کد خبر: ۵۱۶۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

آب آشامیدنی در ایران سالم است/ عرضه سیگار در دانشگاه‌ها ممنوع است

معاون مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: سلامت آب آشامیدنی شهری در 450 آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می گیرد . تاکنون موردی مبنی آلودگی اب اعلام نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن فرهادی درخصوص نحوه فعالیت و نظارت مأموران بهداشت محیط و کار بر نانوایی‌ها گفت: نان از جمله مواد غذایی پر مصرفی است که روزانه جایگاه خاصی را در سبد غذایی خانوار به خود اختصاص می دهد بنابراین کیفیت و نوع ترکیبات آن نقش زیادی در حفظ سلامت مردم دارد.

نمک و جوش شیرین از جمله مواد تشکیل دهنده نان است که میزان استفاده آن در دستور العمل های ابلاغی به نانوایی ها مشخص شده است. در صورت عدم رعایت دستور العمل های موجود و کیفیت و طعم نان تغییر کرده و مصرف روزانه آن می تواند ارزش غذایی نان را از بین برده و منجر به بیماری هایی چون افزایش فشار خون شود.

براین اساس وظیفه نظارت و کنترل بر نحوه تهیه و تولید نان‌های سنتی بر عهده وزارت بهداشت است که به طور مستمر توسط ناظران بهداشت محیط وکار انجام می شود.

کیفیت و سلامت مواد به کار رفته در نان توسط تجهیزات مکانیزه شامل دماسنج لیزری، پی اچ، دستگاه تست روغن، دستگاه بار آلودگی سطوح و دستگاه شوری سنج بررسی و اندازه گیری می شود و در کوتاهترین زمان ممکن درصد آن مشخص می شود. این در حالی است که در سال های گذشته فرآیند کنترل کیفیت مواد غذایی منوط به انجام آزمایشات متعدد بر مواد غذایی بوده و بررسی آن به مدت زمان بیشتری احتیاج داشت.

بر این اساس به‌طور مداوم نظارت و بررسی بر نانوایی‌ها توسط مأموران این وزارتخانه انجام می‌شود این در حالی است که دستگاه‌های کنترل کیفیت مواد غذایی به‌طور الکترونیک قادر به اندازه‌گیری میزان نمک و جوش شیرین موجود در خمیر نان است همچنین تازگی و سلامت آن را در کمترین زمان بدون انجام مراحل آزمایشگاهی اعلام می‌کند.در حال حاضر 71 هزار و 933 نانوایی سنتی در کشور مشغول به کار است که نظارت بر آنها به‌طور مستمر انجام می‌شود. بر طبق بررسی‌های انجام شده خوشبختانه بیش از 65 درصد نانوایی‌ها از نمک‌های استاندارد استفاده می‌کنند و این امر منجر به کاهش مضرات نمک‌های مصرفی در نان شده است.

طرح نوروزی مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت از چه زمانی آغاز می‌شود؟

طرح نوروزی بازدید از اماکن عمومی از 15 اسفند الی 15 فروردین ماه به‌طور مستمر انجام می‌شود. در این طرح از رستوران‌ها و آشپزخانه‌های تهیه غذا بطور 24 ساعته بازدید خواهد شد. همچنین هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فست فودی‌ها، رستوران‌های بین راهی، متل‌ها، تفرجگاه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه و مردانه نیز مورد بازرسی قرار گرفته و سطح بهداشت محیط کار، کیفیت و تازگی مواد غذایی مصرفی، بهداشت فردی کارکنان، بهداشت تجهیزات و وسایل مصرفی و کارت‌های سلامت و مجوزهای مربوطه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

طرح نوروزی بازدید از اماکن عمومی با همکاری هزار و 240 تیم نظارتی مجهز به تجهیزات مکانیزه به‌طور گسترده در تمامی شهرها انجام می‌شود. با شروع سال جدید و تعطیلات طولانی مدت این نظارت ها متوقف نشده و به منظور حفظ سلامت مردم بالاخص در رستوران های بین شهری به طور مستمر ادامه دارد.

درصورت وجود شکایات و عدم رعایت نکات بهداشتی در مراکز عمومی روند پیگیری‌های مردمی به چه نحوی است؟

سامانه 190 به منظور اعلام و رسیدگی شکایات مردمی آماده پاسخگویی است. این در حالی است که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده و عدم رعایت نکات بهداشتی در مراکز ذکر شده ناظران بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت را مطلع کرده تا نسبت به رفع مشکل در کمترین زمان اقدام شود.

برخی از شایعات مطرح شده نسبت به ورود فاضلاب‌های شهری به آب‌ها و آلودگی آب آشامیدنی آیا نسبت به کنترل بهداشت و سلامت آن از جانب وزارت بهداشت اقدامی انجام می‌شود؟

آب از جمله نیاز های ضروری مردم است که برای حفظ سلامت شهروندان باید به طور دائم بررسی شود چرا که در صورت وجود هرگونه بیماری و ویروس در آب، به راحتی از طریق مصرف آن اپیدمی شده و جامعه را بیمار می کند .

در حال حاضر 450 آزمایشگاه تحت نظارت وزارت بهداشت مشغول به فعالیت هستند که به‌طور خاص آب آشامیدنی شهری را مورد آزمایش قرار داده و با کنترل مداوم کیفیت و سلامت آن، از وجود بیماری هایی چون انواع انگل ها و وبا در آب جلوگیری می شود. در فرآیند تصفیه، در چندین مرحله آب شرب مورد آزمایش قرار می گیرد تا در صورت بروز هرگونه ویروس و آلودگی به آب‌های شهری مطلع و نسبت به رفع آن سریع اقدام می شود.

لازم به ذکر است براساس آزمایشات انجام شده و گزارشات موجود از روند کنترل سلامت و بهداشت آب‌های آشامیدنی تاکنون موردی مبنی بر آلودگی آب آشامیدنی شهری اعلام نشده است.

کنترل و نظارت در فروش و مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی از جانب وزارت بهداشت به چه نحوی صورت می‌گیرد؟

افزایش مصرف دخانیات و دسترسی آسان به آن به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. بنابراین به منظور پیشگیری از عوارض مصرف مواد دخانی و حفظ سلامت مردم جامعه، نظارت بر اماکن عمومی و تفریحی از طریق وزارت بهداشت با استمرار بیشتری انجام می شود.

ممنوعیت عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن عمومی طرحی بود که طی سال گذشته در بیشتر استان ها اجرایی شد . نظارت‌ و برخورد با اماکن ارائه کننده مواد دخانی و قلیان از جانب وزارت بهداشت با همکاری نیروی انتظامی تاحدی در کاهش مصرف اینگونه مواد تاثیر گذار بوده است. بر این اساس حجم وسیعی از مراکز غیرقانونی عرضه کننده قلیان و مواد دخانی پلمپ و به مراجع قضایی معرفی شدند.

به منظور کاهش مصرف دخانیات در کشور هیچ مجوز جدیدی مبنی بر عرضه قلیان در مراکز عمومی، سفره‌خانه‌ها و کافه‌های سطح شهر صادر نمی‌شود و با ممنوعیت ارائه و مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی بالاخص دانشگاه‌ها و مدارس استفاده از این مواد محدود شده است .

باتوجه به زلزله کرمانشاه، نظارت بر بهداشت محیط و فردی مردم این استان در چه حدی انجام می‌شود؟

زلزله کرمانشاه در سال گذشته منجر به تخریب بسیاری از خانه‌ها شده و کمبود امکانات و سرویس‌های بهداشتی را به بحرانی جدی برای مردم زلزله‌زده تبدیل کرده است. بنابراین بهمنظو.ر رسیدگی و کنترل شرایط بحرانی در این مناطق نیروهای نظارتی بهداشت محیط در استان و روستاهای زلزله‌زده مستقر شده تا مشکلات بهداشتی مناطق را تا پایان فروردین ماه 1397 به‌طور کامل برطرف کند.

در حال حاضر با ساماندهی خانواده ها در چادر و کانکس نظارت بر بهداشت منطقه با روند بهتری نسبت به روزهای اولیه بحران انجام می شود و با تأمین نیازهای بهداشتی مردم و کنترل آب های مصرفی، از شیوع بیماریها جلوگیری شده است.

با شروع فصل گرما زمینه برای بروز امراض محیطی در مناطق زلزله‌زده فراهم می شود که کنترل آن مستلزم برنامه ریزی و مدیریت بحران است . چرا که در صورت عدم نظارت و کنترل آلودگی های محیطی شرایط برای بیماری و شیوع ویروس‌های عفونی در منطقه مهیا می‌شود. براین اساس با ایجاد سرویس‌های بهداشتی، حمام و تجهیزات بهداشتی درمنطقه تا حد ممکن از بروز بیماری‌ها جلوگیری شده است .

چه اقداماتی برای سالم سازی فضای شهری و آب و غذای مناطق زلزله زده کردستان انجام شده است ؟

با تخریب خانه‌ها حجم وسیعی از زباله‌ها در سطح شهر مشکل‌ساز شده است در این بین رسیدگی به این وضعیت با مشکلاتی همچون کمبود نیرو و فضا برای رفع آن روبرو هستیم با این وجود دفن زباله‌ها و فاضلاب‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه انجام شده است.

گفتنی است خوشبختانه تاکنون هیچ نوع بیماری ناشی از آلودگی آب و غذا در این منطقه گزارش نشده است.

هدف از برپایی دفاتر سلامت در کشور چیست؟

در سال 96 با راه‌اندازی دفاتر سلامت در کشور کار ارتقای ایمنی مواد غذایی و بازدیدهای بهداشتی به‌طور منظم‌تری انجام می‌شود براین اساس 39 دفتر سلامت در شهر تهران راه‌اندازی شده است که در حیطه کارهای غیرحاکمیتی به فعالیت خود در زمینه بهداشت محیط و کار ادامه می‌دهند.
میزان 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین