کد خبر: ۵۱۶۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
سایت تحلیلی «المانیتور» مطرح کرد؛

اظهارات بن سلمان باعث اتحاد نظر میان ایرانیان شد

به نظر می رسد اظهارات اخیر خشن و تند «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران تاثیری متحد کننده در میان ایرانیان داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سایت «المانیتور» با اشاره به مصاحبه اخیر محمد بن سلمان شاهزاده ۳۲ ساله سعودی در تاریخ ۱۹ مارس با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه خبری «سی بی اس» امریکا و حملات شدید لفظی او علیه تهران می نویسد این مصاحبه نتیجه معکوس داشته و موجب خشم ایرانیان نسبت به او و عربستان سعودی شده است.

«المانیتور» در ادامه می نویسد:«بن سلمان در مصاحبه تازه خود ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت که بسیاری از اعضای القاعده در ایران محافظت شده اند از جمله پسر اسامه بن لادن رهبر جدید آن گروه. او هم چنین درباره قدرت اقتصادی و نظامی ایران و عربستان سعودی ایران را به سخره گرفت و افزود که ایران رقیب عربستان سعودی نیست ارتش آن کشور در میان پنج ارتش برتر جهان اسلام نیست و اقتصاد عربستان سعودی بزرگتر از ایران است.

 او گفت که در نتیجه، ایران در سطح عربستان سعودی نیست. پس از این مصاحبه تعداد زیادی از کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی از خود واکنش نشان دادند بسیاری در توئیتر با انتقاد از اظهارات او با مسخره کردن «بن سلمان» گفتند که چگونه است که عربستان سعودی با داشتن ارتش قدرتمند در سه سال جنگ در یمن هنوز موفق نبوده است. 

در حالی که در اغلب مسائل سیاسی در شبکه های اجتماعی بین کاربران ایرانی چند دستگی و اختلاف نظر وجود دارد به نظر می رسد در مورد محکوم کردن اظهارات اخیر محمد بن سلمان اتحادی یکپارچه در میان کاربران ایرانی ایجاد شده است.

 عده ای دیگر از کاربران در شبکه های اجتماعی به وجود تناقض در گفته های محمد بن سلمان اشاره کردند و نوشتند او از سویی می گوید ارتش و اقتصاد ایران ضعیف است و نمی تواند رقیب عربستان سعودی باشد و از سوی دیگر می گوید که رژیم سیاسی ایران مشابه نازی ها در آلمان است و قصد گسترش قدرت خود را دارد. 

در همین حال در اینستاگرام کاربران ایرانی تمام صفحات با عکس محمد بن سلمان را هدف قرار داده اند و به زبان های فارسی و عربی علیه محمد بن سلمان نظر گذاشته اند».

«نصرت الله تاجیک» سفر سابق ایران در اردن به «المانیتور» می گوید:«ایرانی ها به دلایل مختلف به طور جدی تهدیدات محمد بن سلمان را مهم قلمداد نمی کنند. نخست آن که عربستان سعودی در وضعیت باثباتی به سر نمی برد به خصوص در زمینه موضوع جانشینی پادشاه و انتظارات عمومی و اجتماعی فزاینده در داخل آن کشور.

 دوم آن که محمد بن سلمان برای جلوگیری از گسترش بحران داخلی نیازمند ایجاد یک دشمن خارجی است. از سوی دیگر او در تلاش است تا حمایت سیاسی و نظامی ترامپ رییس جمهوری امریکا را کسب کند. با این حال، نظرات ترامپ پس از دیدار با مجمد بن سلمان نشان می دهد که اولویت اصلی برای امریکای ترامپ جذب پول های عربستان سعودی با فروش تجهیزات و جنگ افزار نظامی امریکایی به ریاض است. 

در نتیجه، طبیعی است که علیرغم تفاوت های سیاسی، دو کشور موضعی متحد را علیه ایران به عنوان یک دشمن خارجی فرضی اتخاذ نمایند. ایران باید در این وضعیت صبر استراتژیک را دنبال کند و اجازه دهد تا عربستان سعودی خود را در معرض مشکلات بیش تری قرار داده و با آن مشکلات مواجه شود».

این سایت در ادامه می نویسد:«محمد بن سلمان ایجاد یک دشمن خارجی را برای پیشرفت دستور کار داخلی حود در نظر گرفته است. برخی از تحلیلگران در ایران معتقدند که یکی از دایل اصلی آن که او به حمله لفظی علیه ایران ادامه می دهد ساختن مسیری داخلی برای پیشبرد اصلاحات و برنامه ها در داخل عربستان سعودی است.

 با این حال، حملات او به طور مداوم هدیه ای را به طور غیر مستقیم به جمهوری اسلامی ایران اعطا می کند. ایران علاقه ای به افزایش تنش با عربستان سعودی ندارد و مقام های ارشد آن کشور بارها از لزوم نیاز به گفت و گو و کاهش تنش با پادشاه عربستان سعودی گفته اند اما این تلاش ها سبب نشده اند تا تنش و خصومت میان این دو قدرت مطنقه ای به طور قابل ملاحظه کاهش یابد. 

در چنین شرایطی عموم مردم ایران بیش از قبل نسبت به سیستم سیاسی خود اعتماد دارند در نتیجه احساس قوی تری از وطن پرستی ایجاد می شود و وحدت نظر بیش تری در مورد این موضوع در ایران وجود دارد. این اتحاد به مقام های ارشد ایرانی اجازه می دهد تا با اعتماد به نفس بیش تری در برابر ماجراجویی ها و تهدیدات متوجه از جناب محمد بن سلمان بایستند».

این سایت در پایان می نویسد:«در حال حاضر به نظر می رسد واشنگتن همسو با محمد بن سلمان علیه ایران است. باید این نکته مهم را به خاطر داشت که اوباما رییس جمهوری سابق شک  تردید در مورد چشم انداز اصلاحات سیاسی جدی در ایران ایجاد کرد و باعث ایجاد اختلاف میان ایرانیان شد با این حال، اکنون به لطف ترامپ و محمد بن سلمان افزایش تهدیدات امریکا و عربستان سعودی علیه ایران بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی را نیز به این نتیجه رسانده که باید به طور یکپارچه در برابر دشمنان خارجی ایران ایستاد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین