کد خبر: ۵۱۶۷۹۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
بازتاب گسترده اقدام عامل حمله مسلحانه به یوتیوب

کدام ویژگی «نسیم نجفی اقدم» توجه رسانه های امریکایی را بیش تر به خود جلب کرد؟/زن بودن، ایرانی بودن یا حامی حقوق حیوانات بودن

دختری ایرانی که دچار خشمی مرگبار شد و در مقر یوتیوب در کالیفرنیا امرکیا پس از شلیک به سه مرد و زن دست به خودکشی زد. گفته می شود انگیزه او اعتراض به بستن کانال و حذف ویدئوهایش توسط مدیران و کارکنان یوتیوب در آن سایت بوده است. او از یوتیوب به عنوان یک سیستم دیکتاتوری که در حذف و نگهداشتن ویدئوها دست دارد یاد کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی-رسانه های امریکایی نسبت به این خبر واکنش های گسترده ای نشان داده اند. در این بین اما کدام ویژگی «نسیم نجفی اقدم» برای مطبوعات و رسانه های امریکایی مهم تر بوده است؟ 

به گزارش آفتاب نیوز، روزنامه «نیویورک تایمز» از او به عنوان «بدنساز گیاهخوار» یاد کرد و این دو ویژگی برایش اهمیت بیش تری داشته است. 

این روزنامه می نویسد:«روز سه شنبه «نسیم نجفی اقدم» علاوه بر مجروح کردن چندین نفر در مقابل مقر یوتیوب خودکشی کرد. او به عنوان فعال حقوق حیوانات و گیاهخوار شناخته می شد. او هم چنین ویدئوهایی از ورزش و نرمش خانگی خود در اینترنت منتشر می کرد. پلیس کالیفرنیا می گوید این دختر از یوتیوب به دلیل رفتار غیر منصفانه آن سایت عصبانی بوده است. او نزدیک به ۵۰۰ مایل از خانه اش در نزدیکی «سن دیه گو» به سمت دفتر یوتیوب در شمال کالیفرنیا سفر کرده بود. 

او یوتیوب را متهم به تبعیض و سانسور کرده و گفته بود که ویدئوهایش به طور مرتب و سازماندهی شده توسط مدیران آن سایت حذف می شوند. او گفت که فعالان حوزه گیاهخواری که سعی در ترویج زندگی سالم، انسانی و هوشمندانه دارند در راستای منافع یوتیوب نیستند و به همین خاطر توسط آن سایت سانسور می شوند». 

این روزنامه می نویسد که خانم اقدم به پلیس گفته بود که با خانواده اش مشکل دارد و برای یافتن کار به شمال کالیفرنیا امده است و به همین خاطر پلیس احساس نکرده بود که او خطری محسوب می شود و یا مشکل ساز خواهد شد.
 
این روزنامه در ادامه می نویسد:«خانم اقدم در اواخر دهه سوم عمرش بود و در شهر ارومیه متولد شده بود که اکثر ساکنان آنجا به زبان ترکی صحبت می کنند او خود نیز ویدئوهایی به زبان های فارسی، ترکی و انگلیسی در یوتیوب منتشر کرده بود. او توضیح داده بود که خانواده اش بهایی بوده اند و به همین خاطر از ایران گریخته بودند». 

این روزنامه می افزاید:«ویدئوهایی از او با پیس زمینه و رنگ های عجیب و غریب منتشر شده بودند. 

برخی از رسانه های غربی او را نخستین زن ایرانی گیاهخوار و بدنساز معرفی کرده اند. یک کاربر در توئیتر روز چهارشنبه نوشت که اکنون رسانه ها با نوع تازه ای از زن ایرانی مواجه می شوند که در دسته بندی های کلیشه ای معمول قرار نمی گیرد». 

این روزنامه در ادامه می نویسد پلیس در تماس با خانواده خانم اقدم پس از ترک جنوب کالیفرنیا توسط او صحبت کرده و اطمینان داد که وضعیت او امن است. در تماس دوم اما پدر او گفته بود که اخیرا یوتیوب سبب شده تا دخترش ناراحت شود و ممکن است علت سفر او این موضوع بوده باشد. با این حال، پلیس این مسئله را جدی نگرفته و پدر او گفته که نباید درباره علت سفرش نگران شد. او پیش تر در کلیپی گفته بود که هیچ گونه بیماری روحی یا فیزیکی خاصی ندارد اما در سیاره ای زندگی می کند که پر از بیماری ها، اختلالات، بی عدالتی ها و انحرافات است». 

«نیویورک تایمز» در ادامه می نویسد:«رویای امریکایی او پس از مواجه شدن با موانع در هم شکسته شده بود. او در ویدئویی گفته بود اگر سطحی باشید فکر می کنید که این جا بهشت است اما اگر وارد سیستم شوید خواهید دید که اوضاع بدتر از ایران است. کسانی که می خواهند به مردم علیه سیستم اگاهی بدهند توسط شرکت های بزرگ سانسور می شوند».

روزنامه «لس انجلس تایمز» نیز با تاکید بر فعالیت او در رشته تناسب اندام و گیاهخواری اش می نویسد:«این تیراندازی هشدار دهنده است و سوالات زیادی را برای ما مطرح می کند. او در سال ۲۰۰۹ میلادی در اعتراض به نقض حقوق حیوانات در تجمعی در «کمپ پندلتون» شرکت کرده بود. او کلیپ های عجیب و غریبی نیز منتشر کرده بود در کلیپی خود را به شکل «نینجا» دراورده بود. او افراد گوشتخوار را در ویدئوهایش مسخره می کرد. فیلم های زیادی از این دختر ۳۹ ساله در دسترس نیستند چرا که حساب های او در فیس بوک و اینستاگرام چند ساعت پس از تیراندازی غیر فعال شدند. وب سایت او به نام «نسیم سبز» نیز که در آن به فارسی و انگلیسی می نوشت نیز از دسترس خارج شده اند. تنها چند فیلم از او باقی مانده است که در فضایی عجیب و غریب تمرینات ورزشی اش را نشان می دهد و پیشنهادها و دستورالعمل هایی را برای گیاهخوار ارائه می کند». 
این روزنامه در ادامه می نویسد:«خانواده خانم اقدم می گویند که بهت زده شده اند وابراز تاسف با خانواده قربانیان این حادثه داشته اند. آنان گفته اند که از خدا می خواهند تا مجروحان سریعا بهبود یابند. انان در بیانیه خود افزوده اند:«دختر ما به یک مورجه هم اسیب نمی رساند و نمی دانیم چگونه این کار را انجام داد و متاسفیم و نمی توانیم این موضوع را باور کنیم».

«لس انجلس تایمز» در ادامه می نویسد:«اقدم دو دهه قبل به عنوان پناهنده از ارومیه وارد امریکا شد. طبق بیانیه متتشر شده از سوی بیمارستان محلی دو قربانی مجروح شده بر اثر تیراندازی او از بیمارستان زاکربرگ سانفرانسیسکو در جریان این حادثه تیراندازی مرخص شده اند. قربانی سوم که مردی ۳۰ ساله است در شرایط بدی بستری شده است». 

«فروزان قدرت الله» از اقوام نزدیک خانم اقدم گفته که برایش عجیب است که خواهرزاده اش چگونه این کار را انجام داده چرا که او اگر حشره ای در خانه پیدا می کرد به آن اسیب نمی رساند و می گفت حیوانات باید ازاد و رها باشند. 

برخلاف رسانه های دست چپی و لیبرال امریکایی، در رسانه های دست راستی آن کشور اما موضوع ایرانی بودن و پناهنده شدن او برای هدف قرار دادن نظام سیاسی در ایران برجسته شده است. برای مثال، روزنامه «نیویورک پست» در گزارشی تحت عنوان «عامل تیراندازی در یوتیوب به عنوان پناهجو در نوجوانی از ایران گریخته بود وتبدیل به ستاره رسانه های اجتماعی شد» می نویسد:«خانواده او از پیروان آیینی بودند که در ایران نمی توانند به راحتی زندگی کنند. او پناهنده در امریکا از شهر ارومیه در نزدیکی مرز با ترکیه بوده است و در سال ۱۹۹۶ میلادی به کالیفرنیا مهاجرت کرد زمانی که ۱۶ ساله بود. یکی از حساب های او در اینستاگرام حدود ۵۵ هزار دنبال کننده داشت. ویدئوهای او در حمیات از گیاهخواری و درباره مسائل ختلف اما با وضعیتی عجیب و غریب بودند. 

«کورش مهدوی» یکی از دنبال کنندگان او از ایران که اکنون در لندن است به «نیویورک پست» می گوید خانم اقدم به طرز شگفت انگیزی عجیب و غریب بود. با این حال، برخی از کاربران ایرانی در رسانه های اجتماعی او را به دلیل فیلم های عجیب و غریب اش مسخره کرده و دیوانه خوانده است. در یکی از فیلم ها او گفته بود که هیچ گونه بیماری روحی یا جسمی ای ندارد. او تنها یوتیوب را متهم به سانسور ویدئوهایش و قطع منبع درامدی اش از این طریق کرده بود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
1
7
اگر به ویدئوهایی که این خانم در یوتیوب یا سایت های دیگری منتشر کرده نگاه کنیم، تشویش و عدم انسجام فکری او کاملاً مشهود است و به نظر من باید در سلامت روان وی نیز شک کرد.
ناشناس
|
France
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
1
کاملآ نا امیدی وخشم این خانم را میفهمم. هر چند که اصلا ایشان رو قبل از این نمی‌شناختم. بدبختانه ایده الیسمش حد و حساب نداره و وقتی با واقعیت ها رو به رو میشن به طور کل کنترل خودشون رو از دست میدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
1
مهاجران درهمه جهان. اگر هفتگی با همشهری های زادگاهشان ارتباط. نداشته باشد. افسرده می شود .
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
0
0
٢٤-٢٥ سال پيش اينستاگرام نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
این کالای ایرانی مصرف تلگرام داشت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین