کد خبر: ۵۱۶۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
سایت تحلیلی «المانیتور» مطرح کرد

شمارش معکوس برای آغاز مذاکرات پوتین – اردوغان – روحانی

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در ترکیه دیدار می کند جایی که حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز برای مذاکره به منظور پایان دادن به جنگ در سوریه به آنان خواهد پیوست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-انتظار می رود ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای سفری دو روزه به ترکیه سفر کند این نشانه ای از گرم شدن روابط میان دو دشمن تاریخی است. 

به گزارش آفتاب نیوز، سایت «المانیتور» در این باره می نویسد:«پوتین برای افتتاح نیروگاه هسته ای در استان جنوبی مرسین به اردوغان می پیوندد. این نیروگاه توسط آژانس انرژی اتمی روسیه رزاتم ساخته شده است. اولین راکتور در سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد در جشن صد سالگی تاسیس جمهوری مدرن ترکیه توسط اتاتورک. 

پس از آن، مذاکرات دوجانبه در انکارا در جریان خواهد بود در روز چهارشنبه نیز قرار است روحانی رییس جمهوری ایران به انان بپیوندد تا درباره دور بعدی مذاکرات برای پایان دادن به جنگ هفت ساله در سوریه با استفاده از مدل مذاکرات استانه گفت و گو نماید. استقرار ناظران و صلح بانان بر مناطق مشخص شده و بازسازی مناطق تخریب شده از جمله مهم ترین مسائلی هستند که روحانی در جریان دیدار با اردوغان و پوتین با آنان در میان خواهد گذاشت.

 ترکیه تا سال ۲۰۱۵ میلادی حامی اصلی معارضان سوری مخالف اسد رییس جمهوری سوریه بود و در برابر متحدان آن یعنی روسیه و ایران قرار داشت. روابط با مسکو در نوامبر ۲۰۱۵ بر سر ساقط شدن جنگنده ای روس در مرز سوریه و ترکیه توسط نیروهای ترک رو به وخامت گذاشت. پس از آن اما به عنوان بخشی از یک معامله میان روسیه و ترکیه روس ها به اعزام نیروهای نظامی ترک به داخل خاک سوریه برای حمله گسترده علیه شبه نظامیان کرد واکنشی نشان ندادند و دست ترک ها را در عفرین باز گذاشتند. روس ها کنترل اسمان در شمال غربی سوریه را در اختیار دارند و اجازه نداده اند تا ترکیه از حریم هوایی علیه شبه نظامیان کرد سوری معروف به یگان های مدافع خلق استفاده کند. دیده بان حقوق بشر براورد کرده که دست کم ۲۴۵ غیر نظامی در نتیجه عملیات ترکیه در عفرین جان خود را از دست داده اند. در این میان ایران از حضور نظامی فزاینده انکارا در سوریه ناراضی است. 

احتمال دارد در مذاکرات روز چهارشنبه تمرکز بر روی موضوع مناطق تحت کنترل مانده شورشیان در ادلب باشد جایی که هزاران شورشی و خانواده های شان اواره شده اند. این استان حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و صحنه درگیری بین نیروهای حیات تحریر الشام وابسته به القاعده با جبهه ازادیبخش سوریه مورد حمایت ترکیه بوده است که گروه های تندروی مذهبی ای چون احرار الشام را نیز شامل می شود. به نظر می رسد روسیه انتظار دارد که ترکیه از نیروی خود استفاده کند و به گروه های معارض فشار اورد تا دست از مبارزه علیه اسد بردارند. انکارا انگیزه لازم برای این کار را دارد. ترکیه بیش از ۲.۵ میلیون پناهجوی سوری را اسکان داده و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای دولت آن کشور و ایجاد نارضایتی در میان ترک ها شده است. هم چنین، اواخر سال جاری قرار است در ترکیه انتخابات محلی برگزار شود». 

«المانیتور» در ادامه اشاره می کند که ترکیه با چالش دیگری مواجه است و می افزاید:«در همین حال، واشنگتن بر انکارا فشار می آورد که یک قرارداد چند میلیارد دلاری برای خرید سامانه دفاعی اس -۴۰۰ روسیه را لغو کند چرا که از دید امریکا این قرارداد تهدیدی علیه امنیت ناتو خواهد بود. مقام های امریکایی و ترک روز جمعه در این باره با یکدیگر دیدار داشتند امریکا به ترکیه هشدار داده که در صورت عدم لغو این قرارداد احتمال تحریم ترکیه از سوی امریکا وجود خواهد داشت. منبعی مطلع از آن دیدار به «المانیتور» گفته است که مقام های واشنگتن در جریان این دیدار تهدید کردند که ارسال جگنده اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل قراردادهای نظامی ترکیه با روسیه لغو خواهند کرد. ادعایی که بعدا توسط وزیر دفاع ترکیه رد شد. او اصرار داشت که اعلام کند خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه تحویل جنگنده های اف-۳۵ امریکا به ترکیه را تحت تاثیر قرار نمی دهد او گفته بود که تحویل از سال اینده اغاز خواهد شد و این یک موضوع صرفا تجاری است. 

علیرغم آن که درست است که کنگره امریکا نمی تواند از انتقال هواپیماها جلوگیری کند اما می تواند اعطای مجوز به ترکیه درباره تجهیزات جانبی هواپیماهای اف-۳۵ را مسدود کند. در نتیجه، گمانه زنی هایی مطرح شده مبنی بر ان که انکارا ممکن است تصمیم بگیرد بر اثر فشار و تهدید امریکا از قرارداد نظامی با روسیه منصرف شود همان گونه که پیش تر در سال ۲۰۱۳ میلادی از خرید سامانه دفاع موشکی از چین منصرف شد و عقب نشینی کرد. در همین حال «یوری یوشاکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده است که روسیه بهترین اقدامات را برای تحویل موشک های اس -۴۰۰ به ترکیه تا سال ۲۰۲۰ میلادی انجام خواهد داد و این مسئله در کنار موضوعاتی چون بحران سوریه، همکاری ها در حوزه انرژی و واردات گوجه فرنگی از ترکیه به روسیه طی مذاکرات میان اردوغان و پوتین در تاریخ سوم آوریل در جریان بوده اند. در ماه سپتامبر ترکیه و روسیه تایید کردند که انکارا پیش پرداخت برای دریافت توی سامانه اس-۴۰۰ را انجام داده است اما هیچ یک از طرفین مبلغ دقیق را بیان نکردند». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین