کد خبر: ۵۱۶۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵

شهردار آینده تهران کیست؟/ مرعشی حواشی دارد و شورای شهر به او رأی نمی‌دهد/ الویری پیر شده/ انتخاب محسن هاشمی به مصلحت شهر است

ایمانی گفت: طبق خبری که دارم جهانگیری تصمیمش ماندن در دولت است و عقلای اطرافش نیز همین توصیه در دولت بماندن را به او دارند.
آفتاب‌‌نیوز : بعد از کش و قوس های فراوان، محمدعلی نجفی عطای شهرداری را به لقایش بخشید و کنار کشید و با رفتن او اصلاح طلبان وارد چالش شهردار آینده تهران کیست؟/ مرعشی حواشی دارد و شورای شهر به او رأی نمی‌دهد/ الویری پیر شده/ انتخاب محسن هاشمی به مصلحت شهر استجدیدی برای انتخاب شهردار شدند. ناصر ایمانی می گوید: بهترین گزینه محسن هاشمی است و مصلحت شهر هم انتخاب همین گزینه را ایجاب می کند.

مشروح این گفتگو با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

استعفای نجفی از شهرداری تهران سیاسی بود یا پشت پرده داشت؟
به عنوان شهروند تقاضا دارم که شهردار مستعفی تهران و شورای شهر تهران شفافیت را در دستورکار قرار دهند. همیشه جریان سیاسی اصلاحات مدعی شفافیت بوده است بنابراین فضای عمومی ذهن مردم را طوری شکل ندهند که در نهایت تهرانی ها متوجه نشوند علت واقعی استعفای نجفی چه بود. معتقدم الان رفتن او از شهرداری تهران مهم نیست. مهم این است که دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی چه بود؟ شفاف علتش را بگویند و جلوی گمانه زنی ها را بگیرند. متأسفانه مطبوعات طرفدار جریان حاکم بر مدیریت شهری می خواهد فضای ذهن مردم را غبارآلود کند مثلا القا کنند که نجفی رفت چون نگذاشتند کار کند. آقای محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر اعلام کند آیا استعفای آقای نجفی براثر فشار جریان یا نهادی بود؟ واقعا به این دلیل آقای نجفی استعفا داد؟ بالاخره کسی در هر سطحی مسئولیتی دارد با محدودیت ها و مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند اما آیا علت استعفای نجفی این بود؟ اگر پاسخ مثبت است بگویند از چه جریان، نهاد و افرادی فشار آوردند که نجفی به این نتیجه رسید که ادامه کار امکان پذیر نیست و باید استعفا دهد. برای غبارآلود کردن ذهن مردم از یک طرف می گویند نجفی به خاطر بیماری از شهرداری تهران کنار رفت، بعد در فضای رسانه ای می نویسند که به خاطر بیماری نیست و چون یکسری مسائل را گفت مجبور به استعفا شد.

برخی علت استعفای آقای نجفی را شبیه کنار رفتن علی جنتی از وزارت ارشاد می دانند آیا این طور است؟
بهتر است ما اظهارنظر نکنیم اما من علت اصلی استعفای آقای نجفی را بیماری می دانم و اینکه واقعا حجم زیاد مدیریت شهر تهران با بیماری او قابل جمع نبود پس بنابراین کنار رفت. البته از قبل هم این را می دانستیم. آقای نجفی سابقه کار اجرایی ندارد، مدیریت امور شهرتهران به اندازه چند وزارتخانه توان و انرژی می خواهد. با این تنوع و حجم کار آقای نجفی توانایی آن را نداشت که از پس این مسئولیت سنگین برآید. آقای نجفی محترم است و در مسئولیت های دیگر می شود از او استفاده کرد. هرچند به شخصه فکر نمی کردم به این زودی استعفا دهد.

یک خبر آمد که جهانگیری می خواهد از معاون اولی کنار برود و زنگنه جایش را بگیرد، البته بعدا اعلام شد دروغ سیزده است، امروز جهانگیری به این خبر واکنش نشان داد و گفت «برخی نمی خواهند من در دولت بمانم» آیا جهانگیری مسئولیت شهرداری تهران را می پذیرد؟
وجود جهانگیری برای دولت مفید است باید بماند چون اگر نباشد دولت تضعیف می شود و دولت ضعیف برای کشور مناسب نیست اما اینکه چه جریان ها و گروه ها و نحله فکری درخواست داشتند و دارند، آقای جهانگیری از دولت کنار بکشد؟ پاسخش روشن است اصلاح طلبان بودند. اصولگرایان هیچ گاه چنین اظهارنظری نکردند. برخی اصلاح طلبان می گفتند جهانگیری باید از دولت بیرون بیاید تا تابلویی از اصلاح طلبان سر در دولت دوازدهم نباشد و فردا مسئولیت های این دولت به گردن اصلاح طلبان نیفتد؛ ضمن آنکه جهانگیری می تواند با قدرت بیشتری خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 آماده کند. پس در جواب آنکه چه کسانی نمی خواهند جهانگیری در دولت بماند؟ باید گفت اصلاح طلبان.

پس به نظر شما جایگزین نجفی، جهانگیری نخواهد بود؟
خیر نخواهد بود. طبق خبری که دارم جهانگیری تصمیمش ماندن در دولت است و عقلای اطرافش نیز همین توصیه در دولت بماندن را به او دارند.

پس چه کسی شهردار تهران می شود؟
این شورای شهر برای انتخاب شهردار مشکل خواهد داشت چون کسی را بعد از قالیباف باید انتخاب کنند که در قامت او باشد. قالیباف 12 سال شهردار بود نقش بسزایی در ساخت شهر تهران داشت، حالا امکان دارد برخی جریانات سیاسی درباره برخی اعمال خارج از قانون او ایراداتی را مطرح کنند. مثلا در مسئله واگذاری املاک، قوه قضائیه گفت خیلی تعدادش معدودتر از آنی بود که گفته شد. صرف نظر از این خطاها اقداماتی که در دوره شهرداری انجام شد خیلی بزرگ بود. بعد از قالیباف، پیدا کردن شهرداری که در قامت او باشد سخت است چون افراد کمی چنین ویژگی دارند اما معتقدم بهترین گزینه محسن هاشمی است.

یعنی چمران به شورای شهر می آید؟
هرچند روال قانونی این را می گوید اما آقای چمران ممکن است تمایل نداشته باشد و انصراف دهد چون او باید وارد شورایی شود که 20 عضو دیگرش از یک سلیقه سیاسی دیگر هستند بنابراین خیلی جذاب نیست که بیاید و نقشی هم نداشته باشد. تجربه آقای هاشمی رفسنجانی را برای مجلس ششم به یاد داشته باشیم، هاشمی نفر آخر در شهر تهران رأی آورد اما انصراف داد و به مجلس نیامد چون اصلاح طلبان با شبهه افکنی خیلی تلاش کردند تا او حتی به عنوان نفر آخر هم وارد مجلس ششم نشود یا اعتبارنامه آقای حدادعادل اعتبارنامه تأیید نمی کردند بعد از ماه ها اعتبارنامه او تأیید شد. پس آمدن و نیامدن آقای چمران به شورای شهر فرقی نمی کند. با این شورای شهر، محسن هاشمی بهترین گزینه برای قرار گرفتن در جایگاه شهردار تهران است مصلحت شهر تهران نیز همین را ایجاب می کند، چون محسن هاشمی کار اجرایی در حوزه شهری کرده است.

صحبت هایی هم از آقایان مرعشی و بیطرف است که جایگزین نجفی شوند، آیا احتمال دارد برای آنکه ترکیب شورای شهر دست نخورد، شهردار آینده تهران یک از این دو نفر باشند؟
بله آنها مطرح هستند اما هیچ کدام زیر بار مسئولیت نمی رود، مثلا الویری هم مطرح است ولی سن و سالشان بالا رفته و دیگر مثل گذشته خیلی امکان کار اجرایی ندارد. ثانیا این شورای شهر به مرعشی رأی نخواهد داد چون مرعشی همیشه حواشی دارد که بعضا دردسرساز می شود. بهترین فردی که ممکن است رأی بیاورد و حاشیه کمی خواهد داشت و به کار شهرداری نیز آشنا است محسن هاشمی است حتی اگر نگوییم بهترین گزینه محسوب می شود اما معقول ترین گزینه است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین