کد خبر: ۵۱۴۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
وزیر کشور مطرح کرد

تاکید بر لزوم مبارزه با پولشویی/علت استمرار قاچاق

وزیر کشور با تاکید بر لزوم مبارزه با پولشویی، ضمن اشاره به علت استمرار قاچاق، گفت: لازم است فعالیت ما به گونه‌ای باشد که تراز سود داخل و خارج از کشور هماهنگ شود تا اتفاقی به اسم قاچاق رخ ندهد.
آفتاب‌‌نیوز :
مراسم تودیع و معارفه روسای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد.

رحمانی فضلی در این مراسم با اشاره به آمارهای قاچاق اظهار کرد: وجود ستادهای مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا نشانه بیماری در اقتصاد ما و نظام تصمیم‌گیری‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: چهار سال پیش زمان معارفه رئیس قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفتند که امیدواریم با حضور این رئیس، این ستاد بسته شود. البته آقای حقیقی نیمی از راه را رفته و حجم کشفیات کالای قاچاق از ۲۴ میلیارد به ۱۲ میلیارد رسید، اما امید داریم که این رقم به صفر برسد؛ چرا که فعالیت این ستادها علامت خوبی نبوده و نشان از نوعی انحراف از مسیر و نفی در عملکردها دارد. زمانی که چنین بیماری‌هایی در اقتصاد رخ می‌دهد، لازم است که این فسادها را تحمل کنیم زیرا اهمیت موضوع جای بحث ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: قاچاق کالا از هر راهی که صورت گیرد، چه دریایی باشد چه زمینی یا هوایی، بخش مربوطه متولی خاصی دارد؛ اما زمانی که این دستگاه‌ها به درستی عمل نمی‌کنند، ما مجبور می‌شویم یک ستاد جدید راه‌اندازی کنیم؛ در حالی که بیشترین تاکید در این باره را در صحبت‌های مقام معظم رهبری می‌بینیم که از لزوم کنترل قاچاق می‌گویند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه اختلاف قیمت و تفاوت در سود موضوعی است که موجب می‌شود قاچاق استمرار داشته باشد، اظهار کرد: هر چه در این زمینه سخت‌گیری‌ها بیشتر شود، قاچاقچیان نیز به شکلی متفاوت کار خواهند کرد. به همین دلیل لازم است فعالیت ما به گونه‌ای باشد که تراز سود داخل و خارج از کشور هماهنگ شود تا اتفاقی به اسم قاچاق رخ ندهد.

وزیر کشور در ادامه صحبت‌های خود به بحث پولشویی اشاره کرد و گفت: در مجموعه اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته می‌توان به تعریف سه طرح اشاره کرد که یکی از این طرح‌ها به تصویب رسیده و ما امیدواریم بقیه موارد هم مصوب شود؛ چرا که مبارزه با پولشویی به سیستم مالی کشور کمک بسیار می‌کند و بسیار مهم است که ابتدا و انتهای هر پولی مشخص شود و قابل پیگیری باشد.

وزیر کشور گفت: همچنین در قوانین، بحث نظام تعرفه‌ها دیده شده و اقدامات خوبی انجام شده است.

رحمانی فضلی همچنین به بحث مبارزه با قاچاق سوخت و قاچاق خروجی اشاره کرد و با یادآوری اینکه برای مقابله با این پدیده شش میلیون کارت سوخت باطل شده، اظهار کرد: ابطال این کارت‌ها به معنای آن است که این افراد سوخت زده و پس از آن سوخت مورد استفاده آنها قاچاق می‌شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در سیستم نیروگاه‌ها و سوخت آنها تعمیراتی صورت گرفته است و سوخت آنها به گاز تبدیل شده است که این موضوع در کنار تغییر نظام صادرات سوخت، موجب شده است صرفه‌جویی بسیاری در این بخش صورت گیرد.

وی ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند، قاچاق لطمه بزرگی به تولید و اشتغال کشور وارد می‌کند و قدرت و توانمندی مردم را کمتر می‌کند. اگرچه ممکن است ستاد قاچاق از لحاظ ساختاری ارتباطی با وزارت کشور نداشته باشد، اما به واسطه لطف ریاست جمهوری، پیگیری این موضوع به بنده و وزارت کشور محول شده است.

رحمانی فضلی درباره مدیریت قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با آقای حقیقی دل من آرام بود و رفاقتی میان ما وجود داشت و کار خوب انجام می‌شد. بر همین اساس شاهد کاهش ۵۰ درصدی قاچاق بودیم که موضوع مهمی است. مسئولی که امروز برای این ستاد انتخاب شده نیز فردی است که با این حوزه ارتباط مستقیم دارد.

وی با یادآوری اینکه انتصاب رئیس جدید برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پنج ماه به طول انجامید، افزود: در این مدت برخی افراد گلایه‌هایی مطرح می‌کردند که ستاد بی‌سرپرست مانده است، اما رئیس قبلی اجازه نداد در نبود او این اتفاق رخ دهد. از سوی دیگر معاون برنامه‌ریزی این ستاد نیز تلاش بسیار داشت و حتی در برخی موارد لازم شد که خود من هم در جلسه‌ها حضور یافته و جلسه بگذارم، اما به هر صورت وقتی که برای تعیین رئیس جدید این ستاد صرف شد، ارزش آن را داشت.

وزیر کشور با بیان اینکه در نهایت قائم مقام او که در ستاد مبارزه با مواد مخدر هم تجربیات بسیار داشته، کار را بر عهده گرفته، توضیح داد: از ابتدا هم آقای مویدی برای تصدی این سمت جزو گزینه‌های من بود، اما دنبال آن بودم که با توجه به سمتی که ایشان در وزارت کشور داشت، فرد دیگری را برای این پست در نظر بگیرم، اما در نهایت در فرآیند کار مجبور شدیم از ایشان استفاده کنیم. البته توفیق ایشان در این پست نیاز به حمایت و همکاری تمام دستگاه‌ها دارد.

وی با اشاره به فشارهای بین‌المللی و شرایط اقتصادی سخت تحمیل شده به ایران، گفت: تا زمانی که با کشورهای دیگر تضاد منافع داریم، به طور یقین نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم. بر همین اساس باید به توانمندی کامل برسیم و اکنون عرصه اقتصاد یکی از موضوعات مهمی است که در توانمندی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی افزود: در اقتصاد مقاومتی، قاچاق یکی از موضوعات مهم است و بر موضوع امنیت، اقتدار ملی و منافع ملی تاثیرگذار است. در سال ۹۶ ما در این حوزه توفیقات خوبی داشتیم و امیدواریم در سال آتی نیز این توفیقات بیشتر شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین