کد خبر: ۵۱۷۲۳۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
"جریانی سعی در مخالفت با حرکت جامعه به‌سوی گفت‌وگو دارد"

مسیر خودروی خاتمی را سد کردند

یک عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به تلاش ۲ جریان مشکوک برای انحراف حرکت نرم و اصلاحی جامعه ایرانی، از دست رفتن بخشی از پایگاه اجتماعی اصلاحات را بیشتر حاصل یک فضای روانی دانست و با انتقاد نسبت به برخی محدودیت‌ها برای اصلاح‌طلبان، برای تشکیل کمپینی جهت آسیب‌شناسی مشکلات ۴۰ سال گذشته فراخوان داد.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد مازنی در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به انتقادهایی که سال گذشته نسبت به جریان اصلاحات و حتی برخی چهره‌های محبوب این جریان سیاسی مطرح شد، با اشاره به بالاگرفتن این انتقادها در پی ناآرامی‌های دی‌ماه سال ۹۶ اعلام کرد: فکر می‌کنم دو جریان به‌صورت نانوشته همچون دو لبه قیچی دست به دست هم دادند تا حرکت نرم جامعه ایرانی برای اصلاح تدریجی امور را دچار مشکل کرده و جامعه را به‌سمت حرکت سخت و خشن ببرند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: یکی جریان معاند و برانداز است که ریشه در خارج از کشور دارد که منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و دیگر گروه‌هایی که به‌صورت تاریخی با انقلاب اسلامی مشکل داشته و از دیرباز دشمنی می‌کردند که با حمایت آمریکایی‌ها و همراهی رسانه‌ای در این راستا تلاش کردند و دوم، جریانی که داخل کشور فعالیت می‌کرد؛ جریان اقتدارگرایی که مسائل را صفر و صد می‌بیند و تصور می‌کند اگر در عرصه رقابت با جریان اصلاحات، میدان را از رقیب بگیرد، میدان به دست او می‌‌افتد. در مجموع اما این دو جریان عملاً با یکدیگر همراهی کردند و دست به دست هم دادند که این اتفاق بیفتد.

وی این گزاره را بالاتر از تحلیل دانست و گفت: درواقع آن‌چه درباره این دو جریان عرض کردم، فراتر از تحلیل، و در واقع نوعی خبر و برگرفته از آن‌چیزی است که در عالم واقع شاهد بودیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به پرسشی درمورد عقبه و پشتوانه جریان داخلی موثر در تخریب اصلاح‌طلبان گفت: این جریانی است که با هر حرکتی که جامعه را به سمت همدلی و گفت‌وگو می‌برد، مخالفت می‌کند و تصور می‌کند قدرت سخت را در اختیار دارد و چون چنین قدرتی را در اختیار دارد، نیاز ندارد بخش‌های دیگر جامعه را به بازی بگیرد.

وی افزود: عقبه این جریان در طول این سال‌ها مشخص شده است. در رقابت‌های انتخاباتی سال ۸۸ مشخص شد و هنگامی که سال ۹۲ همه جریان‌های دغدغه‌مند کشور از اصلاح‌طلب تا اصولگرا به میدان آمدند تا عقلانیت را در کشور حاکم کنند، باز این جریان در تقابل ظاهر شد. عناصر افراطی که لزوماً نمی‌شود آن‌ها را در جناح راست سیاسی شناسایی کرد و حتی ممکن است در منتهی‌الیه جناح چپ نیز رخنه کرده باشند و باوجود آن‌که در سال‌های گذشته همراهی خود را با جریان اصلاحات نشان دادند اما هدفشان اصلاحات نبوده و صرفاً به‌دنبال تبدیل حرکات نرم به حرکات سخت بودند.

مازنی همچنین تاکید کرد که این گزاره که جریان اصلاحات بخشی از پایگاه اجتماعی خود را از دست داده، حاصل یک کار پژوهشی نیست و در ادامه گفت: به نظر می‌رسد این گزاره به‌نوعی حاصل یک فضای روانی است که به‌خصوص در فضای مجازی بال و پر گرفته است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همان‌طور که مردم در جریان ناآرامی‌های دی‌ماه سال گذشته، هنگامی که دیدند مسیر تظاهرات به‌سمت خشونت منحرف شده، راه خود را از اغتشاشگران جدا کردند، در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ نیز کسانی که در خردادماه راهپیمایی آرام و سکوت برگزار کردند، وقتی دیدند کمی فضا دگرگون شده، از همراهی با ادامه اعتراض‌ها خودداری کردند.

عدم انسجام به‌دلیل سلب امکانات رسانه‌ای بزرگان اصلاحات به این جریان تحمیل شده است

وی با بیان این‌که قصد تبرئه رهبران جریان اصلاحات را ندارد، گفت: متاسفانه جریان اصلاحات در درون خود دارای انسجام لازم نیست که البته این فضای نامنسجم به جریان اصلاحات تحمیل شده است. در واقع وقتی امکانات رسانه‌ای از اصلاح‌طلبان سلب شود، طبیعتاً امکان تبیین ایده‌ها و آرای مصلحانه این جریان نیز میسر نخواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه شاهدیم وقتی آقای خاتمی قصد شرکت در یک مراسم معمولی دارند، بعضاً با رفتاری خارج از عرف جلوی خودروی ایشان را سد کرده و مانع از حضورشان در مراسم می‌شوند و طبیعی است با چنین برخوردی جریان اصلاحات نتواند انسجام خود را تقویت کند.

اصلاحات نیازمند گفت‌وگوی درون‌گفتمانی برای دستیابی به استراتژی مشخص است

عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: با این حال انتقاداتی به جریان اصلاحات وارد است و بر این اساس معتقدم این جریان سیاسی نیاز به گفت‌وگوی درون‌گفتمانی برای دستیابی به استراتژی مشخص جهت برخورد با این پدیده‌های داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: لازم است در سال ۹۷ با راه‌اندازی کمپینی برای آسیب‌شناسی ۴۰ سال گذشته، موضوعات را به‌‌صورت فراجناحی بررسی کنیم و ان‌شاءالله در دهه فجر به راه‌حل‌هایی برسیم که بتوانیم در تولد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، راهبرد و استراتژی مشخصی برای ورود به دهه پنجم عمر انقلاب ارائه کنیم.

مازنی در پایان با ارائه فراخوانی جهت تشکیل یک کمپین ملی گفت: بر این اساس معتقدم اگر یک آسیب‌شناسی در سطح جامعه، نخبگان، دانشگاه‌ها، احزاب و رسانه‌ها شکل بگیرد که به یک کمپین، حرکت عمومی و فراخوان تبدیل شود، زمینه گفتگوی ملی فراهم می شود و خروجی این گفت‌وگوی ملی نیز درک مشترک از شرایط کشور و دستیابی به راه‌حل‌های مشترک خواهد بود. در این صورت فکر می‌کنم بتوانیم انتظار سالی خوب را پیش‌رو داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
صدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
7
اصلاح طلبان سوپاپ اطمینان و ضامن .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
3
5
جریان اصلاحات میخواهد کدام انسجام را تقویت کند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
11
بگذارید خاتمی و موسوی و احمدی نژاد و بقیه حرفشان بزنند، ملت ببینند حرف حسابشان چیست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
2
3
با سلام
نظرات ایشان منطقی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین