کد خبر: ۵۱۵۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
بازتاب انتخابات ریاست جمهوری مصر در رسانه های خارجی؛

چرا سیسی پس از پیروزی باید نگران باشد؟

سیسی وعده داده ک طبق قانون اساسی بیش از دو دوره رییس جمهور نخواهد بود وعده ای که اگر به آن عمل کند می تواند در تاریخ معاصر مصر بی سابقه باشد و سبب می شود تا او به شخصیتی قابل احترام تبدیل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری «رویترز» با اشاره به این که وعده اصلی عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری فعلی مصر در کارزار انتخاباتی تضمین حفظ امنیت در آن کشور بوده است می نویسد:«هنگامی که سیسی چهار سال پیش در مقام ریاست جمهوری قرار گرفت وعده داد که متعهد به انتقال قدرت از نظامیان به بخش های مدنی و غیر نظامی جامعه باشد. با این حال، در ماه گذشته با نزدیک شدن به انتخابات روز دوشنبه، سیسی بار دیگر به چهره نظامی اش بازگشت و از یک پایگاه نظامی همزمان با روزهای پایانی دور نخست ریاست جمهوری اش بازدید کرد و یک مرکز ضد تروریستی در شبه جزیره سینا را افتتاح کرد جایی که به گفته او ارتش مصر همه نیروهای تهاجمی اش را برای شکست دادن شورشیان وابسته به داعش به کار گرفته است. 

پوشیدن لباس نظامی توسط سیسی در بازدید اخیر در طول چهار سال گذشته کم سابقه بود. او با این کار نه تنها یاداوری کرد که یک نظامی است بلکه بر نقش مرکزی ارتش و نیروهای امنیتی تحت رهبری اش تاکید کرد.

 او گفت که اماده است تا در لباس نظامی در کنار سربازان مبارزه کند. او این موضوع را در نشستی در قاهره برای یادبود سربازان جانباخته بیان کرد. از دید منتقدان اش اما این ژنرال ۶۳ ساله سابق با سابقه امنیتی و نظامی مصر را به سمت اقتدارگرایی بیش تری حتی در مقایسه با دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک که در سال ۲۰۱۱ میلادی در جریان اعتراضات مردمی سرنگون شد سوق داده است. 

گروه های حقوق بشری می گویند سیسی مخالفان سیاسی اش را به زندان می اندازد و صدها تن از اعضای اخوان المسلمین در دادگاه ها به اعدام محکوم شده اند آن هم پس از ساقط شدن محمد مرسی رییس جمهوری جریان اخوان بر اثر اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۳ میلادی.

 اصلاحات اقتصادی شدید که از سوی صندوق بین المللی پول توصیه شده و سیسی مجری آن بوده است باعث کاهش ارزش پوند (واحد پول مصر) به نصف شده است و میلیون ها فقیر مصری را هدف قرار داده است.

 حامیان سیسی اما می گویند اقدامات او برای حفظ ثبات مصر و جلوگیری از هرج و مرج بیش تر لازم بوده است. پیش از برگزاری رقابت انتخاباتی هیچ رقیب معتبری قادر به رقابت سیاسی با او نشد. 

سیسی ماه گذشته هشدار داد هر کسی که ثبات مصر را تهدید کند با برخورد شدید مواجه خواهد شد. سیسی در جمع نظامیان گفته بود آن چه هفت یا هشت سال پیش در مصر روی داد تکرار نخواهد شد. 

او گفت که صرفا یک سیاستمدار نیست که تنها حرف بزند بلکه اهل عمل است. سیسی اخرین نظامی از حاکمان مصر است که سابقه حضور در ارتش را داشته است. 

او پس از سه سال وعده برقراری امنیت، ثبات و توسعه برای مصر سعی کرد تا قدامات تازه ای را انجام دهد جلسات کابینه را در ساعت ۷ صبح برگزار می کرد و در اخر هفته به مسابقه دوچرخه سواری می رفت. پیام او روشن بود: رژيم ۳۰ ساله مبارک و اشفتگی دوران مرسی پایان یافته بود.

 او در گسستی اشکار از دوران مبارک، همسر و چهار فرزندش را از سیاست دور نگه داشته است تا مبادا این شائبه ایجاد نشود که می خواهد قدرت را به صورت موروثی در خانواده اش حفظ کرده و انتقال دهد. 

او وعده داده ک طبق قانون اساسی بیش از دو دوره رییس جمهور نخواهد بود وعده ای که اگر به آن عمل کند می تواند در تاریخ معاصر مصر بی سابقه باشد و سبب می شود تا او به شخصیتی قابل احترام تبدیل شود. 

پیش از او پنج رییس جمهوری دیگر مصر یا تحت فشار برای کناره گیری قرار گرفتند یا در زمان ریاست جمهوری فوت کردند و یا ترور شدند. سیسی در ماه نوامبر گفته بود «کار دولت سازی ۱۶ تا ۲۰ سال طول می کشد اما او سعی می کند هشت ساله این کار را تمام کند.

 

«رویترز» درباره گذشته «سیسی» می نویسد:«در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۹۵۴ متولد شد در محله ای قدیمی در قاهره. او نشانه ای از انضباط غیر معمول را در دوران نوجوانی از خود نشان می داد. در حالی که سایر پسران فوتبال بازی می کردند یا سیگار می کشیدند او و دوستان اش وزنه هایی را با لوله های فلزی و سنگ ساخته بودند و وزنه برداری می کردند. 

«عاتف الزهبلاوی» یکی از کارگرانی که در محله جمالیه قاهره او را دیده بود می گوید که سیسی همیشه یک هدف داشت او اراده ای معطوف به قدرت داشت. 

همسایگان می گویند که او از خانواده ای بشدت مذهبی آمده بود. پسر عموی سیسی، فتحی، مغازه صنایع دستی را اداره می کرد و گفته بود که عبدالفتاح السیسی حافظ قرآن بوده است و پدرش او را تشویق می کرد که هر روز پس از مدرسه در مغازه کار کند. 

او در یک اپارتمان کوچک روی پشت بام یک ساختمان که متعلق به خانواده اش بود زندگی می کرد اگر چه خانواده نسبتا مرفهی داشت اما خود او سعی کرد ارتباط اش با مردم عادی در مصر را تقویت کند. 

او دو سال پیش در کنفرانس جوانان در شرم الشیخ گفته بود من سال ها در فریزر چیزی نداشتم جز آب با این که از خانواده ثروتمندی بودم.

 منتقدان سیسی پس از آن سخنرانی او را مسخره کردند. پیشنهادات سیسی چون اختصاص دادن یک پوند به صورت روزانه برای صندوق توسعه از طریق گوشی های تلفن همراه مردم مورد تمسخر منتقدان اش قرار گرفته است. 

سیسی زمانی که مبارک رییس اطلاعات ارتش بود مقامی دون پایه داشت و به جوان ترین عضو شورای نظامی مصر برای ۱۸ ماه پس از کناره گیری مبارک از قدرت در فوریه ۲۰۱۱ میلادی تبدیل شد. 

مرسی در اوت سال ۲۰۱۲ او را به عنوان فرمانده ارتش و وزیر دفاع منصوب کرد او به اشتباه و با خطای محاسباتی گمان می کرد که ارتش اجازه می دهد تا اخوان المسلمین اهداف اسلام گرایانه شان را تا زمانی که منافع نظامیان محفوظ بماند تعقیب کنند.

 سیسی در روز ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ میلادی در صفحه تلویزیون ظاهر شد تا برکناری مرسی از قدرت را اعلام کند برکناری پس از تظاهرات مردمی روی داد.

 پس از برگزاری انتخابات سیسی رییس جمهوری مصر شد. سیسی برخلاف جمال عبدالناصر و یا انور سادات مهارت گفتاری و لفظی زیادی برای سخنرانی ندارد بالعکس او آرام و نرم سخن می گوید و تنها گاهی در مجامع عمومی صحبت می کند.

 با این حال، تصاویر سیسی در سرتاسر مصر وجود دارد و به طور رسمی تلاشی برای محدود کردن ستایش های به عمل امده از خود در رسانه های دولتی نداشته است. در مصاحبه ای منتشر نشده با روزنامه «المصری الیوم» سیسی گفت که از ابتدا مقدر شده بود که او تبدیل به رهبر مصر شود او گفت:«در یک رویا من ۳۵ سال پیشمشمشیری را در دست گرفتم که روی آن نوشته شده بود هیچ خدایی جز خدا نیست در خواب و رویای دیگری سادات را ملاقات کردم. او به من گفت که رییس جمهور خواهم شد».

 

سایت امریکایی «وکس» اما در گزارشی می نویسد چندین دلیل وجود دارند که سیسی پس از پیروزی در انتخابات اخیر باید نگران باشد.

 این سایت می نویسد:«در دوران ریاست جمهوری سیسی سرکوب امنیتی در جریان بوده است و ده ها هزار تن زندانی شدند و بسیاری شکنجه شده اند. 

او با طرح موضوع لزوم مبارزه با تروریسم در شبه جزیره سینا جریان فضای ازادی بیان و جامعه مدنی را از بین برده و سرکوب کرده است. با این شرایط اما ترامپ سیسی را مردی فوق العاده خوانده و او را  تحسین کرده است.

 ترامپ باور داد که حضور سیسی در مصر در قدرت برای امنیت اسرائیل و دیگر متحدان امریکا در منطقه حیاتی است. سیسی رابطه ای قوی و ارام نیز با اسرائیل برقرار کرده و از سال ۲۰۱۵ میلادی مخفیانه اجازه پرواز پهپادهای اسرائیلی در خاک مصر را داده و به ایران هشدار داده تا در منطقه به زعم او دخالت نکند. با این حال، واقعیت آن است که اکنون سیسی با مخالفت رو به رشدی در داخل مصر مواجه است. 

پرسش این است که سیسی در چهار سال پیش رو با استفاده از خشونت و اعمال ترس می تواند به حکمرانی خود ادامه دهد یا خیر. او اولین رهبر نظامی در مصر نیست. پیش جمال عبدالناصر، انور سادات و حسنی مبارک همگی برامده از ارتش بودند. ارتش مصر ۱.۲ میلیون عضو فعال دارد و بخش مهمی از اقتصاد آن کشور را در کنترل خود دارد. واقعیت آن است که محبوبیت سیسی رو به کاهش بوده است. 

در نظرسنجی ای که در اکتبر ۲۰۱۶ توسط Baseera مرکزی تحقیقاتی در مصر انجام شد مشخص شده بود که در طی دو سال اول ریاست جمهوری سیسی محبوبیت او ۲۴ رتبه کاهش یافته است. مشکل اصلی در برابر سیسی مسئله اقتصاد است. پس از انقلاب ۲۰۱۱ میلادی و افزایش حملات تروریستی صنعت گردشگری مصر که منبع اصلی درآمد برای آن کشور محسوب می شود اسیب دید. در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی دولت مصر اقداماتی فوری برای جلوگیری از ورشکستگی کشور و اصلاحات اقتصاید شدیدی را با دریافت وام ۱۲ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول انجام داد.

 یارانه ها کاهش یافتند و تورم افزایش یافت و قیمت اقلام غذایی به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت. در نتیجه، محبوبیت سیسی به دلیل بی کفایتی اقتصادی کاهش یافته است. مسئله دیگر نرخ بالای بیکاری جوانان در مصر است. موسسه بروکینگز در سال ۲۰۱۶ در گزارشی اشاره کرد که تقریبا ۸۰ درصد از بیکاران مصر از میان جوانان هستند. 

در نتیجه، اگر این نرخ بیکاری ادامه یابد به احتمال زیاد در سال های اینده مصر شاهد بی ثباتی و شاید قیام های مردمی بیش تری باشد. فراتر از مسائل اقتصادی، در حوزه فعالیت های مدنی و سیاسی نیز طبق قانون بحث برانگیزی بیش از ۴۰ هزار سازمان غیر دولتی فعالیت های شان محدود شده است. گفته می شود هزاران غیر نظامی به اتهام ارتباط با تروریسم بازداشت و شکنجه شده اند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین