کد خبر: ۵۱۴۱۵۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
پیامدهای انتصاب پمپئو از دید کارشناسان مسائل سیاست خارجی

فارین پالسی: احتمال وقوع جنگ نظامی میان ایران و امریکا افزایش یافت

سی ان ان: موضع امریکا در قبال کره شمالی و ایران سخت گیرانه تر خواهد شد / سی ان ان: باید دید آیا پمپئو استقلال نظری از نظرات ترامپ خواهد داشت یا خیر / المانیتور: اروپایی ها پس از انتصاب پمپئو بیش از گذشته از امریکا ناامید خواهند شد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-در تحلیل کارشناسان سیاست خارجی و نشریات مختلف بین المللی درباره انتصاب پمپئو به جای تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه جدید امریکا به دستور ترامپ یک نکته مشترک وجود دارد: چشم انداز مثبت و امیدوارکننده ای درباره رویکرد امریکا در قبال ایران وجود نخواهد داشت. 

به گزارش آفتاب نیوز، نشریه«فارین پالسی» با اشاره به این که از ابتدا نیز تعهد و تضمین های کافی برای بقای برجام وجود نداشت اشاره می کند که با این حال، پس از «زمین لرزه» اخیر در کابینه ترامپ پس از کنار گذاشته شدن تیلرسون از وزارت امور خارجه و جایگزینی «مایک پمپئو» به جای او توافق هسته ای بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر پایان یافتن و لغو قرار گرفته است. 


این نشریه که با بدبینی نسبت به تبعات جانشینی پمپئو بر چشم انداز برجام نگاه می کند می نویسد:«کنار رفتن تیلرسون نشان می دهد که احتمال خروج امریکا از برجام بسیار زیاد است. خطر ایجاد جنگ احتمالی نظامی میان ایران و امریکا وجود دارد. ترامپ پیش تر نیز هشدار داده بود که یا متحدان اروپایی امریکا باید کاری کنند که مفاد برجام اصلاح شود  یا آن که او این توافق به زعم وی فاجعه امیز را برهم خواهد زد. 

ترامپ با جایگزینی «پمپئو» یک پیام روشن را ارسال کرد: این که واشنگتن در ضرب الاجل ۱۲ مه موضع سخت گیرانه تری را اتخاذ می کند واحتمالا تحریم هایی را علیه ایران وضع و اعمال خواهد کرد. ترامپ به طور علنی به اختلاف نظر خود با تیلرسون بر سر برجام اشاره کرده است. در هفته های اخیر معاونان تیلرسون در حال همکاری با متحدان اروپایی بوده اند تا بتوانند برجام را حفظ کنند و همزمان نگرانی های ترامپ در مورد موضوعی چون زرادخانه های موشکی ایران را نیز برطرف کنند. «کالین کاهل» مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اول رییس جمهور پیشین آمریکا معتقد است که جایگزینی «پمپئو» برای برجام مشکل ایجاد می کند. او می گوید در حالی که تیلرسون خود را همواره در طرف بازنده در بسیاری از مسائل و موارد در کاخ سفید می دید صدایش صدای احتیاط و میانه روی بود او ظاهرا می خواست تصمیم ترامپ برای لغو برجام را به تاخیر بیندازد».

«فارین پالسی» البته اشاره می کند که منابع وزارت خارجه امریکا گفته اند که علیرغم کناره گیری تیلرسون از مقام وزارت امور خارجه امریکا «برایان هوک» نماینده ارشد وزارت خارجه امریکا در جلسات مرتبط با توافق هسته ای با ایران در اروپا شرکت خواهد کرد. «فارین پالسی» اما اشاره می کند که هوک یکی از چهره های تاثیرگذار در حلقه یاران تیلرسون بود و بعید است که بتواند در دوران وزارت پمپئو در وزارت خارجه امریکا و در سمت فعلی اش باقی بماند. 

شبکه خبری «سی ان ان» نیز با انتشار گزارشی به تبعات جایگزینی «پمپئو» به جای «تیلرسون» پرداخته است. این شبکه خبری پیش بینی می کند که موضع امریکا در قبال مسائل مرتبط با ایران و کره شمالی سخت گیرانه تر خواهد شد و می افزاید:«انتظار می رود پمپئو سیاست سخت گیرانه تری را در قبال کره  شمالی و ایران اتخاذ کند اگرچه توانایی او برای این سیاستگذاری هنوز هم تحت نظارت و فرمان ترامپ قرار خواهد داشت. پمپئو از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می کند و معتقد است در زمینه برجام باید علیه تهران سخت گیری کرد. در کوتاه مدت اما ناظران مسائل بین المللی پیش بینی می کنند که پمپئو حضورش در وزارت خارجه امرکیا باعث ایجاد حس بی ثباتی و عدم اطمینان خواهد شد. مقام های کاخ سفید می گویند پمپئو نزدیکی زیادی با ترامپ دارد و روزانه گزارش هایی را در جلسه اطلاعاتی به او ارائه کرده بود. برخی اما معتقدند که نزدیکی او با تراامپ بدان معناست که سیاست دولت فعلی امریکا تغییری اساسی نخواهد کرد». 

«سی ان ان» در ادامه می نویسد پرسش اصلی در اینجا آن است که ایا پمپئو ممکن است نظرات اش علیه ترامپ تبدیل شود و این که کدام یک از قدرت تاثیرگذاری بیش تری بر دیگری برخوردار هستند. «آرون دیوید میلر» معاون رییس مرکز تحقیقاتی «وودرو ویلسون» در این باره می گوید:«پمپئو حتما درس مهمی را از دوران وزارت تیلرسون اموخته است: اگر می خواهید با ترامپ کار کنید نباید اختلاف نظرهای احتمالی تان را با او علنی کنید». میلر می افزاید:«پرسش اساسی این است که آیا او حاضر خواهد بود در محافل و دیدارهای خصوصی در مورد مسائلی که با ترامپ اختلاف نظر دارد با او وارد جدل شود و فشار آورد یا خیر». «استپلتون روی» از بنیانگذاران مؤسسه کيسينجر و از اعضای مرکز مطالعات بين المللی ويدرو ويلسون که بیش از پنح دهه تجربه حضور در وزارت خارجه امریکا را داشته می گوید که جزئیات اندکی درباره دیدگاه های پمپئو فراتر از موضوع ایران و کره شمالی وجود دارند. او می گوید پمپئو درگیر در مسائل مهم مرتبط با سیاست خارجی نبوده است. او می گوید ممکن است حضور پمپئو در جایگاه ریاست سیا سبب شده تا او اطلاعات خوبی را نسبت به مسائل مختلف پیدا کند اما این لزوما به معنای کسب تجربه توسط او در امر سیاستگذاری در حوزه سیاست خارجی نیست. 

یک مقام نزدیک به کاخ سفید به «سی ان ان» می گوید که دلیل اصلی ترامپ برای جایگزینی پمپئو نه موضوع ایران که مذاکرات با کره شمالی بوده است. او می گوید ترامپ خواستار حضور فردی قدرتمند در راس تیم مذاکره کننده با کره شمالی است. او اشاره می کند که پمپئو می تواند فشار را علیه کیم برای  دادن امتیاز بیش تر از سوی کره شمالی افزایش دهد. گروه «مشاوره برای دیپلماسی» اما در بیانیه ای اشاره کرده که پمپئو رئیسی بی ثبات ساز برای وزارت خارجه امریکا خواهد بود چرا که خواستار لغو برجام و کشاندن امریکا به جنگی دیگر در منطقه است». 

«لورا روزن» خبرنگار سایت «المانیتور» در گزارشی اشاره می کند که به نظر می رسد با انتصاب «پمپئو» امید اروپایی ها به دستیابی به توافق با امریکا ناامید خواهد شد. او در این باره می نویسد:«یک مقام وزارت خارجه امریکا و یک دیپلمات اروپایی گفته اند که مذاکرات بر سر موضوع برجام در برلین و وین در هفته جاری با حضور نماینده امریکا ادامه خواهد یافت اما یک دیپلمات وزارت خارجه امریکا می گوید که به نظر می رسد «هوک» مذاکره کننده کنونی امریکایی ها پس از کنار گذاشتن تیلرسون مقام خود را ترک کند. هوک به پرسش «المانیتور» در این باره پاسخی نداده است». 

«المانیتور» در ادامه به نقل از «جرالد فیراشتاین» سفیر سابق امریکا در یمن می نویسد جیگزینی پمپئو آن هم یک هفته قبل از سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به امریکا خود پرسش های زیادی را درباره انگیزه ترامپ مطرح می سازد چرا که سعودی ها با تیلرسون به خصوص بر سر موضوع قطر اختلاف نظر داشتند. یک دیپلمات سابق وزارت خارجه امریکا نیز می گوید که ترامپ می خواست از برجام خارج شود و تیلرسون فکر می کرد این ایده بدی است. 
شبکه خبری «دویچه وله» المان در گزارشی با سه کارشناس درباره چشم انداز روابط امریکا و اتحادیه اروپا درباره برجام پس از انتصاب پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه جدید امریکا صحبت کرده است. 

«تریتا پارسی» از بنیانگذاران شورای ایرانی – امریکایی (نایاک) می گوید:«کنار گذاشتن تیلرسون و انتصاب پمپئو روند خطرناکی را رقم خواهد زد. این موضوع نشان می دهد که ترامپ به طور فزاینده ای از سیاست خارجی غیر منتظره حمایت می کند. اگرچه تیلرسون فرد موثری نبود اما دست کم مانعی بر سر راه ترامپ برای از بین بردن برجام بود. پمپئو در مقابل از مخالفان اصلی برجام است. برای اروپا نظر ترامپ علیه برجام پذیرفتنی نیست. ترامپ با انتصاب پمپئو نشان داده که فردی سازش پذیر نیست و نمی خواهد با اروپایی ها بر سر برجام کنار بیاید». 

«الی گرانمایه» عضو شورای روابط خارجی اروپا می گوید:«اروپایی ها در حال کار با تیلرسون و تیم اش بر روی یک رویکرد مکمل و یک توافق تکمیلی بودند که علاوه بر حفظ برجام نگرانی های دولت ترامپ را نیز مورد توجه قرار می دهد. تیلرسون در اردوگاه میانه روها در کاخ سفید قرار داشت و رویکرد عملگرایانه تر در مورد برجام داشت. پمپئو اما کلا مخالف برجام است. او دیدگاهی تک بعدی درباره ایران دارد می گوید آن کشور دست نهادهای خاص نظامی است. او این باور را ندارد که ساختار سیاسی ایران واحد و یکپارچه نیست بلکه گروه های مختلفی در آن وجود دارند که برخی عملگراتر هستند و خواستار مذاکره و دیپلماسی. این کاملا متفاوت از نگاه تیلرسون است که گفته بود امریکا نیاز به روابط دیپلماتیک با متحدان اروپایی اش تا دارد تا به موضعی یکپارچه در مورد برجام برسد. امریکا با انتصاب پمپئو قصد دارد اروپایی ها را تحت فشار قرار دهد و به آنان در مورد لزوم اصلاح برجام اولتیماتوم دهد. تاکنون اروپایی ها در برابر فشارها مقاومت کرده اند».  

«جان گلیسر» مدیر مطالعات سیاست خارجی اندیشکده «کاتو» معتقد است که تیلرسون مانعی بود که نگذاشت بدترین سناریوی ترامپ در قبال ایران تحقق یابد. او می افزاید:«تیلرسون درک می کرد که دستگاه های نظامی و اطلاعاتی امریکا و کارشناسان و متخصصان امور خارجی معتقدند که برجام کارآمد است و به طور موثر ایران را از توانایی ساخت سلاح هسته ای دور کرده است. ترامپ اما از نظر ایدئولوژیک مخالف برجام است دلایل او غیر منطقی هستند. تیلرسون تلاش ناموفقی داشت تا بتواند برجام را از دست ترامپ حفظ کند اما در نهایت خود حذف شد». 




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
3
2
ترامپ تیلرسون پمپئو اوباما جان کری وغیره هیچ کدومتون حریف ایران نمیشین اصلا عددی نیستین که بخواین حریف ایران بشین ما اماده مبارزه ایم منتظرکوچکترین خطای شما احمقها هستیم تاتمام شرکاتون تو منطقه وتمام پایگاهای نظامیتون راباخاک یکسان کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
4
خدا نکنه جنگ بشه
سجاد بیسواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
1
1
داداش برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
3
2
آمریکا برای همیشه هیچ غلطی نمی تواند بکند
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
4
2
گور پدر امریکا و رسانه فارین پالسی و مزدوران اجانب.
سید مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
وقتی دو کشور باهم مشگل دارن بهترین کار اینکه سکوت کنی حرفایی بزنی که کشور دشمن خوشش بیاد
بعدش فاصله بگیری تا مقام کشور دشمن عوض بشه اینجوری جلوگیری میشه ولی اگر هی تحریک بکنی
احتمال جنگ بالا میره پس ایران فقط و فقط باید به پیشرفت فکر بکنه و فاصله بگیره از جنگ جنگ خوب نیست
خسارت های بالایی وارد میکنه که شاید 50 سال طول بکشه درست بشه پس بیشتر بفکر پیشرفت باشیم
تا جنگ ولی حواسمون هم باید به مرز هامون باشه .....
سید مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
یه چیزی میگم به همه جوان ها خودم 62 سالمه تمام کشور های خارجی رو بگردی تمام لذت های دنیا رو انجام بدی
اخرش میگی به خودت همین بود میگفتن سفر خارجی همین بود هر جای دنیا که بری خدا اونجاست پس دنبال کی میگردی یه چیزی یاد بگیر یه نونی بخور بگو شکر واقعا هم خبری نیست من خودم سفر خارجی رفتم خدا شاهده
هیچی مثل خاک ایران نیست اون لذت هایی طرف میاد با عشق ازش حرف میزنه پیشرفت نیست علم نیست تفکرم نیست ... تنها چیزی که انسان میبره اخر زیر خاک ایمان به خداست و بقیه اش لذت های خام و پوچ و بن بست
پس ای جوان انقدر تو کف نباش تو کار بکن خدا کریم خدا خودش روزی تو میده یه نفر بهم میگفت جوان بود
میگفت دوست دارم میلیون ها پول و طلا داشته باشم گفتم بهش برو خداروشکر کن مثل من شرمنده 5 نفر نیستی
پس کار کن که مثل من شرمنده نباشی یه جوان 22ساله 500 میلیون میخوای چیکار تو با ماهی 2 میلیون هم کارت راه میوفته یه نفری مگه سه تا بچه داری که انقدر عشق پول میخوری چقدر خوبه ادم توقع و انتظار شو کم کنه اون وقت با ارامش زندگی میکنه طمع خطرناک طمع باعث میشه شیطان گولت بزنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین