کد خبر: ۵۱۶۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
رییس سازمان انرژی اتمی

در صورت خارج شدن آمریکا و عقب‌نشینی اروپا، ضرب شستی ویژه برای دشمنان خواهیم داشت

هیچ‌گاه به‌دنبال حدوث چنین وضعیتی نیستیم. ما به جد به دنبال حفظ منافع و حاکمیت ملی خود هستیم اما در صورت خارج شدن آمریکا و عقب‌نشینی اروپا و قدرت‌های بزرگ دیگر از این توافق، قطع به یقین به‌ گونه دیگری عمل خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی‌اکبر صالحی در این مراسم ضمن تبریک سال نو به همکاران و خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای، سال پیش رو را برهه‌ای حساس در عمر ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: طی سه الی چهار ماه آینده گردنه‌های بسیار مهمی در عرصه بین‌المللی داریم که باید از آن به نحو مطلوبی عبور کنیم و این امر تنها با وفاق ملی، همدلی، همزبانی و صرف‌نظر از مسائل اختلاف برانگیز محقق خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات بی‌شماری که برای توافق برجام صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: دشمنان باید بدانند که در شرایط برگشت‌پذیری برجام - علی‌رغم این‌که هیچ‌گاه به‌دنبال چنین شرایطی نیستیم -  شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسئولین بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌ای برای برهم‌زنندگان این توافق خواهیم داشت.

صالحی افزود: البته هیچ‌گاه به‌دنبال حدوث چنین وضعیتی نیستیم. ما به جد به دنبال حفظ منافع و حاکمیت ملی خود هستیم اما در صورت خارج شدن آمریکا و عقب‌نشینی اروپا و قدرت‌های بزرگ دیگر از این توافق، قطع به یقین به‌ گونه دیگری عمل خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این‌که سال ۹۷، سال پُر چالشی برای کشورمان در عرصه بین‌المللی خواهد بود، افزود: ما در این سال در گردنه ترامپ قرار داریم. فردی تاجر مسلک که علم تجارت را وارد علم سیاست کرده و با تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی سعی بر این دارد تا آراء خویش را در عرصه بین‌الملل به پیش ببرد. از جمله همین مسئله مذاکره با کره شمالی است که علی‌رغم آن‌که به ظاهر کره شمالی در یک توازن بازدارندگی قرار دارد، اما دورنمای مذاکرات این دو کشور در فضایی مبهم و پیچیده قرار گرفته که نتایج آن برای کشور ما هوشیاری و بیداری مضاعفی را در عمل و در تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور می‌طلبد.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های در دست انجام سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: وقتی از  این سازمان در افکار عمومی صحبت می‌شود کلماتی چون سانتریفیوژ، نطنز، آب سنگین و ... در ذهن متبادر می‌گردد، حال آن‌که ابعاد کاری و خدمات اجتماعی این صنعت بسیار وسیع است. در حال حاضر پروژه مرکز یون‌درمانی با مشارکت کشور اتریش در حال پیگیری است. مقدمات احداث این مرکز از سال گذشته در دست انجام است که در صورت تحقق ، خدمات ارزشمند و دستاوردی عظیم برای ملت ایران در بر خواهد داشت. از طرف دیگر در بحث GMP رادیو داروها نیز متخصصان و مهندسین گران‌قدر سازمان، پروژه بزرگ ۶۰ میلیون یورویی به‌علاوه ۱۰۰ میلیارد تومان را در دست اجراء دارند که ایران را از لحاظ تولید رادیوداروهای باکیفیت در شرایط متفاوتی قرار می‌دهد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی همچنین احداث دو نیروگاه جدید در بوشهر را در حال انجام دارد که همکاران پرتلاش ما در بوشهر در حال پیش‌برد آن هستند. ضمن آن‌که در زمینه اکتشاف و استخراج هم دستاورهای خوبی برای ملت عزیز ایران داریم که همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای بخشی از آن در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

صالحی، سال گذشته را در پیشرفت برنامه‌ها و طرح‌های پیش روی صنعت هسته‌ای سالی پُربار توصیف کرد و افزود: علی‌رغم تنگناهای موجود، واقعاً کارهای شایسته‌ای در سال ۹۶ با همت همکاران سازمان صورت گرفته که ان‌شاء‌الله در روز ملی فناوری هسته‌ای از برخی از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

وی در این بخش از سخنانش با اشاره به برخی مواضع غیرمنصفانه داخلی از سوی مخالفان برجام، خاطرنشان کرد: ای کاش مسائل در کشور با لحاظ کردن انصاف مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. زمانی که رئیس جمهور آمریکا توافق برجام را بدترین معاهده برای کشور خود می‌داند، عده ای در داخل در حال تکذیب و یا تخفیف این دستاورد و به‌طور کل تلاش‌ها و پیشرفت‌های دانشمندان ما هستند و با طرح مسائل شبهه برانگیز سعی دارند بذر ناامیدی در جامعه بپاشند. در حالی که عبور از بحران‌های پیش روی کشور نیازمند وفاق ملی و همبستگی تمامی جبهه‌های سیاسی داخل کشور است.

وی در خاتمه سخنانش با ذکر این نکته که ایران تنها کشوری است که غنی‌سازی آن به گونه‌ای به تأیید سازمان ملل رسیده است، به موقعیت حساس کشورمان در منطقه اشاره کرد و گفت: ولیعهد عربستان با سفر اخیر خود به ایالات متحده سعی در امتیازگیری و برخورداری از حق غنی‌سازی داشت که تاکنون با مخالفت جدی لابی صهیونیست‌ها روبه‌رو شده است. حال آن‌که جمهوری اسلامی ایران تنها با تکیه بر همت جوانان این مرز و بوم ، بدون نیازمندی به ابرقدرت‌ها، نه تنها به غنی‌سازی دست یافته، بلکه آن را به‌طور غیرمستقیم به تأیید مجامع بین‌المللی نیز رسانده است. 

همین مسئله کشورمان را در منطقه مقتدرتر از قبل ساخته است؛ لذا امروز شاهد نگرانی عربستان و کشورهای بی‌ریشه در برابر ایران مقتدر هستیم و به تبع آن کینه‌توزی‌ها و دشمنی‌های آن‌هایی که نمی‌خواهند این اقتدار را شاهد باشند؛ لذا شرایط و فضای کنونی نیازمند هوشیاری و عملکرد مقتدرانه ماست تا علاوه بر حفظ این اقتدار و سربلندی کشور،  بر توانمندی کشور عزیزمان در همه عرصه‌ها هرچه بیشتر و بهتر افزوده گردد.

ایسنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین