کد خبر: ۵۱۶۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳

باز هم دلالان ارز بازار را قبضه کردند

حضور دستفروشان ارز که در چند هفته پایان سال گذشته کمرنگ شده بود، بار دیگر تعدادشان زیاد شده است که به نظر می‌رسد دلیل عمده آن نفروختن دلار و یورو توسط صرافی‌هاست که دلیل آن چندان روشن نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
 بررسی‌ها از بازار ارز پایتخت و میدان فرودوسی و چهارراه استانبول به عنوان یکی از مراکز اصلی خرید و فروش ارز، نشان می‌دهد که بیشتر صرافی‌ها دلار و یورو نمی‌فروشند و اظهار می‌کنند که این دو ارز را ندارند. از سوی دیگر خبری هم از صف‌های طولانی و جمعیت‌های انبوه مقابل صرافی‌ها نیست و بازار خلوت است.

نکته بارز دیگر حضور نسبتا گسترده دستفروشان و دلالان است که دلار و یورو را با قیمت غیر رسمی عرضه می‌کنند. هر دلار حدود ۵۱۰۰ تومان و هر یورو حدود ۶۲۰۰ تومان بین دستفروشان و دلالان به فروش می‌رسد و متقاضیان این ارزها مجبورند که ارز مورد نیازشان را از دستفروشان تهیه کنند.

از سوی دیگر با وجود رشد قیمت دلار در دو بازار رسمی و غیررسمی طی ماههای اخیر، سرعت بالای رشد در دلار بازار آزاد موجب شده تا اختلاف بین دو نرخ بیش از گذشته افزایش یابد. در حال حاضر شکاف قیمتی نرخ ارز به بیش از ۱۳۰۰ تومان رسیده که طی حداقل پنج سال گذشته بی‌سابقه است، این اختلاف یکسان‌سازی نرخ ارز را زیر سوال برده است.

البته بازار ارز و سکه در ایام تعطیلات نوروز هم از تحولات دست برنداشت تاجایی که دلار برای نخستین بار به ۵۱۰۰ تومان و سکه به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

این در حالی است که قیمت جهانی طلا پس از رشد بیش از یک درصدی در روز دوشنبه، در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی به رغم ریزش بازارهای سهام با کاهش روبه‌رو شد.

نفت و بنزین

در حوزه انرژی نیز امسال ایران نخستین قدم نفتی خود را در زمینه بلوک‌های اکتشافی دریای خزر و با امضای تفاهم‌نامه با جمهوری آذربایجان برداشت تا شاید تحولی در فعالیت‌های نفتی کشور در خزر ایجاد شود. این سند همکاری عصر چهارشنبه، هشتم فروردین ماه بین بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و پرویز شهبازاف، وزیر انرژی آذربایجان امضا و زمینه همکاری راهبردی دو کشور در این حوزه، پس از سال‌ها فراهم شد.

در همین حال قیمت نفت روز سه‌شنبه که خبر افزایش تولید روسیه و انتظارات برای کاهش قیمت نفت عربستان سعودی تحت‌الشعاع کندی احتمالی رشد تولید آمریکا قرار گرفت، افزایش یافت.

متوسط میزان مصرف بنزین در ۱۳ روز عید نوروز نیز  ۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر اعلام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ که ۸۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده ۱۳.۳ درصد رشد داشته است.

واردات آب

همچنین موضوع احیای دریاچه ارومیه که از ابتدای دولت روحانی مورد توجه بوده، اکنون پرونده جدیدی را باز کرده و بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده توسط دولت قرار شده است تا برنامه‌های انتقال آب از کشورهای خارجی مورد مطالعه قرار گیرد که برای این کار مشاور خارجی هم تعیین شده است.

مناطق آزاد

امروز در خبر دیگری نیز آمده بود که لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی جدید در اردیبهشت ماه جهت تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می شود. براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری، صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد ایجاد کند.

سهام عدالت

سامانه سهام عدالت (www.samanese.ir) که جهت بروزرسانی اطلاعات و اعمال اصلاحات و تغییرات نرم‌افزاری لازم، از ساعت ۲۴ روز ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۶ موقتاً از دسترس خارج شده بود، از چهارشنبه 15 فروردین ماه دوباره در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

بازار مسکن

به نظر می رسد افزایش تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان نیز تاثیر چندانی در جذابیت بازار مسکن نخواهد داشت. طبق آمار هم اکنون عرضه مسکن به حدود یک سوم تقاضا رسیده است.

آخرین وضعیت صادرات

صادرات ایران به ۱۰ کشور عمده صادراتی نیز طی ۱۱ ماهه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی افت داشته که در این میان صادرات به ژاپن از نظر ارزش ۶۰ درصد و از نظر وزن ۶۳ درصد کم شده است.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین