کد خبر: ۵۱۶۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی؛

بحث داغ درباره نفوذ ایران در عراق؛ نظر موافقان و مخالفان عراقی

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی نظرات موافق و مخالف در عراق درباره افزایش نفوذ ایران در آن کشور را مطرح کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی نظرات موافق و مخالف در عراق درباره  افزایش نفوذ ایران در آن کشور را مطرح کرده است. این موضوع در داخل عراق از آن رو حساسیت برانگیز شده که انتخابات پارلمانی در پیش است و به نظر می رسد این نفوذ بر نتیجه آن تاثیرگذار خواهد بود. 

به گزارش آفتاب نیوز، این خبرگزاری می نویسد:«پرچم گروهی شبه نظامی و یک پوستر از رزمنده ای دیده می شود که عضو تیپ های حزب الله مورد حمایت ایران بوده و در مبارزه علیه داعش جانباختنه است.

 پوسترهای این چنینی در بغداد عراق کم نیستند. نمادی از افزایش نفوذ ایران آن هم در استانه برگزاری انتخابات پارلمانی ماه مه. 

برخی از عراقی ها نگران هستند که تهران به دنبال تقویت قدرت سیاسی خود در بغداد است و ممکن است در انتخابات تاثیرگذار باشد. با این حال، گروهی دیگر اذعان دارند که حمایت ایران و مستشاران نظامی آن کشور از دولت بغداد کمک کرد تا عراق بتواند داعش را شکست دهد.

 اکنون داعش در عراق از نظر نظامی شکست خورده است و نفوذ ایران در عراق رو به گسترش است.

 ترس عمده از این موضوع در میان بخشی از اقلیت سنی عراق است. هم چنین، واشنگتن نیز در این باره نگران است. علیرغم تنش میان امریکا و ایران اما هر دو کشور متحد اصلی و کلیدی دولت «حیدر العبادی» نخست وزیر فعلی عراق هستند.

 جیم متیس ماه گذشته ایران را متهم به مداخله در انتخابات عراق کرد. این در حالیست که «سعد الحدیثی» از مقام های دولتی عراق گفته است که دولت عراق تلاش می کند تا انتخاباتی ازادانه و منصفانه و بدون هرگونه مداخله دولت های خارجی را برگزار کند». 

این خبرگزاری در ادامه می نویسد:«ایران و عراق دارای با اکثریت جمعیت شیعه دارای روابط اقتصادی و فرهنگی عمیقی با یکدیگر هستند و مرز مشترک ۱.۵۰۰ کیلومتری دارند.

 این دو کشور هشت سال در دهه ۸۰ میلادی با یکدیگر جنگیدند که حاصل آن جانباختن صدها هزار نفر بود. با این حال، نفوذ ایران در عراق از زمان حمله امریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی که به سقوط صدام انجامید به طور پیوسته رشد کرده است. 

در دوران حکومت صدام بسیاری از نخبگان سیاسی شیعه عراقی سال ها در تبعید در ایران زندگی می کردند. از زمان سقوط صدام هم چنین، بازارهای عراق با کالاهای ایرانی پر شده اند و میلیون ها زائر ایرانی هر سال به عراق می روند تا از زیارتگاه های مقدس در شهرهای سامر، بغداد، نجف و کربلا بازدید کنند. 

هم چنین پس از سقوط شهر موصل در تابستان ۲۰۱۴ میلادی، نفوذ ایران در عراق افزایش یافت. 

هفته ها پیش از اغاز کارزار بمباران امریکا علیه داعش، این مستشاران ایرانی و شبه نظایمان شیعه عراقی بودند که تحت عنوان «شد الشعبی» یا واحدهای بسیج مردمی شناخته می شوند به جلوگیری از پیشروی داعش به نزدیکی بغداد کمک کردند.

 از آن زمان به بعد شبه نظامیان در نبرد با داعش نقش مهمی ایفا کردند. در حال حاضر ان گروه بیش از ۵۰۰ عضو دارد و با شخصیت های سیاسی در مجلس ارتباط است.

 «احمد السیسی» یکی از نامزدهای انتخاباتی با شبه نظامیان روابطی قوی دارد. الاسدی یکی از اعضای انتخاب شده پارلمان از بغداد و سخنگوی سابق حشد الشعبی بوده است پیش از اغاز رقابت انتخاباتی ارتباط خود را با آن گروه قطع کرد.

 این یک الزام قانونی تصویب شده از سوی هیئت ناظر بر انتخابات ماه مه است. او می گوید ایران نیروی قدرتمندی است و از عراق علیه تروریسم حمایت کرده است.

 او می گوید هیچ گونه نگرانی ای ندارد که ممکن است تهران باعث بی ثباتی در عراق شود و این ادعایی غیر واقعی است». 

«آسوشیتدپرس» در ادامه می نویسد:«با این حال، دیگر سیاستمداران عراقی نگران هستند که اگر تعداد زیادی از نامزدهای مشابه «الاسدی» کرسی های پارلمانی در عراق را از آن خود کنند آن کشور بیش از پیش وابسته به ایران شوند. 

«صالح المطلق» از سیاستمداران باسابقه عراقی و معاون سابق نخست وزیر عراق می گوید که فکر می کند نامزدهای مرتط با شبه نظامیان شیعه در انتخابات پیش رو موفقیت مهمی را کسب کنند.

 او می گوید:«این برای انتخابات عراق فاجعه بار خواهد بود. «حشد الشعبی» نقش مهمی در روند سیاسی ایفا خواهد کرد و این امر باعث می شود تا ایران نخست وزیر بعدی عراق را تعیین کند و در روند انتخابات آن نفوذ مستقیم داشته باشد». 

«جوست هیلترمن» اما می گوید که این تنها ایران نیست که تلاش می کند بر انتخابات عراق تاثیر بگذارد. این پژوهشگر گروه بین المللی بحران که یکی از پژوهشگران باسابقه درباره اوضاع عراق است می گوید:«هر بازیگری در تلاش است تا نفوذ خود را در عراق افزایش دهد چه با پول چه ارعاب و چه با سایر انگیزه ها و مشوق ها.

 از زمان برگزاری انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی به این سو این مداخله از سوی قدرت های خارجی و بازیگران مختلف همواره وجود داشته است». 

این خبرگزاری در ادامه می افزاید:«آینده نیروهای امریکایی در عراق به شدت وابسته به آن است که نخست وزیر بعدی عراق کیست و چه احزابی کنترل وزارتخانه های آن کشور را در دست خواهند داشت. 

این موضوع مهمی است چرا که عراق عمیقا وابسته به کمک های نظامی، اموزشی و اطلاعاتی امریکاست. در حالی که العبادی و حزب اش درصدد پیروزی دوباره در انتخابات هستند او گفته است که برنامه های آموزشی و نظامی امریکا برای نیروهای عراقی را ادامه خواهد داد.

 در مقابل اما شبه نظامیان مورد حمایت ایران امریکا را نیروی اشغالگر خارجی می دانند و مخالف این موضوع هستند. امریکا هنوز بیش از پنج هزار نیرو در عراق دارد و مدعی است ک انان در مبارزه علیه داعش در استان غربی انبار و در اطراف شهر کرکوک حضوری جدی دارند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین