کد خبر: ۵۱۵۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

نسخه غذایی برای آسم

به بیان ساده، آسم شرایطی است که در آن مسیرهای تنفسی ریه ها (نایژک ها) از التهاب مزمن رنج می برند.
آفتاب‌‌نیوز :
گاهی اوقات به راحتی فراموش می کنیم که آن چه می خوریم می تواند به صورت مستقیم بر شدت یا حتی شکل گیری یک مشکل سلامت یا بیماری در بدن ما اثرگذار باشد. بدون تردید، آسم یکی از این موارد محسوب می شود و اگر واکنش آلرژیک به برخی انواع غذاها وجود نداشته باشد، رژیم غذایی به طور معمول آخرین چیزی است که افراد مبتلا به آسم درباره آن فکر می کنند.

به گزارش"آلترنیتیو دیلی"، بدن سالم‌تر انعطاف پذیری بیشتری دارد، از التهاب کمتری رنج می برد و احتمال واکنش های نامطلوب به محرک های محیطی که زمینه ساز آسم می شوند، در آن کمتر است. در نتیجه، مواد غذایی مصرفی شما می توانند به بهبود شدت و تکرر علائم آسم کمک کرده یا آنها را تشدید کند.

آسم چیست و چه چیزی موجب آن می شود؟

به بیان ساده، آسم شرایطی است که در آن مسیرهای تنفسی ریه ها (نایژک ها) از التهاب مزمن رنج می برند. برخی محرک ها، از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند، موجب تورم نایژک ها و پر شدن آنها با مخاط می شوند. به طور همزمان، عضلات موجود در این مسیرها منقبض می شوند که محدودیت بیشتر در تنفس را به همراه دارد.

با توجه به مکانیسم هایی که در پس حملات آسم قرار دارند، علائم معمول شامل تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه، احساس فشردگی قفسه سینه و دشواری در صحبت می شوند. یک حمله اسم می تواند سریع و ناگهانی شکل گرفته یا به تدریج طی چند ساعت یا حتی چند روز رخ دهد.

در شرایطی که دلیل دقیق شکل گیری آسم همچنان نامشخص است، برخی محرک ها می توانند زمینه ساز اغاز آن شوند. در بیشتر موارد، آسم به واسطه واکنش آلرژیک به یک عامل خارجی، مانند موارد زیر رخ می دهد:

هوای آلوده

دود سیگار یا چوب

عطرها و محصولات شوینده و پاک کننده

کپک

گرد و غبار

آب و هوای سرد یا گرم

سولفیت ها

از دیگر محرک های بالقوه آسم می توان به سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سینوزیت، استرس و ورزش شدید اشاره کرد.

غذاهایی که در صورت ابتلا به آسم باید مصرف کنید

نخستین خط دفاعی شما در برابر آسم یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که از سلامت بدن حمایت می کند. هرچه مواد غذایی تازه و با تراکم بالای مواد مغذی مصرف کنید می توانید کنترل بهتری روی بیماری خود داشته باشید. یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات به همراه چربی های سالم و گوشت های ارگانیک می تواند در مدیریت آسم نقشی کلیدی داشته باشد.

اگرچه یک رژیم غذایی سرشار از محصولات تازه و گوشت های با کیفیت نقطه آغاز خوبی است، اما برخی مواد غذایی دیگر نیز وجود دارند که می توانند به طور قابل توجهی بر علائم آسم اثرگذار باشند.

ماهی چرب

ماهی های چرب، مانند سالمون، ساردین و خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند و زمانی که موضوع بهبود علائم آسم مطرح می شود، آنها یکی از بهترین مواد غذایی هستند. مطالعه ای که در سال 1996 ارتباط بین رژیم غذایی و شیوع آسم بین 574 کودک شرکت کننده در این مطالعه را بررسی کرد، نشان داد، خطر آسم برای کودکانی که ماهی چرب و تازه، مانند سالمون و خال مخالی، مصرف می کردند کاهش چشمگیری داشته است.

مطالعه ای دیگر در سال 2009 ارتباط بین مصرف امگا-3 و شیوع آسم را در 2,602 کودک استرالیایی بررسی کرد و بار دیگر مشخص شد که یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 به محافظت از کودکان در برابر علائم آسم کمک می کند.

آسم یک بیماری التهابی است و غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 مانند ماهی چرب، گردو، و بذر کتان گزینه های خوبی برای کاهش التهاب محسوب می شوند. التهاب کمتر به معنای شدت کمتر علائم آسم و حملات کمتر بیماری است.

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان ها در بدن انسان است، اما افراد بسیاری با کمبود این ماده مغذی مواجه هستند. خطر ابتلا به آسم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است.

مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد، نشان داد که سطوح کم ویتامین D در افراد مبتلا به آسم با اختلال در عملکرد ریه و شدت بیشتر علائم بیماری در مقایسه با افرادی که به میزان کافی از این ماده مغذی دریافت می کردند، مواجه بودند.

مطالعه ای دیگر نشان داد کودکان مبتلا به آسم که کمبود ویتامین D نیز دارند، احتمال بیشتری دارد از عوارض ریوی و تنفسی رنج ببرند.

راحت‌ترین و ساده‌ترین گزینه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید است. اما اگر این امکان برای شما وجود ندارد می توانید مصرف غذاهایی مانند ماهی های سالمون و خال مخالی، جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ را مد نظر قرار دهید.

هویج

مطالعه ای که در نشریه Journal of Allergy and Clinical Immunology منتشر شد، نشان داد، زنان مبتلا به آسم که بتاکاروتن، آنتی اکسیدانی موجود در هویج، بیشتری مصرف می کردند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار بودند.

مطالعه ای دیگر نشان داد که سطوح کم بتاکاروتن نه تنها با شیوع هرچه بیشتر آسم، بلکه با شدت بیشتر علائم بیماری مرتبط بوده است.

 از دیگر منابع غذایی سرشار از بتاکاروتن می توان به سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار، بروکلی و اسفناج اشاره کرد.

موز

موز منبعی عالی برای پتاسیم است. مطالعه ای در سال 2007 که در نشریه European Respiratory Journal منتشر شد، نشان داد که مصرف موز ممکن است به کاهش خس خس سینه در کودکان مبتلا به آسم کمک کند. این ارتباط را نتایج مطالعه ای دیگر تایید کرد که نشان می داد سطوح کم پتاسیم با اختلال در عملکرد ریه کودکان مرتبط بوده است.

از دیگر منابع خوب برای پتاسیم می توان به آووکادو، کدو بلوطی، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کیوی و سالمون وحشی اشاره کرد.

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین