کد خبر: ۵۱۵۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹

رویاهای متناقض بن سلمان در آمریکا

رم - ایرنا- روزنامه ایتالیایی 'ایل سوله' به سفر ولیعهد عربستان به آمریکا اشاره کرد و نوشت: اظهارات بن سلمان پیش از سفرش به واشنگتن درباره اینکه اگر ایران به بمب اتمی دست پیدا کند، ما نیز بمب خواهیم ساخت ناقض ادعای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه ایل سوله امروز در گزارشی با عنوان 'محور مذاکرات بن سلمان در آمریکا، ایران، برنامه انرژی هسته ای و کسب و کار» نوشت: ریاض قصد دارد تجهیزات لازم برای ساخت 16 نیروگاه هسته ای را از آمریکا خریداری و در عین حال امکان غنی سازی اورانیوم را در خاک خود داشته باشد. سعودی ها مانند ایرانی ها می گویند که برنامه هسته ای آنها هدف دستیابی به انرژی پاک و استفاده داخلی کمتر از نفت و فروش بیشتر آن به خارج را دنبال می کند. اما اظهارات بن سلمان پیش از سفرش به آمریکا مبنی بر اینکه ' اگر ایران به بمب اتمی دست یابد ، ما نیز بمب خواهیم ساخت' ناقض ادعای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است . 

روزنامه ایتالیایی افزود: جزئیات مذاکرات بین ترامپ و بن سلمان در کاخ سفید، به جز اظهارات دوستانه و لبخند در برابر خبرنگاران و عکاسان منتشر نشده است. در عین حال طرفین بدون تردید در ارتباط با محدود کردن نفوذ ایران درخاورمیانه، برنامه انرژی هسته ای ریاض، وضعیت در یمن و سوریه و همچنین مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی ها با یکدیگر گفت و گو کرده اند. 

ترامپ در پاسخ به خبرنگاران در ارتباط با ایران به گفتن اینکه ' زمان تمدید توافق تهران یک ماه دیگر است و آنوقت خواهید دید که چه تصمیمی می گیرم' اکتفا کرد. 

وی همچنین مدعی شد که ایران با آن بخش از جهان رفتار مناسبی ندارد و در آن کشور اتفاقات بدی می افتد. ترامپ امیدوار بود که سعودی ها را به ارائه 5 درصد سهام آرامکو در بازار بورس نیویورک متقاعد کند. اما بحث سهام به سال 2019 موکول شده و شاید سعودی ها به جای ارائه آن در یک بورس بین المللی نسبت به فروش مستقیم آن به خریداران چینی اقدام کنند. 

ترامپ همچنین به دوستی ریاض و واشنگتن اشاره کرد و گفت که فروش جنگ‌ افزارهای آمریکایی به عربستان و سرمایه گذاری های عظیم سعودی در آمریکا، زمینه ساز رشد بازار کار در آن کشور شده است. 

ولیعهد عربستان در جریان سفر سه هفته ای خود به آمریکا همچنین قرار است در شهرهای بزرگ آن کشور با شخصیت های برجسته بخش های مالی و صنایع به گفتگو بنشیند. 

روزنامه 'لاستمپا' نیز با عنوان « محمد بن سلمان در کاخ سفید و پیمان ضد ایرانی » نوشت : محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، در واشنگتن با دونالد ترامپ ملاقات کرد. این ملاقات که جزئیات آن فاش نشده، به معنای ورود رسمی ولیعهد جوان عربستان به میدان بین المللی قدرت و شناسایی جایگاه وی از سوی واشنگتن است که پذیرایی گرم ترامپ از وی نیز بر آن دلالت می کند. 

بر اساس این گزارش،عربستان از طریق این سفر دو هدف اصلی دستیابی به یک موازنه راهبردی با ایران و از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها را دنبال می کند. ترامپ در ماه مه آینده به احتمال زیاد از توافق هسته ای با ایران خارج خواهد شد و به ادعای ریاض، تهران از فرصت به وجود آمده برای بازگشت به طرح ساخت بمب اتمی بهره برداری خواهد کرد. 

ریاض در پی خرید فناوری هسته ای از آمریکا و در عین حال غنی سازی اورانیوم در خاک خود است . هر چند واشنگتن و تل آویو از چنین دورنمایی آنچنان خرسند نیستند، اما با توجه به تیرگی روابط با پاکستان که تنها قدرت اتمی سنی است، عربستان می تواند به عنوان وزنه ای برای ایجاد تعادل در برابر ایران عمل کند. 

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین