کد خبر: ۵۱۴۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کارشناسان و دیپلمات ها در گفت و گو با «سی ان ان» مطرح کردند

ترامپ تصمیم خود را گرفته یا خروج از برجام یا امتیاز گیری از اروپا

مقام های امریکایی در وین بر متحدان اروپایی شان برای ایجاد تغییر در مفاد توافق هسته ای فشار اورده اند. در روزهای اخیر ترامپ در حوزه سیاست داخلی تغییراتی را به وجود آورده است که می تواند پیامدهای عظیمی برای چشم انداز برجام داشته باشد برجامی که هدف اش محدود کردن برنامه اتمی ایران بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-شبکه خبری «سی ان ان» با اشاره به تصمیم ترامپ برای انتصاب «مایک پمپئو» رییس پیشین سیا به جای تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه امریکا می نویسد:«ترامپ به طور علنی گفت که علت این جابجایی اختلاف نظر او با تیلرسون بر سر توافق هسته ای با ایران بوده است. اقدامات ترامپ همراستا با وعده انتخاباتی او هستند که گفته بود در صورت ریاست جمهوری برجام را به هم خواهد زد. 

به گزارش آفتاب نیوز، انتظار می رود با انتصاب پمپئو او از نظر سخت افزاری موضعی شدیدتر را علیه ایران اتخاذ کند. ۱۲ مه ضرب الاجل تعیین شده و مهلت بعدی ترامپ برای تمدید یا عدم تمدید لغو تحریم های وضع شده علیه ایران است. در این میان مقام های دولت امریکا گفته اند که ترامپ در عزم خود برای کناره گیری از برجام جدیت لازم را دارد. او اروپایی ها را تهدید کرده که اگر مفاد برجام را تغییر ندهند امریکا توافق هسته ای را ترک خواهد کرد. واقعیت آن است که نه تنها در خاورمیانه که در واشنگتن نیز تصمیم ترامپ برای لغو برجام منتقدان بسیاری دارد بسیاری از رهبران نظامی امریکایی برجام را در راستای منافع ملی امریکا می دانند و می گویند که در صورت برهم خوردن آن روابط امریکا با اروپا اشفته و پرتنش خواهد شد. 

تحلیلگران معتقدند که خروج از برجام نه تنها اعتبار امریکا را در صحنه بین المللی زیر سوال خواهد برد بلکه موید ادعاهای ایران نیز خواهد بود مبنی بر این که امریکا غیر قابل اعتماد است. هم چنین، برنامه ترامپ یعنی خلع سلاح هسته ای کره شمالی را نیز در هاله ای از ابهام قرار خواهد داد و وضعیت را پیچیده تر خواهد کرد».

«جیمز کارافانو» معاون رییس سیاستگذاری خارجی در بنیاد «هریتیج» که مدیریت تیم انتقال وزارت امور خارجه برای رییس جمهوری را نیز برعهده داشته است می گوید:«فکر می کنم پاسخ ترامپ به منتقدان این باشد که من اهمیتی به نظر شما نمی دهم. پرزیدنت ترامپ تصمیم خود را گرفته است او یا آن چه را می خواهد از اروپایی ها می گیرد و یا از برجام کناره گیری خواهد کرد».  


«احمد مجدیار» رییس بخش ایران در انستیتو خاورمیانه می گوید:«کناره گیری تیلرسون و انتصاب پمپئو احتمالا سبب می شود تا دولت ترامپ با جدیت بیش تری برجام را نابود کند. در حال حاضر، در این زمینه صرفا گمانه زنی وجود دارد با این حال، با انتصاب پمپئو احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ترامپ برجام را به هم بزند». 

«سی ان ان» در ادامه اشاره می کند که «برایان هوک» مذاکره کننده امریکا در مورد برجام گفته است که نگرانی های امریکا را با طرفین اروپایی در میان گذاشته است از جمله نگرانی درباره برنامه موشکی ایران و سیاست های منطقه ای. 

شبکه خبری «سی ان ان» در ادامه به بیان موضع اروپایی ها می پردازد و می نویسد:«مقام های اروپایی تاکید می کنند که انان نیز در نگرانی های امریکا به خصوص درباره برنامه موشکی ایران شریک و سهیم هستند. یک دیپلمات اروپایی به «سی ن ان» می گوید:«ما نظرات نزدیکی با یکدیگر داریم. در نهایت می خواهیم روی این مسائل با امریکا به اجماع برسیم». با این حال، این دیپلمات اروپایی می گوید که مشکل آن است که در گفته های «هوک» مذاکره کننده امریکا این خطر قرمز وجود دارد که خبری از توافقی مکمل توافق هسته ای نخواهد بود این در حالیست که توافق مکمل یا اضافی پیشنهاد اروپا برای حفظ برجام بوده است. این دیپلمات می افزاید:«نادیده گرفتن برجام ما را در بدترین شرایط ممکن با توجه به نگرانی های موجود قرار خواهد داد». 


دیپلمات اروپایی دیگری که نخواسته نامش فاش شود به «سی ان ان» می گوید:«شش کشور درگیر در مذاکره با ایران هر کاری را انجام می دهند تا اساس توافق هسته ای به هم نخورد. اروپا قصد ندارد پرونده برجام را بار دیگر باز کند. این دیپلمات گفت که طرفین امضا کننده برجام به جز امریکا نمی توانند برجام را بازنویسی کنند». 


یک مقام امریکایی اما می گوید که عواقب حقوقی و قانونی برای خروج از برجام وجود ندارد چرا که برجام یک معاهده نیست. این فقط عواقب زیادی برای متحدان امریکا دارد و برای اعتبار امریکا بد خواهد بود و به کره شمالی این بهانه را خواهد داد که بگوید امریکا قابل اعتماد نیست. اگر ترامپ در تاریخ ۱۲ مه لغو تحریم ها علیه ایران را تمدید نکند اعمال تحریم های اضافی به روسیه، چین و اروپا و سایر طرفین ضرر می زند و انان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

«سی ان ان» در ادامه اشاره می کند که ترامپ در حالی قصد دارد از برجا خارج شود که همزمان خواستار موفقیت در مذاکره با کره شمالی است این در حالیست که برای هرگونه موفقیتی در مذاکره با پیونگ یانگ نیاز به ائتلافی بین المللی دارد نه اختلاف نظر بر سر سایر مسائل از جمله برحام. 

«سی ان ان» در ادامه اشاره می کند که افرادی مانند «جیمز متیس» وزیر دفاع مخالف خروج از برجام هستند. با این حال، این شبکه اشاره می کند که با تغییراتی که در کارکنان و تیم امنیت ملی ترامپ ایجاد شده احتمال تقویت انگیزه خروج از برجام بیش تر است. تیلرسون به دنبال تاثیر و نفوذ میانجی گرانه بود در حالی که ترامپ به نظر می رسد به دنبال شیوه ها و راهکارهای سخت تر است. اگر او «جان بولتون» سفیر سابق سازمان ملل را به عنوان مشاور امنیت ملی خود انتخاب کند احتمال خروج از برجام بسیار بیش تر می شود چرا که بولتون خواستار بمباران تاسیسات هسته ای ایران و ساقط کردن نظام سیاسی ایران و پیگیری سیاست تغییر رژیم بود. این موضوع در کنار انتصاب پمپئو علامت سوال ها را برای اروپایی  ها افزایش خواهد داد». 



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین