کد خبر: ۵۱۶۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱

ایستگاه فضایی «تیانگونگ1» در اقیانوس آرام سقوط کرد

ایستگاه فضایی چینی «تیانگونگ-۱» (Tiangong-1) سرانجام روز دوشنبه وارد اتمسفر زمین شد و بخشی از قطعات سوخته شدۀ آن پس از عبور از جو در جنوب اقیانوس آرام فرود آمد. این در حالی است که برخی از کارشناسان سواحل برزیل در جنوب اقیانوس اطلس در نزدیکی شهرهای سائوپائولو و ریو دو ژانیرو را به عنوان محل احتمالی فرود قطعات این فضاپیما پیش‌بینی کرده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
بنا بر اعلام مقامات چینی زمان ورود تیانگونگ-۱ به اتمسفر زمین در حدود ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه بامداد دوشنبه ۱۳ فروردین به وقت پکن (۱۵ دقیقه نیمه شب به وقت گرینوویچ) بوده و بخش زیادی از این ایستگاه فضایی پس از ورود به جو سوخته شده است. پکن نیز روز جمعه گفته بود بعید است که قطعات بزرگی از این فضاپیما بتواند از جو عبور کرده و به سطح زمین برسد.

به گزارش یورونیوز این ایستگاه فضایی که اولین آزمایشگاه فضایی چینی محسوب می‌شد، در سال ۲۰۱۱ میلادی به فضا پرتاب شد و بنا بر برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار بود ماموریت آن در سال ۲۰۱۳ پایان یابد اما برخلاف انتظار، مقامات چینی دوره ماموریت آن را تمدید کردند.

چین پیش‌تر اعلام کرده بود که این ایستگاه در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی وارد جو زمین خواهد شد اما عملی نشدن این پیش‌بینی باعث شد که بسیاری از کارشناسان احتمال از کنترل خارج شدن این ایستگاه فضایی را مطرح کنند.

روزنامه چینی گلوبال تایمز روز دوشنبه توجه رسانه‌های جهان و نظریه پردازی‌‌ها درباره این ایستگاه فضایی را نشانۀ «حسادت» آنها نسبت به صنعت فضایی چین دانست و نوشت: «بازگشت دوبارۀ فضاپیماها به جو زمین عادی است؛ با این حال تیانگونگ-۱ توجهات بسیاری را جلب کرد؛ عمدتا به این دلیل که برخی از کشورهای غربی در تلاش بودند تا رشد سریع صنعت فضایی چین را زیر سوال ببرند.»

شایعۀ سقوط «تیانگونگ-۱» در ایران

با افزایش نگرانی‌ها دربارۀ احتمال سقوط این ایستگاه فضایی در کشور ایران، سازمان فضایی ایران روز یکشنبه ۱۲ فروردین به این شایعات واکنش نشان داد و با دعوت شهروندان به آرامش، به اطلاع رسانی در این باره پرداخت.

در اطلاعیه‌های این سازمان آمده است که «حتی در کشور‌های در معرض خطر، احتمال بسیار کمی وجود دارد که یکی از بخش‌های سقوط کننده به کسی آسیب وارد کند»، «با توجه به وسعت خشکی و دریاهای زمین در عرض‌های جغرافیایی مشخص‌شده و تراکم جمعیت، احتمال برخورد این قطعات با مناطق مسکونی زمین بسیار کم است» و «احتمال آسیب دیدن فردی در اثر برخورد با یکی از بقایای تیان‌گونگ-۱ حدود ۱۰ میلیون بار ضعیف‌تر از آسیب دیدن فردی بر اثر برخورد با صاعقه در طول یک سال است».

این سازمان همچنین تاکید کرده بود که «با استفاده از دو رصدخانه خود و در تعامل با سازمان همکاری‌های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) از حدود ۲ ماه پیش و با نزدیک شدن به زمان ورود مجدد مدارگرد به جو زمین، وضعیت تیان‌گونگ-۱ را «مورد پایش قرار داده است». همچنین بنا به اعلام این سازمان «سقوط مدارگرد فوق هیچ تهدیدی برای مردم ایجاد نمی‌کند، کما اینکه به طور متوسط هر ساله هزاران قطعه پسماند فضایی و یا اجسام نزدیک به زمین در جو سقوط می‌کنند». سازمان فضایی ایران در عین حال هشدار داده بود که قطعات احتمالی که به زمین می‌رسند، ممکن است «حاوی برخی ترکیبات شیمیایی سمی» باشد، و توصیه کرده بود «از تماس با آن پرهیز گردد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین