای نهفته در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی را تحقق بخشیدم تا جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشکسالی بلندمدت دستاوردهای موفقی در تاریخ کشاورزی کشور رقم بزند.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد و تقویت ارتباط وزارت جهاد کشاورزی ایران با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و حمایت‌های دولت و مجلس و به کارگیری فناوری ها و تجهیزات مدرن روز به اهداف و چشم اندازهای تعیین شده برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گرفتاری های کشاورزان را آگاهم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه ریزی از سفره تا مزرعه و تامین نهاده‌های کشاورزی مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را پذیرفت و تولید را با بازار گره زد و کارهای بزرگی را از طریق پروژه های مختلف رقم زد. با رفع برخی موانع تولید و صادرات رشد بخش کشاورزی طی پنج سال گذشته براساس گزارش بانک مرکزی به صورت مستمر مثبت بوده است. این رشد چیزی در حدود چهار تا پنج درصد بوده است.

وی گفت: همچنین در بخش تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۵ میلیون تنی، تولید محصولات کشاورزی را از طریق دانش، فناوری و تجهیزات مدرن به ۱۲۲ میلیون تن افزایش دادیم که در پی آن واردات محصولات کشاورزی چهار تا پنج میلیون تن کاهش یافت آن‌هم زمانی که جمعیت کشور بالغ بر چهار - پنج میلیون نفر افزایش یافت.

وی اظهار کرد: تراز واردات مواد غذایی را از منفی ۸ میلیارددلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار کاهش دادیم  و این یعنی صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری در واردات مواد غذایی از خارج.

حجتی حجم پروژه‌های انجام شده طی شش سال گذشته در چهار دهه گذشته در وزارت جهاد کشاورزی را بی سابقه دانست و افزود: در بحث های زیربنایی، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و اجرای طرحهای نوین آبرسانی که با حمایت مقام معظم رهبری و مساعدت مجلس در برنامه ششم و بودجه سالانه انجام گرفت، اقدامات بزرگی در حوزه آب و خاک انجام گرفته است که در هیچ دوره‌ای از دوران ۴۰ ساله گذشته این وزارتخانه حتی در دوران وزارت گذشته خودم، اتفاق نیفتاده است. در طول شش سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه آب و خاک انجام و اجرا شده است که در هیچ دوره‌ای انجام نگرفته بود. طی چهار - پنچ سال گذشته ۷۰۰ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری اجرا شده است که ۲۸۵ هزار هکتار آن مربوط به سال ۱۳۹۶ است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۵۵۰ هزار هکتار در خوزستان قرار است احداث شود که در فاز دوم آن تا آخر سال انتظار می‌رود ۳۰۰ هزار هکتار در سال ۹۷ برای تخصیص آب اجرایی شود. در استان‌های غرب و شمال غرب کشور ۲۴۰ هکتار اجرایی شده، در سیستان ۴۶ هزار هکتار بوده که امیدواریم تا پایان سال موضوع شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی مختلف به خوبی اجرایی شود.

حجتی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای احیای قنوات، گفت: حدود ۱۴۰۰ کیلومتر احیای قنوات بر اساس منابع در اختیارمان داشتیم که انتظار می‌رود سال آینده این اقدامات بیشتر شود. امیدواریم با حمایت مجلس، پروژه احیای قنوات به بهترین شکل انجام شود چون این روش سالم‌ترین شکل برداشت از آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اختصاص خط اعتباری پایدار به کشاورزان از طریق بانک کشاورزی برای خرید تراکتور و ادوات، گفت:‌ ما در شورای پول و اعتبار مصوب کردیم که اختصاص تسهیلات به کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی ۱۵ درصد باشد. این پول مستقیم به کشاورز داده نمی‌شود بلکه بانک‌ها به کارخانه پول را می‌دهند تا ادوات کشاورزی به کشاورزان بدهد. در این باره پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که باعث شده ۸۰ هزار تراکتور، دو هزار و ۲۰۰ کمباین و ۲۰۰ هزار انواع دستگاه کشاورزی خریداری شود.

به گفته وی، با اختصاص این تسهیلات شاهد تجهیز و نوسازی ادوات کشاورزی بودیم و به دنبال آن کشت در شالیزار در مزارع از ۲۷ درصد به ۸۰ درصد و کشت نشا از ۱۲ درصد به ۴۵ درصد رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از پنج میلیون تن ذخیره گندم وجود دارد، گفت:‌ در عید سال ۹۲ و ۹۳ این میزان ذخیره گندم برای حدود ۱۰ یا ۱۵ روز بود که امروز خدا را شکر توانسته‌ایم بیش از پنج میلیون تن ذخیره گندم داشته باشیم. در طول دو سال گذشته ۲۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم. امیدواریم با افزایش بارش‌ها در سال آینده دیگر نیازی به واردات گندم نداشته باشیم.

حجتی در مورد تولید شکر، گفت: تولید شکر به بیش از ۷۰ درصد در کشور افزایش یافته آن هم در شرایطی که سطح زیر کشت چغندرقند از ۱۷۰ هزار هکتار به ۱۲ هزار هکتار کاهش یافته است. در سال ۹۲ تولید شکر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده که امسال به یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن رسیده است. این افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و گسترش کشت‌های پاینده انجام شده است. ما به دنبال آن هستیم که کشت چغندرقند را از بهار به پاییز منتقل کنیم چون با این کار مصرف آب به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد که تلاش تمام کارخانه‌ها پرداخت بدهی کشاورزان است. بر اساس آخرین گزارشی که از رییس سندیکا گرفتم، ‌بیش از ۷۰ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۵۴ هزار تن شکر در کارخانجات به صورت ذخیره وجود دارد که باید آرام آرام وارد بازار عرضه شود. دریافت چغندرقند کارخانجات امسال به هشت هزار تن رسید که این موارد بی‌سابقه است.

وی درباره الگوی کشت، گفت: محصولاتی همچون ذرت دانه‌ای به آب بسیار زیاد نیاز دارد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که این محصول را از خارج تامین کنیم.

حجتی با بیان اینکه درباره تولید شیر و گوشت سفید مشکلی نداریم، افزود: ما هشتمین کشور تولیدکننده و بزرگ‌ترین تولیدکننده منطقه خاورمیانه درباره گوشت سفید هستیم که بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید گوشت سفید و ۱۰.۵ میلیون تن تولید شیر است. همچنین توانسته‌ایم کشمش و سیب را صادر کرده و پرتقال، کیوی و موز را در کتاب تعرفه بگذاریم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد پرداخت طلب بیمه‌گذاران کشاورزی، توضیح داد: توانستیم ۸۰ درصد طلب بیمه‌گذاران محصولات کشاورزی را بدهیم، ۲۰ درصد باقی مانده که تمام تلاش‌مان آن است تا پایان سال این مطالبات را بدهیم.

حجتی با تاکید بر اینکه از کوچک‌ترین خطایی نمی‌گذرد، گفت: اگر مواردی وجود دارد باید در مراجع صالحه مورد بررسی قرار گیرد. از شما می‌خواهم که اگر موردی را اطلاع دارید آن را بگویید.

وی در مورد تغییر کاربری اراضی نیز توضیح داد: این مشکل بین کشاورزان و منابع طبیعی است، اکنون شاهد تقاضای بسیار زیاد در کشور برای ویلاسازی هستیم که بعضا خلاف قانون در حریم طرح‌های هادی و شهرها انجام می‌شود، باید تلاش کنیم این مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنیم.

****

مخالفان استیضاح وزیر کشاورزی

نیکزادی‌پناه: «حجتی» وزارتخانه را از نابودی نجات داد

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله نیکزادی‌پناه  نماینده مردم بم در جلسه علنی امروز و در مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید ببینیم که آقای حجتی وزارتخانه را در چه وضعیتی تحویل گرفت، ما نباید تنها امروز را ببینیم. حجتی وزارتخانه را از نابودی نجات داد.

وی بیان کرد: همه بهتر از من آقای حجتی را می‌شناسند. ایشان جزو سنگرسازان دوران دفاع مقدس بودند، در دوران سازندگی کشور و در جنگ نیز در پست‌های متعددی مشغول به خدمت بودند و خوشبختانه در هر نقطه‌ای که قرار داشتند، کار مثبتی را انجام داده‌اند. زمانی که ایشان در سیستان و بلوچستان استاندار بودند در استانی که سراسر ناامنی بود، با تدبیر و دانش ایشان امنیت به مردم بازگشت.

وی در ادامه بیان کرد: برخی از علمای علم مدیریت، مدیران را به سه گروه تقسیم می‌کنند. به مدیران گروه اول اصطلاحا مدیرانی قمارباز گفته می‌شوند، اما قمار نمی‌کنند چون استراتژی ندارند و آینده نگر و کلان‌نگر نیستند و در نهایت به اصل شیر یا خط متوسل می‌شوند. مدیران گروه دوم نیز وضعیتی مشابه گروه اول دارند نه از علم و نه از مدیریت برخوردار هستند، اما فقط یک گروه مدیران سازنده هستند و در هر نقطه باشند، تغییر و تحول سازنده ایجاد می‌کنند. مهندس حجتی نیز جزو همین دسته است.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه ما همیشه تنها به امروز نگاه می‌کنیم و گذشته را نمی‌بینیم. ما باید ببینیم که آقای حجتی وزارتخانه را در چه وضعیتی تحویل گرفت. ایشان یک وزارتخانه ورشکسته را که هرکدام از کارکنانش در جایی مشغول بودند تحویل گرفت و علی‌رغم بی‌تدبیری که ایجاد شده بود، وزارتخانه را سروسامان دادند و اکنون همه در جای مشخصی مشغول به کار هستند. زمانی که ایشان وزارتخانه را تحویل گرفت، ما گوشت، گندم و لبنیات و شکر را وارد می‌کردیم. اما امروز اینگونه نیست. ایشان یک وزارتخانه را از نابودی نجات دادند.

نیکزادی‌پناه در ادامه گفت: امروز ما در هر نقطه مشکل کشاورزی داریم. باید ببینیم که علت اصلی این مشکل چیست. این مشکل به ایشان ربطی ندارد. ایشان توانسته مشکل را کنترل کرده و کم کند. چرا به مسائل منطقه‌ای نگاه می‌کنیم. ایشان ظرفیت‌ها را افزایش داده و واردات را کاهش و همچنین صادرات را نیز افزایش داده‌ است. چرا به این مسائل توجه نمی‌کنید. امروز کشاورزی ما دارد سامان می‌گیرد، اجازه دهید این مرد عمل به کارش ادامه دهد و کشاورزان را در اقصی نقاط کشور نجات دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: می‌گویید معاونان آقای حجتی پیر هستند اما تلاش همین افراد بود که وزارتخانه را اکنون نجات داده است. آیا زمانی که ایشان وزارتخانه را تحویل گرفت نیرویی بود که بتواند جایگزین کند. ما باید قدردان مردان انقلابی‌مان باشیم. در برنامه ششم امکانات و احکام خوبی مصوب شده است ان‌شاءالله بتوانند آنها را پیاده کنند و کشاورزی را رونق دهند.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی ما منابع می‌خواهد ما چه کرده‌ایم برای کشاورزی که امروز از آقای وزیر انتظار داریم. آیا وزیر منابعی داشت و کاری انجام نداد؟ آقای وزیر قول داده‌اند تا وضعیت را آرام آرام بهبود بخشند و ان‌شاءالله از نیروهای جوان نیز استفاده خواهند کرد. مطمئن هستم همکاران ما به ایشان رای داده و از وجود ایشان استفاده خواهند کرد.

جعفرزاده: وقتی حجتی از دولت قبل رفت مجبور شدیم سالی ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در جایگاه مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حجتی از سرمایه‌های کشور است، از نمایندگان خواست که به وی رای دهند و نگذارند که کشاورزی بی‌ وزیر بماند.

وی  ابتدا در تذکری گفت: استیضاح ۴۶ بند دارد و در نوع خودش بی‌سابقه است اما بخش اعظمی از مطالب که گفته شد در راستای این ۴۶ بند نبود، آقای رییس این را تذکر دهید.

وی در خصوص اقدامات حجتی گفت: تولید محصولات کشاورزی را ایراد گرفتند. تولیدات محصولات کشاورزی در سال ۹۲، ۹۷ میلیون تن بود و اکنون به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است. تولید انواع محصولات کشاورزی از سال ۹۲ تا سال ۹۶ سالانه ۵ میلیون تن و در مجموع ۲۵ میلیون تن بوده است. کل تولیدات در سال ۵۷، ۲۵ میلیون تن بوده که در این دوره پنج ساله آقای حجتی معادل آنچه تا سال ۵۷ بوده است. افزایش صادرات، کاهش واردات و بهبود کسری تراز تجاری کشاورزی معادل ۵ میلیون دلار بوده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: تراز تجاری کشاورزی و غذا از منفی ۸ میلیون دلار در سال ۹۲ با صرفه‌جویی ارزی ۵ میلیون دلاری به منفی ۳ میلیون دلار رسیده، ذخایر راهبردی گندم از ابتدای سال ۹۲ تا سال جاری افزایش پیدا کرده است. خرید تضمینی گندم از حدود ۴ میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال جاری افزایش پیدا کرده و در دو سال آخر ۲۰ میلیون تن از کشاورزان خریداری شده است. همچنین نیاز مصرف کشور حدود ۰.۲ میلیون تن برآورد شده و واردات شکر کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم رشت اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۲ تا امروز با ایجاد خطوط اعتباری و تامین تسهیلات ارزان برای کشاورزان بیش از ۹۱ هزار دستگاه انواع تراکتور را از صنایع داخلی تامین کرده و مکانیزه شدن از ۱.۱ به ۱.۶ رسیده است. سرمایه بانک کشاورزی ۵۰۰ درصد رشد داشته است و به بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است. اقدامات خوبی در خصوص برنج و چای شده، کسی منکر این مشکلات نیست اما آقای حجتی برای اینها برنامه دارد. اگر بتوانیم آقای حجتی را کمک کنیم به خودکفایی خواهیم رسید.

جعفرزاده ایمن‌آبادی، گفت: زمانی که آقای حجتی از دولت قبل رفت مجبور شدیم سالیانه ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم و مجدد در سال ۹۲ بر روی غلتک افتادیم.

وی با انتقاد از واکنش اینستاگرامی یکی از نمایندگان مجلس در خصوص استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: متاسفانه یکی از همکاران ما شب گذشته در استوری صفحه اینستاگرام خود جمله‌ای نوشته، همکاران عنایت کنند که مرز بی‌انصافی و تخریب مجلس تا کجا پیش رفته، عین عبارت این است «دولت شام داد تا وزیرانش بمانند.» چه کسی در این مجلس شام خورده؟ چرا سطح مجلس را تنزل می‌دهید و خودمان را تخریب می‌کنید؟

جعفرزاده ایمن‌آبادی بیان کرد: من با استیضاح مخالف بودم چرا که زمان آن مناسب نبود، شب عید است، باید از این فضاها استفاده کنیم. کارهای خوبی شده و کارهای زیادی باقی مانده، من تاکید دارم ما باید از این استیضاح‌ها نهایت استفاده را ببریم و پیامی را به جامعه و رسانه بدهیم که این مجلس، مجلس نخبگان است و قرار نیست سایت‌ها بتوانند ما را هدایت کنند. ما باید با استفاده از این استیضاح‌ها برای سال ۹۷ و بهار این پیام را بدهیم که مردم ما به مشکلات شما واقفیم، مگر آقای حجتی این مشکلات را نمی‌داند؟ مگر تمام منابع برای ایشان تامین شد؟

نماینده مردم رشت اضافه کرد: ده‌ها جلسات را برای همین موضوع برنج داشتیم. منابع محدود است. می‌گویند اصل ۵۷، اصل ۵۷ مربوط به تفکیک قوا است نه تقابل قوا. تمام قوا در کنار هم زیر چتر رهبری برای حل مشکلات مردم. استیضاح مانند دادگاه است، مگر دادگاه تبرئه نمی‌کند و پرونده را باز نگه نمی‌دارد. این انتظار که استیضاح باید به انداختن وزیر ختم شود و تقابل بین دولت و مجلس باشد این‌چنین نیست. البته امکانش وجود دارد که اتفاق بیفتد اما ما باید قدردان زحمات باشیم و بگوییم به مشکلات واقفیم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد:‌ بهار ۹۷، بهار خشونت است. بهاری است که تنش آبی شدیدی وجود دارد حال در این شرایط به جان هم بیفتیم و کشاورزی را بی‌وزیر کنیم. از دولت گله داریم، فاصله بین رییس دولت و مجلس اضافه شده،‌ رییس دولت این فاصله را کم کند، مجلس می‌خواهد و این آمادگی را دارد که به دولت کمک کند. نه ما تشنگی قدرت داریم و نه تشنگی کرسی نمایندگی. برای حل مشکلات مردم یک فضای تعامل ایجاد شود.

وی در پایان گفت: به آقای حجتی یک رای خوب بدهیم و اسیر فضاهای پوپولیستی نشویم. اینکه گفته شود دو وزیر ماندند،‌ یکی را بیندازیم تا اقتدار مجلس مشخص شود این را نه عقل قبول می‌کند و نه شرع. آقای حجتی از سرمایه‌های کشور هستند، کمک‌شان کنیم.

****

موافقان استیضاج وزیر کشاورزی

کوهکن: «حجتی» برنامه‌ای برای حل مشکلات حوزه کشاورزی ندارد

محسن کوهکن نماینده اصولگرای مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و به عنوان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه استیضاح حق نمایندگان است، گفت که وزیر کشاورزی برنامه‌ای برای حل مشکلات در این حوزه ندارد.

وی ضمن برشمردن وظایف و مسئولیت‌های وزیر گفت: انتظار ما این است که آقای حجتی در اینجا توضیح دهد که بعد از حضورش در وزارت کشاورزی یعنی از دولت یازدهم تاکنون چه کرده است و شرایط را به کجا رسانده و براساس آن تحلیل و توضیح ارائه کند.

وی افزود: اینکه با کم شدن بارش باران کشت گندم کم شده و در مقابل با افرایش بارش، کشت نیز زیاد شود، روند معمولی است ‌آقای وزیر باید بگوید که چطور این شرایط را مدیریت کرده و بر تولید محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز چه مدیریتی داشته که اکنون روی دست کشاورزان مانده است.

نماینده لنجان با تاکید بر لزوم ارائه برنامه از سوی وزیر کشاورزی اظهار کرد: ما دنبال مجازات کسی نیستیم اما اگر کسی در اینجا اقرار به کوتاهی کرد حق نداریم از آن گذشت کنیم. به جای آن باید بپرسیم که چرا اقدامات نادرستی همچون واردات برنج صورت می گیرد به نظر می‌رسد وزیر برای حل این مشکلات در شرایط خاص برنامه ندارد.

کوهکن ادامه داد: اینکه معاون وزیر در نشستی می گوید مسئول تولید است و کاری به سموم ندارد یا اینکه معاون دیگرش با صحبت‌هایش عملا تولید کنندگان را مایوس می کند چه توجیهی خواهد داشت. وزیر در این‌باره باید پاسخ دهد.

وی گفت: کاش وزیر بعد از مسئولیت با هم حزبی‌های خود شرکت دولتی نمی زد یا اینکه حداقل حوزه کاری این شرکت را غیر از حوزه مسئولیتش در وزارتخانه قرار می داد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت مهم وزیر کشاورزی پاسخگویی به مردم است، اظهار کرد: آیا وزیر اطلاعی از وضعیت مردم اصفهان دارد که حقابه چند هزارساله آنها به صنعت و جاهای دیگر داده شده است و اکنون به آنها صدقه می‌دهیم. باید برای اینکار مدیریت می کردید تا این اتفاقات نیفتد.

کوهکن از نمایندگان منتقد استیضاح وزیر کشاورزی انتقاد کرد و توضیح داد: اینکه در زمان موافقت با استیضاح بگوییم استیضاح حق مجلس است و در زمان مخالفت با آن صحبت از وحدت و همگرایی کنیم معنایی ندارد، بدانید آنچه مملکت را به گل می کشاند رفیق بازی ها و رودربایستی‌هاست. این شأن مجلس نیست که این و آن به ما زنگ بزنند و بخواهند وزیر را استیضاح کنیم یا بگویند که قرار است وزیر در جلسه‌ای مشکل را حل کند. نباید تراز مجلس در استیضاح را در حد مشکلات حوزه انتخابیه پایین بیاوریم.

ایسنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
اکه راست میگین بیایین از کارمندای خود این وزارتخونه در مورد وزیر جهاد کشاورزی رای بگیرین. ضعیف ترین وزیرا همیشه مال ما بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
1
1
اکثر امور در مملکت اینگونه میگذرد
یک عده فقط کارشان شده ایجاد مانع جلوی دولت
بدون اینکه توجهی به مشکلات مملکت داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
آقای حجتی وزیر خوبی است از رای اعتماد قبلی تابه حال پاییز وزمستان بود وبرف وباران دراین مدت چه کاری می توانست بکند که نکرده؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین