کد خبر: ۵۱۶۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
اندیشکده «بروکینگز» نزدیک به دموکرات های امریکا در گزارشی تحلیلی مطرح کرد؛

کشورهای دیگر خاورمیانه توان مقابله با نفوذ ایران را ندارند

خروج امریکا از سوریه از آن رو خطرناک خواهد بود که سبب تسلط روسیه در منطقه از نظر امنیتی و تسریع نفوذ ایران در خاورمیانه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا  اعلام کرده که بزودی نیروهای نظامی امریکایی به ماموریت خود در سوریه پایان خواهند داد که خود نشانه ای از تغییر سیاست قبلی امریکا مبنی بر باقی ماندن نامحدود نیروهایش در منطقه بود. 

به گزارش آفتاب نیوز،در حال حاضر حدود دو هزار نیروی امریکایی در شرق سوریه فعال هستند و اکثر آنان در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت رهبری کردها مناطق شرقی را از وجود داعش ازاد کرده اند کار می کنند.

 اندیشکده «بروکینگز»‌ در گزارشی تحلیلی خروج این نیروها از سوریه در حال حاضر را اقدامی بی پروایانه می داند. این اندیشکده می نویسد:«واقعیت آن است که علیرغم میل ترامپ اگر می خواهیم از ظهور داعش جلوگیری کنیم و با گسترش طلبی ایران در منطقه مقابله کنیم باید بدانیم که امریکا نقش بسیار مهمی دارد. همانند تجربه عراق، واقعیت آن است که ترک سوریه نیز فضای خالی ای را ایجاد می کند که می تواند توسط دشمنان امریکا پر شود. 

ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی با خروج نیروهای امریکایی از فضا استفاده کرد. این موضوع برای تسلط ایران بر سوریه بسیار مهم بود. 

 خروج امریکا از سوریه از آن رو خطرناک خواهد بود که سبب تسلط روسیه در منطقه از نظر امنیتی و تسریع  نفوذ  ایران در خاورمیانه خواهد شد.

 واقعیت آن است که کشورهای دیگر خاورمیانه توان مقابله با قدرت ایران را ندارند. در بهترین حالت متحدان امریکا تنها می توانند جنگ های نیابتی را حفظ کنند اما نخواهند توانست توازن قوا را به ضرر ایران و روسیه تعییر دهند. 

به طور خلاصه، دستورالعمل خروح امریکا از سوریه آن کشور را در وضعیت جنگ دائمی غوطه ور خواهد ساخت. در عوض، اگر این ذهنیت و اجماع در میان بازیگران در سوریه ایجاد شود که هیچ یک از آنان نمی توانند برنده قاطع در سوریه باشند این دیدگاه می تواند کمک کننده باشد.

 در اینجاست که محدودیت های مداخله اعمال میشوند. نیروهای امریکایی می توانند به عنوان حافظان ثبات ظاهر شوند. دست کم حضور نیروهای امریکایی می تواند این اطمینان را ایجاد کند که اراضی شرقی فرات به سنگر نیروهای تروریست تبدیل نمی شود و تهدیدی برای امنیت منطقه ای  بین المللی نخواهد بود.

این اندیشکده در بخش پایانی گزارش خود در توصیه به ترامپ  می نویسد:«امریکا هم چنان می تواند به عنوان میانجی میان ترکیه و یگان های مدافع خلق (شبه نظایمان کرد) عمل کند این امر به یک استراتژی جامع سیاسی نیاز دارد که در این استراتژی امریکا کماکان می تواند از یگان های مدافع خلق به عنوان نیرویی برای مقابله با ظهور دوباره داعش استفاده کند. 

تلاش امریکا برای میانجی گری بین ترکیه و یگان های مدافع خلق در کنار عادی سازی روابط با انکارا می تواند مسیر کار امریکا با ترکیه در قالب مشابه نیروهای ایساف در افغانستان را این بار با همکاری شرکای عرب منطقه ای فراهم سازد.

 به دلایل تاریخی، ترکیه علیرغم کدورت اخیر در روابط با غرب کماکان شریک منطقه ای در جنگ در جایی است که امریکا نیاز به متحد دارد. امریکا باید در کنار دوستان خود برای حفاظت از منافع مشترک بایستد».  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین