کد خبر: ۵۱۶۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

شاهکار خلقت در قلب ایران +‌عکس

در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرق داراب و در دل گرمای سوزان چشمه ای از دل کوه می جوشد و به پیش می آید نام این آبشار زیبا فدامی است اين آبشار در منطقه فورگ (فرگ) و در شهر فدامي در مسیر جاده ترانزيتي شيراز به بندرعباس واقع شده و هر ساله ميزبان تعداد کثيری از علاقمندان به طبيعت است.
آفتاب‌‌نیوز : در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرق داراب و در دل گرمای سوزان چشمه ای از دل کوه می جوشد و به پیش می آید نام این آبشار زیبا فدامی است اين آبشار در منطقه فورگ (فرگ) و در شهر فدامي در مسیر جاده ترانزيتي شيراز به بندرعباس واقع شده و هر ساله ميزبان تعداد کثيری از علاقمندان به طبيعت است.

یکی از وی‍ژگی های آبشار فدامی وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصله 20 متری آبشار شیرین با هم مخلوط می شوند و استخر طبیعی زیبایی را پدید می آورند. ارتفاع آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین واقع شده 10 تا 15 متر است.

شاهکاری خلقت در قلب ایران +‌عکس

سرچشمه آبشار شور فدامی در 500 متری آن است و وجود نخل های خودرو در کنار آبشار شور به زیبایی آن افزوده است. عرض آبشار شیرین فدامی که در گذشته به 800 متر می رسید و عریض ترین آبشار طبیعی ایران محسوب می شد، به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به 200 متر رسیده است.در زير آبشار حوضچه اي بزرگ پديد آمده و در بالاي آن پوششي متراکم از گياهان بلند و نيزار ديده مي شود. از ويژگي هاي ارزشمند اين آبشار، دايمي و شيرين بودن آب آن است که با توجه به موسمي و شور بودن اکثر آبهاي جاري در اين منطقه از اهميت خاصي برخوردار است.

شاهکاری خلقت در قلب ایران +‌عکس

چشمه فدامی پس از عبور از بستر یک کیلومتری به پرتگاهی می رسد که هنگام سقوط زیباترین آبشار منطقه را تشکیل می دهد. این آبشار زیبا با ورود به رودخانه شور به میزان قابل توجهی از شوری رودخانه می کاهد و آب شور رودخانه را برای 825 هکتار نخیلات و 650 هکتار اراضی کشاورزی پائین دست قابل استفاده می کند.آب شیرین این آبشار در واقع آب شرب شهر فدامی و روستاهای اطراف را تامین میکند. جالب تر از آن، اینکه آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و آب شور نیز حالتی برعکس آب شیرین دارد.

شاهکاری خلقت در قلب ایران +‌عکس

تعداد زیادی غار با عمق های مختلف و اشکال و قندیل های زیبا در منطقه وجود دارد و همچنین فعالیت های ژئوفیزیکی و زمین شناسی از جمله گسل ها،‌ طاق دیس ها، ناودیس ها، کانی ها و بلورهای مختلف سنگی و رسوبی و نمکی و خاک های مختلف از جمله گل رس و گل سرشور از دیگر جاذبه های این منطقه زیباست.آبشار فدامي يکي از تفرجگاه هاي زيباست که با منظره اي زيبا و دل انگيز روح هر انسان دوستدار طبيعت را نوازش مي دهد آدرس: 130 کیلومتری جنوب شرق داراب، مسیر داراب به حاجی آباد، منطقه فدامی

شاهکاری خلقت در قلب ایران +‌عکس

شاهکاری خلقت در قلب ایران +‌عکس

شاهکاری خلقت در قلب ایران +‌عکس

شاهکاری خلقت در قلب ایران +‌عکس


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین