کد خبر: ۵۱۶۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

جنگ تجاری جهانی شعله‌ور شد؛ واکنش تلافی‌جویانه چین به اقدامات آمریکا

چین در واکنش به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم آمریکا، تعرفه‌هایی تا ۱۵ درصد بر ۱۲۰ کالای وارداتی از ایالات متحده اعمال کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از رویترز، دو هفته پس از آن‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا دستور اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی را امضا کرد،پکن برای ۱۲۰ کالای وارداتی از ایالات متحده، تعرفه‌های جدیدی به میزان ۳ میلیارد دلار وضع کرده‌است.

خبرگزاری دولتی چین( شین‌هوا) گزارش داده‌ است، پکن برای ۱۲۰ کالای وارداتی از آمریکا، ۱۵ درصد تعرفه وضع کرده‌است؛ این تعرفه تازه شماری از محصولات از جمله میوه را در بر می‌گیرد. بر هشت مورد کالای دیگر، از جمله گوشت خوک و شراب تعرفه تازه وضع شده‌است.

کمیسیون تعرفه گمرکی دولت چین در بیانیه‌ای که صادر کرده می‌گوید وضع تعرفه‌ها، «در واکنش به اقدام مشابه ایالات متحده» برای وضع تعرفه بر آلومینیوم و دیگر کالاهای چینی صورت گرفته‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا، دو هفته پیش فرمانی را برای وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی امضا کرد. اما تعرفه‌های وضع‌شده از سوی واشنگتن حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌شود.

ترامپ اظهار داشت، تعرفه برای چین به دلیل سابقه «رفتارهای غیرمنصفانه تجاری» این کشور است.

معاون رئیس شورای تجارت ملی ترامپ نیز گفته است که سیاست جدید «برای متعادل کردن سودی است که چینی‌ها در جریان معاملات غیرمنصفانه خود» به دست آورده‌اند.

از سوی دیگر پکن می‌گوید این اقدام ایالات متحده، برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و شدیدا به منافع چین ضربه می‌زند. وزارت بازرگانی چین روز یک‌شنبه گفت وضع تعرفه‌های تازه بر کالاهای آمریکایی «اقدامی عادلانه» است.

اقدامات اقتصادی اخیر دولت آمریکا در برابر چین، و وضع تعرفه‌های تازه، در کنار دیگر تغییرات در کابینه دولت ایالات متحده، به نگرانی‌ها از وقوع «جنگ تجاری»، دامن زده و این موضوع خود بر بر بازارهای بورس، اوراق قرضه و نفت تاثیر گذاشته است.
ايلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین