کد خبر: ۵۱۶۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

بررسی فروش سلاح فرانسوی به عربستان

یکی از قانونگذاران فرانسوی پیش از سفر ولیعهد عربستان به این کشور، رسما خواستار تحقیقات پارلمانی درباره مشروعیت فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان شد.
آفتاب‌‌نیوز :
رویترز گزارش داد، فشارها بر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره کم کردن حمایت نظامی از عربستان و امارات که درگیر جنگ یمن هستند، افزایش یافته است.

درگیری‌ها در یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته و بیش از سه میلیون نفر بی خانمان برجای گذاشته و هیچ نشانه‌ای از توافق دیپلماتیک برای کاهش تنش در یمن دیده نمی‌شود.

براساس نظرسنجی موسسه "YouGov" مشخص شده که هفتاد و پنج درصد از مردم فرانسه می‌خواهند ماکرون فروش سلاح به عربستان و امارات را به حالت تعلیق در آورد. همچنین بسیاری از گروه‌های حقوق بشری نسبت به انجام اقدام قانونی علیه دولت فرانسه در صورت عدم توفق فروش تسلیحات به این دو کشور هشدار داده‌اند.

سباستین نادوت، یکی از قانونگذاران فرانسوی روز پنجشنبه گفت که وی به همراه ۱۵ تن دیگر درخواستی را امضا کرده و رسما خواستار بررسی پارلمانی فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان شده‌ایم.

در این درخواست از کمیسیون ۳۰ عضوی پارلمانی فرانسه خواسته شده تا به بررسی تبعیت این کشور از تعهدات بین‌المللی در راستای مجوزهای صادرات سلاح، مهمات، آموزش، ارائه خدمات و پشتیبانی بپردازد.

هنوز مشخص نیست که آیا این درخواست از سوی این قانونگذار فرانسوی با حمایت کمیته امور خارجی و پارلمانی این کشور روبروست یا خیر.

این درخواست از سوی این قانونگذار سه روز پیش از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به فرانسه برای مذاکرات دو جانبه با ماکرون مطرح شده است.

فرانسه سومین کشور صادر کننده سلاح است.

ماکرون در یک سخنرانی موجز پیش از سفر بن سلمان به فرانسه به دفاع از روند صادرات سلاح پرداخت و گفت: کنترل سفت و سختی در روند صادرات سلاح وجود دارد.

برخلاف بسیاری از کشورهای متحد، روند صدور مجوز سلاح در فرانسه نیازی به بررسی‌های پارلمانی ندارد. این مجوزها در کمیته‌ای به ریاست نخست وزیر و با عضویت وزرای دفاع، اقتصاد و امور خارجی صادر می‌شوند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین