کد خبر: ۵۱۶۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
غلامعلی دهقان

دومثلث سیاسی آینده منطقه استراتژیک خاورمیانه رارقم خواهندزد

ادامه اختلاف ایران و آمریکا بر سر برجام و عزم روسیه برای نقش آفرینی دوباره پس ازجنگ سرد و استمرار نزاع ترکیه و آمریکا پس ازکودتا سبب ساز اجماع در این سه گانه سیاسی است.
آفتاب‌‌نیوز :
 غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی نوشت:

قرائن و شواهد نشان می دهد به تدریج دومثلث سیاسی آینده منطقه استراتژیک رارقم خواهندزد.

اول: مثلث روسیه، ایران و ترکیه و دوم: مثلث آمریکا، عربستان و اسرائیل.

تداوم دیدارهای رهبران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی و هم اکنون در آنکارا و در آینده در تهران و تفاهم در قضیه سوریه به رغم برخی اختلافات در چند سال پیش و اشتراک در مخالفت با آمریکا به دلایل مختلف سبب شده نوعی همگرایی میان این مثلث شکل بگیرد.

 اختلاف روس ها با آمریکایی ها منجر به اخراج دیپلمات‌های دو طرف شده و نزاع ترکیه با آمریکا از فردای کودتای نافرجام همچنان ادامه داشته و استرداد گولن یکی از خواست های ترکیه است.

 در آخرین مرحله قرار شد روس ها سه رآکتور اتمی به قیمت ۲۰میلیارد دلار برای ترکیه تدارک ببینند و سیستم دفاعی اس۴۰۰ به ترکیه تحویل دهند.

ادامه اختلاف ایران و آمریکا بر سر برجام و عزم روسیه برای نقش آفرینی دوباره پس ازجنگ سرد و استمرار نزاع ترکیه و آمریکا پس ازکودتا سبب ساز اجماع در این سه گانه سیاسی است.

اما سه گانه آمریکا، عربستان و اسرائیل هم بیش از گذشته به هم نزدیک شده اند.

آنچه این همگرایی را بیشتر کرده؛ مخالفت با ایران و نفوذ منطقه‌ای آن است.

واقعیت این است هم اکنون ایران پس از قرن ها در حاشیه بودن قدرت در روابط بین‌الملل و منطقه از نفوذ قابل توجهی در پیرامون خود برخوردار است که خوشایند سه گانه فوق الذکر نیست.

چراغ سبز بن سلمان برای به رسمیت شناختن اسرائیل و تاجرمسلکی ترامپ در سیاست که نماد آن نشان دادن تصاویر هواپیماهای پیشرفته آمریکایی به حاکم جوان عربستان برای خرید بود؛ نشان از آن دارد همگرایی این مثلث بیش از گذشته است.

آینده مشخص خواهد کرد شکل‌گیری این دومثلث، رخدادی تاکتیکی است یا استراتژیک.

راهبرد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین