کد خبر: ۵۱۴۳۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
پس از انتصاب پمپئو، نقش جان بولتون نیز احتمالا تقویت خواهد شد

ترامپ وارد آبهای خطرناک می‌شود/ انتخاب پمپئو در دولت ترامپ چه معنای برای برجام خواهد داشت؟/رویکرد پمپئو در آشپزخانه اسرائیلی ها پخته شده است

پیشنهاد پمپئو این است: پیشنهاداتی را به ایران بدهید که نتواند قبول کند سپس وضعیت را به سوی بن بست سوق دهید این وضعیت به شما فرصت می دهد تا رویکرد تهاجمی‌تری را اتحاذ کنید/ گاردین: تیلرسون برای آمریکا فاجعه بود اما پمپئو احتمالا بدترین گزینه ممکن خواهد بود/ بلومبرگ: انتصاب پمپئو باعث ابهام در آینده بازارهای نفتی و ایجاد نگرانی در سرمایه گذاران نفتی شده است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- آنچه در بازتاب و تحلیل‌های مرتبط با انتصاب پمپئو قابل توجه است ابراز هراس و نگرانی اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های بین المللی درباره تبعات این موضوع است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری امریکایی «ان بی سی» با اشاره به هماهنگی پمپئو و ترامپ درباره برجام و تبعات آن می نویسد: «ترامپ و پمپئو در مورد مخالفت با برجام با یکدیگر اشتراک نظر دارند. در حالی که تیلرسون سعی در تعامل با دیگر امضاکنندگان برجام داشت، پمپئو از موقعیت خود در سیا استفاده می‌کند تا آن چه او و احتمالا ترامپ در مورد ایران باور دارند را به کرسی بنشاند. آنان به طور مداوم ایران را بازیگری بد در خاورمیانه و یک تهدید جهانی قلمداد می‌کنند. «جان مک لاگلین» رییس سابق سیا می‌گوید: در مقایسه با تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه امریکا، پمپئو بیشتر در جهت و راستای خواسته‌های ترامپ عمل می‌کند. برای مثال، او نیز مانند ترامپ باور دارد که امضاکنندگان برجام باید به خواسته‌های امریکا توجه کنند. ‌موفقیت در این راستا دشوار است و شکست در دستیابی به هدف همراه کردن اروپایی‌ها با امریکا می‌تواند توافق هسته‌ای را به خطر اندازد مگر آن که ترامپ ذهنیت‌اش را تغییر دهد».

ترامپ وارد آبهای خطرناک می‌شود/ انتخاب پمپئو در دولت ترامپ چه معنای برای برجام خواهد داشت؟

«مایکل مک فائول» سفیر سابق امریکا در روسیه می گوید که تیلرسون اغلب با «جیمز متیس» وزیر دفاع مشاوره می‌کرد تا اظهارات تحریک‌آمیز ترامپ را نظارت و کنترل کنند اما توازن قدرت با جایگزینی پمپئو به هم خواهد خورد. او می‌افزاید: «اولین آزمایش بزرگ، موضوع ایران خواهد بود. تیلرسون و متیس از برجام حمایت می‌کردند در حالی که پمپئو و ترامپ بارها اعلام کرده‌اند که برجام را تایید نمی‌کنند».

این شبکه خبری در ادامه می افزاید: «آنچه پمپئو در نشست بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» گفته بود تفاوتی با ذهنیت ترامپ درباره ایران نداشت. آنان مدعی هستند که ایران در حال تشکیل یک امپراتوری منطقه‌ای است و تهدیدی علیه امریکا و متحدان‌اش محسوب می‌شود. پمپئو معتقد است که نه تنها باید با اروپایی‌ها برای متقاعد کردن‌شان مذاکره کرد بلکه باید مذاکره با همسایگان ایران را نیز گسترش داد. او بیشتر خواستار نزدیکی به سعودی‌ها، اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها است. او می‌خواهد نفوذ ایران در منطقه را خنثی کند».

«نورمن رول» مدیر سابق آژانس امنیت ملی  امریکا می‌گوید که لفاظی‌های پمپئو تاثیری بر وضعیت واقعی و میدانی در روابط دیپلماتیک با ایران نخواهد گذاشت. او می‌گوید پمپئو دیدگاهی سطحی در مورد مسئله ایران دارد و تنها خواستار رویکردی سختتر است. با این حال، واقعیت آن است که به نظر می‌رسد پمپئو در مقام وزیر امور خارجه قدرت و نفوذ بیشتری دارد و می‌خواهد علیه سپاه و شاخه برون مرزی نیروی قدس آن اقداماتی را انجام دهد. 

ترامپ وارد آبهای خطرناکی می‌شود

سایت «میدل ایست ای» نیز در مطلبی تحت عنوان‌ «ترامپ با انتصاب پمپئو وارد آبهای خطرناکی می‌شود» می‌نویسد: «انتصاب «پمپئو» و ارتقای مقام او به معنای تندروی و سرسختی بیشتر در سیاست خارجی اآمریکا و چنگ و دندان نشان دادن بیشتر است. وزارت پمپئو سبب می شود تا احتمال برخورد امریکا و ایران افزایش یابد.»

این سایت می نویسد: «پمئو چهار دوره در مجلس نمایندگان امریکا به نمایندگی از ایالت کانزاس حضور داشته و جزو حلقه درونی یاران ترامپ است. او روزانه گزارش‌های امنیتی را به ترامپ ارائه می‌داده و معروف است که جلسات روزانه‌اش در قالب شفاهی با مقدار زیادی از اسلایدهای پاورپوینت بوده است. پمپئو نگاهی افراطی در مورد مسائل مهم امنیت ملی، از جمله ایران دارد. او به برجام حمله کرده و ایران را با اظهارات تندش تحریک می‌کند. متاسفانه واقعیت آن است که وزارت پمپئو نه تنها ممکن است سبب شود تا برجام با ایران لغو شود بلکه امریکا ممکن است مستقیما وارد اقدام نظامی علیه تهران شده یا علیه نیروهای ایرانی در سوریه اقداماتی را انجام دهد». 

«میدل ایست آی» در ادامه اشاره می‌کند که پمپئو گفته بود که کنار گذشتن شعار و خواست نابودی اسرائیل باید از مفاد برجام باشد و به دلیل گنجانده نشدن این موضوع از اوباما انتقاد کرده بود. این نشان دهنده آن است که رویکرد پمپئو در آشپزخانه اسرائیلی‌ها پخته شده است. پیشنهاد او این است: پیشنهاداتی را به ایران بدهید که نتواند قبول کند سپس وضعیت را به سوی بن بست سوق دهید؛ این وضعیت به شما فرصت می‌دهد تا رویکرد تهاجمی‌تری را اتحاذ کنید. 

این سایت اشاره می‌کند که گروه‌های مسلمان امریکایی به خصوص شورای روابط امریکایی – اسلامی اظهارات پمپئو را «اسلام هراسانه» توصیف کرده است. این شورا گفته است که او به دلیل نفرت از مسلمانان نباید در دولت امریکا نقشی داشته باشد. 

«میدل ایست ای» در ادامه می‌نویسد: «با حضور افرادی مانند پمپئو و جان بولتون در دولت ترامپ می‌توانیم با بدترین سناریوی ممکن مواجه باشیم و آن اقدام نظامی علیه ایران است. در صورتی که جان بولتون نیز جانشین مک مستر مشاور امنیتی ملی ترامپ و یا جان کلی رییس کارکنان کاخ سفید شود و یا پست مهمی را در وزارت خارجه امریکا کسب کند سیاست خارجی و امنیت ملی آن کشور بیشتر وارد آبهای خطرناک خواهد شد. بولتون نیز به دلیل دیدگاه‌های ضد اسلامی خود شناخته شده است. بولتون از حمله نظامی اسرائیل یا امریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» در سال ۲۰۱۵ میلادی حمایت کرده بود. واضح است که بولتون به دیپلماسی باوری ندارد و خواستار جنگ و طرح های تهاجمی علیه ایران است».

مایک پمپئو بدترین گزنیه ممکن

روزنامه «گاردین» نیز در یادداشتی تحت عنوان «رکس تیلرسون برای آمریکا فاجعه بود اما مایک پمپئو احتمالا بدترین گزنیه ممکن خواهد بود ضمن انتقاد از انتصاب او به عنوان وزیر امور خارجه جدید امریکا از سوی ترامپ می‌نویسد: «به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه جدید در مقایسه با تیلرسون بیشتر تمایل به نزدیک شدن به موضع ترامپ را دارد و در خط او حرکت می‌کند؛ این چشم‌اندازی بسیار خطرناک را پیش روی ما قرار می‌دهد». 

این روزنامه می‌نویسد: «تیلرسون یکی بدترین وزرای امور خارجه امریکا  بود با این حال، دیدگاه‌های سیاسی او در مقایسه با کلیت دولت ترامپ «میانه‌روانه» محسوب می‌شد. کنار گذاشتن او از دستگاه دیپلماسی امریکا و جایگزینی «مایک پمپئو» رییس سیا اما بدترین گزینه ممکن است و همه چیز را بدتر می‌کند. ترامپ از روز اول مشخص کرد که در سیاست خارجی اعتنایی به نظر کارشناسان وزارت امور خارجه ندارد بلکه تمرکزش بر روی قوای نظامی و امنیتی به خصوص ارتش است. او در حال افزایش بودجه نظامی بوده است در حالی که از بودجه وزارت خارجه امریکا کاسته است. ترامپ ژنرال‌ها را به عنوان وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و رییس دفتر کارکنان کاخ سفید منصوب کرده است در حالی که فردی را به عنوان وزیر امور خارجه مصوب کرده که تجربه دیپلماتیک ندارد. علت تحقیر دیپلماسی از سوی ترامپ روشن نیست با این حال،  او وزیر امور خارجه‌ای را کنار گذاشت که به طور علنی و چندین بار از او انتقاد کرده بود. در سال ۲۰۱۷ میلادی زمانی که تیلرسون تلاش کرد تا روند دیپلماتیک با کره شمالی را آغاز کند ترامپ گفت که به تیلرسون گفته است وقت خود را صرف تلاش برای مذاکره با این مرد کوچک موشکی نکند زمانی که اختلاف میان عربستان سعودی و قطر در خاورمیانه آغاز شد تیلرسون خواستار میانجی‌گری شد اما ترامپ به طور علنی جانب عربستان سعودی را در این دعوا گرفت. پس جای تعجبی ندارد که چرا ترامپ تیلرسون را اخراج کرد. پس از وزارت تیلرسون بسیاری از دیپلمات‌های حرفه‌ای امریکایی که سال‌ها در صفوف دیپلماتیک امریکا بودند از مقام خود استعفا دادند. سال‌ها وقت نیاز است تا آسیب ناشی از خسارات ترامپ و تیلرسون بر وزارت خارجه امریکا بازسازی و ترمیم شوند. واقعیت اما آن است که تیلرسون علیرغم ضعف در عملکرد فردی میانه رو بود. او یکی از قوی‌ترین صداهای دولت برای دیپلماسی با کره شمالی بود. او طرفدار باقی ماندن آمریکا در توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس بود و ظاهرا تلاش کرد تا امریکا را در برجام نگه دارد. باید از جایگزینی پمپئو به جای او نگران بود. سرنوشت برجام بار دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ترامپ تا ۱۲ مه به بازیگران اروپایی وقت داده تا ایران را متقاعد به ایجاد تغییرات در مفاد برجام کنند و اگر این تغییرات ایجاد نشوند او امریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد. علیرغم حمایت تیلرسون از ماندن امریکا در برجام، پمپئو از منتقدان دائمی آن بوده است. اگر امریکا از برجام خارح شود معلوم نیست جنگ‌های نیابتی در سوریه و یمن و تنش با ایران به کدامین سو سوق پیدا خواهند کرد. 

گاردین می‌نویسد در مورد کره شمالی نیز کنار گذاشتن تیلرسون کار را برای ترامپ به منظور آغاز مذاکرات دشوارتر می‌سازد. زبان و لحن پمپئو در مقایسه با تیلرسون تهاجمی‌تر است و آشکارا از تغییر رژیم و طرفداری از تعقیب این سیاست صحبت می‌کند. مذاکره با کره شمالی در دوران زمامداری پمپئو دشوارتر از تیلرسون خواهد بود. پمپئو هیچ تجربه دیپلماتیکی ندارد. در مورد روسیه نیز ابهامات زیادی وجود دارند. علیرغم آن‌که پمپئو در زمانی که در کنگره بود دیدگاه انتقادی نسبت به روسیه داشت و پذیرفته بود که روسیه در انتخابات دخالت کرده مشخص نیست که چه سیاستی را در قبال آن کشور دنبال خواهد کرد. او همچنین به دروغ ادعا کرد که دخالت روسیه بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاثیر نگذاشته است. واقعیت آن است که انتصاب پمپئو نشان داد که مهم نیست که وضعیت در دولت ترامپ چقدر بد است مهم آن است که همیشه راهی وجود دارد که ترامپ و کابینه‌اش به سوی بدترین گزینه‌های ممکن حرکت می‌کنند». 

خطر تحریم دوباره ایران 

شبکه خبری «بلومبرگ» اما با رویکردی اقتصادی به تاثیر انتصاب پمپئو بر بازارهای نفتی پرداخته است. این شبکه خبری می‌نویسد: «انتصاب پمپئو خطر تحریم دوباره ایران را افزایش داده است و این موضوع تهدیدی برای بازارهای نفتی خواهد بود. واقعیت آن است که مخالفت او با برجام نیز به ضرر صادرکنندگان نفت در اوپک خواهد بود. کسانی که در بازارهای نفتی بودند متوجه شدند که از دید ترامپ هیچ استثنایی وجود ندارد و ممکن است او همواره همه را غافلگیر کند. سرمایه‌گذاران نفتی به شدت تحت تاثیر رویداد اخیر انتصاب پمپئو قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر برنامه ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فولاد نیز می‌تواند سبب افزایش هزینه برای انتقال نفت از طریق خطوط لوله شود. افزایش عرضه نفت شرکت شل به بازار نیز می‌تواند خطر دیگری برای بازارها باشد. احتمال خروج امریکا از برجام و امکان تحریم دوباره ایران موجب افزایش تردید در بازارهای نفتی شده است.»

«بلومبرگ» در ادامه می‌نویسد در صورت لغو برجام میزان صادرات نفت در خاورمیانه به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد و شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود. تنها عربستان سعودی است که می‌تواند از پیامدهای کاهش صادرات نفت ایران بکاهد و آن را تا حدی جبران کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
1
0
شاید در این انتخاب جدید بی تفاوتی بعضی کشورها به حساسیتهای منطقه
نقش داشته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
1
0
حالا چی میشه و چکار باید کرد .
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
0
1
چقدر گزارش هاتون جامع و خوب هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین