کد خبر: ۵۱۷۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹

پس‌لرزه‌های خروج احتمالی ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های جدید /چین و روسیه همراه آمریکا می‌شوند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تاکید بر اینکه شکست برجام نشان دهنده عدم اعتماد به الگوی گفت وگو در جهان خواهد بود گفت: خروج ترامپ از برجام، ایران را وادار به اتخاذ تصمیماتی در مختصات جدید خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
عباسعلی منصوری آرانی درباره احتمال خروج ترامپ از برجام و پیامدهای آن افزود: اینکه آمریکایی ها بخواهند از برجام خارج شوند از لحاظ حقوقی با توجه به قطعنامه 2231 مقدور نیست ولی اگر این کار انجام شود ما شرایط قبل از برجام را کاملا تجربه کرده ایم و وارد محیط جدید نمی شویم. با این وصف که دیگر آن شرایط جنگ روانی که دنیا علیه ما داشت وجود ندارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که راستی آزمایی درباره ایران صورت گرفته و ایران در مسیر خلاف حرکت نمی کند و به همین دلیل کشورهای اروپایی، روسیه و چین علیه آمریکایی ها در مسیر برجام هستند.

وی گفت: اگرچه اروپایی ها در حال حاضر خواهان مطرح کردن بحث های جانبی هستند که آن نیز غیرقابل مذاکره است و خود هم آن را می دانند، اما می دانند که درباره برجام به عنوان یک توافقنامه نمی توان صحبت از خروج یا اصلاح کرد، پس کار ترامپ ما را وارد فضای جدید نمی کند 
منصوری آرانی درباره همراهی اروپایی ها، روسیه و چین با آمریکا اظهار داشت: روسیه و چین با آمریکا همراهی نمی کنند و کاملا شرایط شورای امنیت با زمانی که قطعنامه 1929 صادر شد متفاوت است، اما اروپایی ها شرایط متفاوتی دارند و اروپایی ها سعی می کنند که تصمیم آمریکا را تعدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه می توان از الگوی برجام برای رفع تنش ها در جهان استفاده کرد، ادامه داد: اگر برجام از بین برود و شکست بخورد، تنش هایی که آسیب های بین المللی بسیاری دارد و جهان را تهدید می کند را دیگر نمی توان با گفت وگو حل کرد، این موضوع را اروپایی ها و حتی خود آمریکایی ها خوب می فهمند که شکستن الگوی برجام که حداقل 2 سال کشورهای بزرگ جهانی را مشغول خود کرد و وقت زیادی درباره آن تلف شد، آسیب های زیادی را در صحنه بین المللی در پی خواهد داشت.

بروجردی:تحریم ها علیه ایران اعمال شود قطعا در برجام نمی مانیم

همچنین خانه ملت نوشت: علاءالدین بروجردی گفت:علاءالدین بروجردی در واکنش به ادعاهای اخیر نیکی هیلی مبنی بر عدم خروج ایران از برجام درصورت خروج امریکا از این توافقنامه به خاطر ادامه روابط تجاری با اروپا گفت: نیکی هیلی نمی تواند برای جمهوری اسلامی ایران تعیین تکلیف کند.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: همانگونه که مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند، ما بر اساس منافع ملی خود تصمیم می گیریم و اگر قرار باشد با خروج امریکا از برجام تحریم ها فراگیر شود، استمرار حضور جمهوری اسلامی در چنین توافقی فاقد اهداف مورد نظر است.

وی افزود: مهم ترین هدف برجام رفع تحریم ها بود لذا اگر به زمانی برگردیم که مجدد تحریم ها علیه ایران اعمال شود، قطعا در برجام نمی مانیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در هر مقطعی در خصوص اقدامات اعضای گروه ۱+۵ در برجام بر اساس منافع ملی خود تصمیم می گیرد، خاطرنشان کرد: روابط جمهوری اسلامی با اروپا روابط سنتی، قدیمی و تعریف شده است از این رو تا زمانی که اصل رعایت منافع متقابل بر روابط حاکم باشد، ارتباط با کشورهای اروپایی حفظ می شود حتی اگر برجام از بین برود.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین