کد خبر: ۵۱۵۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

موشک هسته‌ای بالستیک روسیه چه مساحتی را با خاک یکسان می‌کند

سیاست هسته‌ای تهاجمی که توسط پوتین اتخاذ شده است درواقع نوعی تقابل گرایی با غرب است که در سخنرانی اخیر او برای معرفی سلاح هسته‌ای مرگبار روسیه نیز نمود پیدا کرد. به نظر می رسد پوتین استفاده از پروپاگاندای رعب‌انگیز هسته‌ای را برای مقابله با آمریکا و غرب در دستور کار خود قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ولادیمر پوتین، ریس‌جمهور روسیه ماه گذشته در سخنرانی سالانه  خود در مجمع فدرال از یک موشک هسته‌ای بالستیک رونمایی کرد که به گفته او قادر است به هر سپر موشکی در جهان نفوذ کند.این موشک می تواند مساحتی به اندازه  فرانسه یا ایالت تگزاس را با خاک یکسان کند.

تسلیحات استراتژیک در برابر تسلیحات تاکتیکی

دولت ترامپ اخیرا اقدام به انتشار دکترین هسته‌ای جدید آمریکا در سال 2018 کرد. نکته اصلی این دکترین به عقیده بسیاری از کارشناسان عدم اشاعه، افزایش تنش با روسیه و احتمال آغاز تقابل هسته‌ای با این کشور است؛ این سند تاکید می‌کند که تسلیحات هسته‌ای استراتژیک آمریکا بازدارندگی لازم را ندارند و باید جای خود را به تسلیحات هسته‌ای کوچکتر (تاکتیکی) بدهند به آن معنی که آمریکا قادر خواهد بود تا قدرت مانور خود در استفاده از تسلیحات هسته‌ای را حتی در جنگ‌های کلاسیک افزایش دهد چرا که تسلیحات هسته‌ای غول آسای آمریکا که تسلیحات استراتژیک محسوب می‌شوند را نمی‌توان به عنوان سلاحی قابل استفاده در شرایط اضطراری قلمداد کرد. در این سند همچنین آمده است که آمریکا می‌تواند حتی در پاسخ به حملات غیرهسته‌ای  با حمله  هسته‌ای پاسخ دهد، اما ولادیمیر پوتین با پرده‌برداری از موشک هسته‌ای قاره‌پیما سارمات که کشورهای عضو ناتو آن را «شیطان 2» می‌نامند در واقع به نوعی کارشناسان عدم اشاعه را غافلگیر کرده است. او به جای مقابله به مثل با آمریکا و پیش رفتن به سمت ساخت تسلیحات تاکتیکی بیشتر، یک موشک هسته‌ای استراتژیک را معرفی کرد. پیامی که این اقدام پوتین می‌تواند برای آمریکا داشته باشد آن است که روسیه می‌تواند در هر زمان علیه آمریکا از یک سلاح هسته‌ای استراتژیک استفاده کند که می‌تواند بخش اعظمی از خاک آمریکا را با خاک یکسان کند.

پروپاگاندای رعب‌انگیز هسته‌ای

تسلیحات جدید هسته‌ای روسیه که از سوی ولادیمر پوتین معرفی شد درواقع نوعی قدرت نمایی او در برابر غرب و آمریکا بود. پوتین برای مقابله با تحریم های گسترده اقتصادی غرب دست به قمار بزرگی زده است و آن استفاده از آخرین برگ برنده روسیه  یعنی تسلیحات هسته ای در تقابل استراتژیک با بلوک غرب است.او به نوعی به دنبال کم رنگ جلوه دادن پیامدهای اقتصادی تحریم هایی است که از سال 2016 و به دلیل پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه آغاز شد. با انتشار خبر اعمال تحریم های گسترده تر آمریکا علیه روسیه به نظر می رسد او قصد دارد تا با استفاده از پروپاگاندای رعب انگیز هسته ای برای سرپوش گذاشتن بر برخی عقب ماندگی های روسیه در برابر غرب متوسل شده است. نمود دیپلماتیک این سیاست پوتین را می‌توان وتوی پیش‌نویس قطعنامه  اخیر که از سوی انگلیس آماده شده بود مشاهده کرد.این اقدام روسیه در وتوی قطعنامه ضد ایرانی که در مورد یمن تنظیم شده بود در ظاهر برای جلوگیری از محکوم شدن ایران در یمن به نظر می رسید اما پشت پرده این رای منفی روسیه در شورای امنیت ممکن است حرکت پوتین به سمت سیاست اقتدارگرایی برای مقابله بیشتر با غرب باشد. پیشتر پوتین در گفت‌وگویی اعلام کرد که بزرگترین حسرت او فروپاشیدن اتحاد جماهیر شوروی بود. با این اوصاف به نظر می رسد پوتین تنها راه حل بقای خود و روسیه را در برابر غرب، بازگشت به نظام اقتدارگرایی شوروی می داند و خود او نیز قرار است نقش الیگارش آن را بازی کند.

شیطان در دستان پوتین

نشریه تایم گزارش داد که موشک فراصوتی سارمات قادر است همزمان 10 کلاهک هسته‌ای غول آسا یا 15 کلاهک سبک‌تر را حمل کند. همچنین قادر است تا یک کلاهک هسته‌ای غول آسا 10 تنی را حمل کند که در نوع خود کم نظیر محسوب می‌شود. این موشک می‌تواند تا فاصله دو قطب شمال و جنوب را حرکت کند و 11 هزار کیلومتر را در هوا به حرکت خود ادامه دهد تا از طریق فریب دادن سپر موشکی آمریکا در نهایت به خاک این کشور اصابت کند.طراحی این موشک که از سوخت مایع استفاده می کند از سال 2009 آغاز شده و قرار است تا جایگزین موشک وئودا شود. موشک سارمات که از سوی کشورهای عضو ناتو به آن لقب شیطان داده شده است، می تواند با قابلیت های ویژه خود به سیستم های پدافندی موشکی نیز نفوذ کند.تغییر سرعت، ارتفاع و مسیر این موشک امکان پذیر است. قدرت موشک سارمات به اندازه ی قدرت موشکی های فضایی سفینه بر است.این موشک 100 تنی میتواند از سکو های زیر زمینی پرتاب شود.موشک سارمات همچنین قابل حرکت از یک مسیر غیر قابل پیش بینی است.

اسپوتنیک در توصیف این موشک جدید مدعی شد :  "سارمات" (RS-28)، چنان قدرت تخریبی دارد که قادر است تمامی ایالت "تگزاس" (دومین ایالت پرجمعیت آمریکا بعد از "کالیفرنیا" و همچنین دومین ایالت بزرگ بعد از "آلاسکا" که در جنوب این کشور قرار دارد و مساحتش  696٫200 کیلومتر مربع است) یا فرانسه را نابود و با خاک یکسان کند. این موشک سرعتش از تمامی سامانه‌های دفاع موشکی موجود در جهان بیشتر است. با وجودی ‌که اطلاعات فنی کمی از مشخصات موشک جدید گزارش شده، اما برخی منابع مطلع اعلام کردند که  "سارمات"؛ موشکی دو مرحله‌ای است که بردش 10 هزار کیلومتر بوده و بین 4 تا 10 تن مواد منفجره درآن بارگذاری می‌شود.

اکنون به نظر می رسد که روسیه و غرب بار دیگر بر لبه پرتگاه جنگ هسته ای تمام عیار قرار گرفته‌اند. بولتن دانشمندان هسته ای آمریکا ساعت اندازه‌گیری فاصله مانده با آغاز جنگ هسته‌ای را که به عنوان معیاری برای میزان خطر آغاز تقابل هسته ای توصیف می‌شود را بر روی ساعت 2 و نیم دقیقه مانده به نیمه شب قرار داده اند که محتمل ترین زمان آغاز جنگ هسته ای از زمان ساخت تسلیحات هسته‌ای محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین