کد خبر: ۵۱۶۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی مطرح کرد

آغاز در هم شکستن مفهوم «ترک خالص» نزد مردم ترکیه/هجوم مردم ترکیه به سایتی که میزان ترک بودن آنان را نشان می دهد

یک نویسنده شگفت زده شد از این که فهمید نام پدربزرگش اسحاق بوده و تباری یهودی داشته است. یکی دیگر از شهروندان متوجه شد که ریشه ای اروپایی دارد و تصمیم گرفت تا برای تابعیت دوگانه اقدام کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی اشاره می کند که اوایل سال جاری میلادی دولت ترکیه سایتی را افتتاح کرد که تمام شهروندان ترکیه می توانستند با مراجعه به آن  و دسترسی به ارشیو شجره نامه ای که به دوران عثمانی باز می گردد به تبار و ریشه نژادی واقعی خود پی ببرند و اسناد اجدادی را دانلود کنند اسنادی که تا سال ۱۸۸۲ میلادی راشامل می شدند.

به گزارش آفتاب نیوز،  از زمان ارائه این سرویس ظرف مدت دو روز بیش از ۵ میلیون ترک به دنبال میراث خود در سایت ثبت نام کردند علاقه آنان به قدری به این موضوع شدید بود و به سایت هجوم آورده بودند که چند ساعت وب سایت مذکور از دسترس خارج شد و دولت ترکیه مجبور به توقف سرویس دهی این سایت به شهروندان برای چند روز شد. سال های طولانی دولت ترکیه به طور سرسختانه بر طبل هویت ملی ترکی کوبید و آن را بر شهروندان تحمیل کرد و از نژاد «ترک خالص» گفت.

«نیویورک تایمز» در ادامه می نویسد:«با این حال، سایت جدید و اطلاعات موجود در آن موضوع خلوص نژاد مردم ترکیه را زیر سوال می برد و کاری کرده که این ایده شروع به فروپاشیدن کرده است.برخی از ترک ها به ویژه کسانی که خانواده های شان در نسل های مختلف زندگی می کنند ناامید شده اند و فهمیده اند که ملی گرایی ترکی که بر آنان تحمیل شد و با هویت واقعی شان منطبق نبوده است. یک ملی گرای ترک متوجه شد که مادربزرگ اش کرد بوده است. یک نویسنده شگفت زده شد از این که فهمید نام پدربزرگش اسحاق بوده و تباری یهودی داشته است. یکی دیگر از شهروندان متوجه شد که ریشه ای اروپایی دارد و تصمیم گرفت تا برای تابعیت دوگانه اقدام کند. 

برای مدت زمانی طولانی هویت قومی موضوعی مرتبط با امنیت ملی در ترکیه محسوب می شد. اکثر ارمنی ها در دوره عثمانی در سال ۱۹۱۵ جان خود را از دست دادنددر حالی که گروهی دیگر برای زنده ماندن به اسلام گرویده بودند و در خانواده ها هویت واقعی مسیحی شان را مخفی نگه می داشتند. اطلاعات تبار شناسی در آن سایت صرفا جهت استفاده خصوصی است. یکی از کاربران می گوید که پدر و مادرش اصالتا گرحی تبار بوده اند و او در شوک به سر می برد. چپ های ترکیه با ترس به علاقه مردم به تبار شناسی نژادی شان نگاه می کنند آنان می ترسند که یان موضوع به قبیله گرایی و فرقه گرایی دامن بزند و منجر به جنگ داخلی شود. با این حال، سردبیر هفته نامه ارمنی Agos از این موضوع استقبال کرد. او معتقد است که راه اندازی این سایت می تواند به عادی سازی مسئله هویت منجر شود و سبب زدودن خلوص گرایی قومیتی خیالی ملی گرایان ترکیه شود. طبق ارزیابی ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی در نشریه ژنتیک انسانی منتشر شد ریشه های نژادی و اجدادی نیاکان ۳۸ درصد از مردم ترکیه اروپایی، ۳۵ درصد خاورمیانه ای، ۱۸ درصد اسیایی و جنوب اسیایی و ۹ درصد مرتبط با آسیای مرکزی بوده اند». 

این روزنامه در ادامه می نویسد:«در دوران عثمانی کاتولیک ها و مسلمانان، ارتدوکس های یونانی و یهودیان می توانستند تجارت کنند، به مدرسه بروند و روزنامه و بیمارستان های خود را اداره کنند به شرطی که مالیات را به سلطان پرداخت می کردند اما در دهه ۳۰ میلادی با روند مدرنیزاسیون در ترکیه مفهوم غربی شهروندی معرفی شد. وضعیت پیش رفت تا از سال ۱۹۲۳ میلادی به این سو و از دهه ۴۰ میلادی پس از مرگ اتاتورک ملی گرایان ترک از هویت ملی خالص ترکی گفتند. آنان کردها را «ترک های کوهستانی» می خواندند و انان را خطرناک برای خلوص نژادی ترک ها قلمداد می کردند. از دید آنان ترک ها از دشت های اسیای مرکزی امده بودند. اسلام گرایان و چپ گرایان هر دو آنان این یکسان انگاری نژادی و قومیتی کمالیستی را رد کردند حکومت نیز هر دو گروه را مجازات کرد. بسیاری از ملی گرایان ترک اردوغان و حزب عدالت و توسعه که ترکیبی از محافظه کاری و نولیبرالیسم اقتصادی هستند را نیز تهدیدی علیه هویت ملی ترکی می دانند. با این حال سایرین اردوغان را تحسین کردند چرا که اجازه داده مورخین به طور ازادانه درباره تاریخ ارمنی ها در دوره عثمانی تحقیق کنند و درباره لغو محدودیت های پیش روی فرهنگ کردی بگویند. از دید اردوغان باید به تدریج ملی گرایی مبتنی بر هویت ملی ترکی خالص را با ملی گرایی اسلامی عثمانی ها جایگزین کرد. از دید رهبران حزب عدالت و توسعه حذف مذهب و قومیت از هویت ملی ترکی اشتباهی بود که مدرنیست ها در تاریخ ترکیه مرتکب شدند».

حزب عدالت و توسعه می گوید ملی گرایی اسلامی با ملی گرایی جمهوریخواهانه کمالیستی تفاوت دارد: دولت اسلام گرای عدالت و توسعه می گوید که اسلام اجازه می دهد تا شهروندان بتوانند ریشه های خود را کشف کنند و به میراث خود افتخار کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین