کد خبر: ۵۱۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
بیانیه‌ای که علیه یک خواننده پاپ منتشر شد/ خوننده ای که در دیار خویش موفق به اجرا نشد

کنسرت‌های ناتمام؛ از ضعف بدنی تا قطع عمدی برق

ناتمام ماندن کنسرت محسن یگانه، محسن شریفیان و کشمکش بر سر آن‌چه منتقدان، سرقت ادبیِ حمید هیراد می‌نامند از جمله اتفاقات حوزه موسیقی در 13 روز تعطیلات بود.
آفتاب‌‌نیوز :
حوزه موسیقی ایران در 13 روز تعطیلات نوروز نه تنها بی‌خبر نبود که حاشیه‌های پر سر و صدایی هم داشت. این حاشیه‌ها از دوم فروردین با ناتمام ماندن کنسرت محسن یگانه به دلیل ضعف جسمانی آغاز شد، با بیانیه‌ای علیه حمید هیراد که به امضای ترانه‌سرایانی چون علیرضا بدیع، روزبه بمانی، محمدعلی بهمنی، نیلوفر لاری‌پور، امیرحسین مدرس و... رسید، ادامه پیدا کرد و با قطع عمدی برق در کنسرت محسن شریفیان در شهر کلمه، مرکز بخش بوشکان، از توابع دشتستان به مرکزیت برازجان در استان بوشهر اوج گرفت.

ناتمام ماندن کنسرت محسن یگانه

شامگاه پنجشنبه، دوم فروردین بود که خبر آمد محسن یگانه در حین اجرای کنسرت در رامسر دچار ضعف و به بیمارستانِ این شهر منتقل شده است. فردای آن روز، جمعه سوم فروردین محمد حاتم‌پور، مدیر شرکت آوای فروهر و مدیر برنامه‌های محسن یگانه ضمن تایید این که او مرخص شده و درمان خود را در تهران تحت نظر پزشک ادامه خواهد داد، افزوده بود: «ما به اجراهای عید نخواهیم رسید و کل اجراهای محسن یگانه را تا 17 فروردین کنسل کرده‌ایم به دلیل این که پزشک متخصص تاکید کرده است که فعلا اجرایی نداشته باشد.»

او ادامه داده بود: «محسن یگانه حدود دو هفته پیش مبتلا به یک بیماری ویروسی و سرماخوردگی شده بود که دیشب (پنجشنبه دوم فروردین) وسط سانس اول کنسرت رامسر به او فشار آمد. زمانی که اورژانس آمد او را با تشخیص پزشک به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال دادند.»

بیانیه‌ای علیه حمید هیراد و واکنش این خواننده پاپ و تهیه‌کننده‌اش

چهارشنبه، هشتم فروردین تعدادی از شاعران و ترانه‌سرایان با انتشار بیانیه‌ای با موضوع «تضییع حقوق مولفین و حواشی ایجاد شده توسط حمید هیراد»، خواستار رسیدگی به این موضوع از طریق مراجع ذیربط شدند.

در بخشی از این بیانیه که علیرضا بدیع، روزبه بمانی، محمدعلی بهمنی، سعید بیابانکی، نیلوفر لاری‌پور، امیرحسین مدرس، ایلیا منفرد و ... از امضاکنندگان آن بودند، آمده بود:

«ما جمعی از شاعران و ترانه‌سرایان ضمن ناپسند دانستن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، موارد زیر را که توسط حمید هیراد، خواننده صورت گرفته ‌است، ناشایست دانسته و خواستار رسیدگی مراجع ذیربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته صاحبان آثار هستیم:

۱. استفاده اثر بدون کسب مجوز از صاحب اثر

۲. ضایع کردن حقوق مادی_معنوی شاعران و ترانه‌سرایان

۳. جعل نام و دستبرد در متن بدون اطلاع و رضایت صاحب اثر

۴. تلفیق ابیاتی از شعرای مختلف بدون کسب اجازه و ثبت تمامیت این کلاژ به نام حمید هیراد در پوستر و صفحه شخصی او

۵. هتاکی و طرح داعیه‌ شکایت از منتقدان و افرادی که در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرده‌اند

۶. اهانت‌های زننده‌ مدیر برنامه‌های حمید هیراد به منتقدان و کاربرد عبارات سگ‌های هار و گرسنه در مورد منتقدان!

در پایان ضمن پافشاری بر مصالح صنفی خویش، اعلام‌ می‌داریم که تا احقاق حق یک‌یک شعرایی که به دلیل نداشتن رسانه‌ای رسا، از گفتار وا مانده‌اند، از کار نخواهیم ماند.»

یکشنبه 12 فروردین، حمید هیراد در واکنش به این بیانیه، بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن نوشته بود:

«چندی قبل در مصاحبه مکتوبی، بی آن که داعیه کارشناسی داشته باشم؛ گفته بودم که استفاده عینی از بخشی از سروده شاعری یا تغییریافته بیتی از ترانه‌ای یا بهره‌مندی محتوایی از شعر سراینده محترمی، منحصر به کار بنده نیست و سابقه‌ای طولانی در ادب فارسی دارد و نمونه‌های بهره‌‌مندی اینجانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، از جمله شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور قرار گرفته است و نمونه‌های این به اصطلاح «تدوین» و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا و یا مشروط نمودن تولید این آثار، مواجه نشده است...

البته بنده هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری این خاک، برای نشان دادن اعتقادم به ناپسند بودن سرقت ادبی از آثار دیگران و رعایت عرف و ادب، در پیوست معرفی آثار ارائه شده، به ویژه در قطعات اخیر، مرجع هر برداشت را هم ذکر کرده و در صورت دسترسی، از شاعر مورد نظر هم کسب اجازه و رضایت نموده‌ام. ناگفته هم نماند که پرهیز از ذکر نام صریح و همگانی این عزیزان، صرفا به دلیل فقدان اعتماد کامل به صحت اسامی در محدوده فضای مجازی و تردید اخلاقی در ضایع شدن حقوق صاحبان حقیقی این آثار بوده است نه نیتی دیگر...»

موسسه فرهنگی هنری آوازی نو به مدیریت حسن اردستانی که هیراد تحت امتیاز آن فعالیت می‌کند هم در بیانیه دیگری نوشت:

«بدین وسیله موسسه فرهنگی هنری آوازی نو به عنوان تهیه‌کننده و صاحب امتیاز آثار ایشان، از تمامی ترانه‌سرایان محترمی که اعلام نموده‌اند تک‌بیت‌هایی از سروده‌های ایشان بدون کسب رضایت در برخی از آثار آقای حمید هیراد استفاده گردیده است، دعوت می‌نماید به منظور رفع شبهه به وجود آمده، با این مؤسسه تماس حاصل فرمایند تا با تشکیل جلسه و بررسی مشترک موضوع، عنداللزوم نسبت به رفع سوتفاهم، جلب رضایت و دلجویی از آنان اقدام گردد...»

قطعی برق و واکنش‌هایی که برانگیخت

محسن شریفیان سرپرست گروه لیان، 11 فروردین 97 برابر با تولد حضرت علی (ع) در کلمه، مرکز بخش بوشکان، از توابع دشتستان به مرکزیت برازجان در استان بوشهر روی صحنه رفت.

این کنسرت در قبل، حین و بعد از برگزاری حواشی بسیاری به دنبال داشت. قطعی غیرعادی برق و اینترنت شهر که به دستور یکی از مقامات این شهرستان انجام شد، باعث نیمه تمام ماندن کنسرت شریفیان و گروهش شد.

اتفاقی که کیهان کلهر، نوازنده بین‌المللی کمانچه را هم به واکنش واداشت. او در بیانیه‌ای نوشت:

«خبر تاسف باریست که می‌بایست باعث شرمساری کسانی باشد که تحمل شادی مردم صبور و متین این کشور را ندارند، بله،  قطعی غیرعادی برق و اینترنت شهر کلمه از توابع استان بوشهر در حین اجرای کنسرت محسن شریفیان و گروه لیان!... او دیشب در دیار خودش به دلیل قطع برقِ تمام شهر به دستور یکی از مقامات این شهرستان  از ادامه کنسرت باز ماند و حتی حضور چند هزار نفری مردم علاقمندی که از شهرها و استان‌های مختلف ایران به ‌قصد تماشای کنسرت به  این استادیوم آمده بودند نتوانست باعث لغو خواسته آن «مسئول» شود. متاسفانه این هنرمند سال‌هاست که  از جانب مسئولان رسانه و مقامات استان بوشهر  مورد بی‌مهری و بی احترامی قرار گرفته به‌حدی که بردن نام او در رادیو و تلویزیون شهر متبوعش ممنوع است!...»

حجت‌الاسلام حسن مصلح، امام جمعه برازجان اما پیش از این اتفاق با انتقاد از دادن مجوز برگزاری کنسرت در نقطه‌ای از دشتستان گفته بود: «دادن مجوز برگزاری کنسرت برای خواننده‌ای که تاکنون در خارج از کشور برای ضد انقلاب موسیقی مبتذل اجرا می‌کرده و در سال روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) نیز در سوئد موسیقی مبتذل اجرا کرده است و برای اجرای کنسرت در مرکز استان و در شیراز نیز مجوز به او داده نشده است بدون هماهنگی با ادارات شهرستان ممکن است مشکلات امنیتی در پی داشته باشد که لازم است مسئولین مربوطه در این زمینه پاسخ‌گو باشند.

ما و همه متدینین تاکنون در این زمینه خویشتنداری کرده‌‌ایم که امید است انشاالله با توجه به تذکرات و هشدارهایی که به مسئولین مربوطه در این زمینه داده شده است، نسبت به لغو این کنسرت اقدام شود وگرنه لازم است کسانی که اصرار بر برگزاری این کنسرت دارند تبعات این اقدام را بپذیرند.»

حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: «در این شهرستان، تنها با گروه آقای محسن شریفیان یعنی گروه لیان مخالفت می‌شود و هیچ گروه موسیقی دیگری چنین مشکلی ندارد. مثلا در همین شهر برازجان که امام جمعه آن معترض شده‌اند، بیش از 10 کنسرت در سال اخیر برگزار شده. می‌شود گفت برخی از متعصبان تنها نسبت به آقای شریفیان موضع دارند و در سایر موارد ما هیچ مشکلی تاکنون نداشته‌ایم.»
خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین