کد خبر: ۵۱۷۲۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
مخالفت مکرون با محمد بن سلمان بر سر موضوع برجام، ایران و جنگ در یمن

مشاجره رئیس‎جمهور فرانسه با ولیعهد عربستان و خشم بن‌سلمان از تمایل مکرون برای نزدیکی به تهران

پس از سفر به بریتانیا و امریکا و قراردادهای تجاری عظیم منعقد شده این بار محمد بن سلمان قرار است با مقام‌های فرانسوی دیدار کند. با این حال، به نظر می‌رسد علیرغم پروژه گردشگری بین‌المللی بین عربستان و فرانسه قرار نیست محمد بن سلمان قراردادهای کلانی مشابه قراردادهای منعقد شده در امریکا و بریتانیا را این بار در فرانسه تجربه کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «الجزیره» با اشاره به اینکه زمانی که «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه در ماه نوامبر برای دیدار با شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ریاض برنامه ریزی کرده بود در ظاهر لبخند می‌زد با این حال، جو گفت‌وگوی میان آن دو درباره ایران بسیار سخت و همراه با مشاجره بوده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این شبکه خبری با استناد به گفته‌ دیپلمات‌های مطلع فرانسوی می نویسد: در دیدار تازه روز یکشنبه در پاریس نیز که این بار با سفر محمد بن سلمان برای دیداری دو روزه روی می‌دهد تمرکز بر روی بحران یمن، سوریه و قطر و توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود. پس از سفر به بریتانیا و امریکا و قراردادهای تجاری عظیم منعقد شده این بار محمد بن سلمان قرار است با مقام‌های فرانسوی دیدار کند. با این حال، به نظر می‌رسد علیرغم پروژه گردشگری بین‌المللی بین عربستان و فرانسه قرار نیست محمد بن سلمان قراردادهای کلانی مشابه قراردادهای منعقد شده در امریکا و بریتانیا را این بار در فرانسه تجربه کند. مقام‌های فرانسوی نیز این موضوع را تایید کرده‌اند. 

مشاجره رئیس‎جمهور فرانسه با ولیعهد عربستان و خشم بن‌سلمان از تمایل مکرون برای نزدیکی به تهران: فرانسه آزادانه تصمیم می‌گیرد

یک دیپلمات ارشد فرانسوی می‌گوید: رقابت در منطقه شدید است و بحث‌های سیاسی در دستور کار قرار دارند. در نتیجه صحبت درباره قراردادها در حوزه های کلان در دستور کار قرار ندارند و بیشتر در حوزه های بهداشتی، آموزشی، و گردشگری خواهند بود. 

«الجزیره» اما اشاره می‌کند که علت این امر موضوع دیگری است و می نویسد: تحلیلگران باور دارند شاهزاده ۳۲ ساله سعودی زمانی که می بیند مکرون قصد نزدیکی و بهبود روابط با ایران را دارد و خواستار حفظ برجام است بیشتر به سمت ترامپ رییس جمهوری امریکا نزدیک شده که علیه ایران و برجام موضع گیری می کند. همان گونه که دیپلمات های مطلع می گویند در دیدار ماه نوامبر نیز جو حاکم بر گفت و گوهای مقام های سعودی و فرانسوی همراه با تنش بود. به نقل از سه مقام آگاه در آن دیدار محمد بن سلمان تهدید کرد که در صورت ادامه تلاش مکرون برای حفظ برجام و افزایش روابط تجاری با ایران، ریاض روابط خود را با پاریس محدود خواهد کرد. این منابع گفته‌اند که  مکرون در آن دیدار به محمد بن سلمان یاداوری کرده بود که فرانسه یک قدرت هسته‌ای، عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشوری ازاد است و هر آنچه را که بخواهد انجام می دهد و هر تصمیمی را که بخواهد اتخاذ می کند.

این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند علیرغم آن که مکرون از اصلاحات داخلی محمد بن سلمان در عربستان سعودی تقدیر کرده اما در زمینه جنگ در یمن، تنش در روابط عربستان سعودی با قطر و موضوع ایران و برجام با او اختلاف نظر شدیدی دارد و معتقد است که مسیر کنونی محمد بن سلمان بر شدت آتش جنگ و نارآمی در منطقه می‌افزاید. 

این شکبه خبری در ادامه می نویسد: یک دیپلمات فرانسوی می گوید مشخص است که محمد بن سلمان علاقه بیشتری به ترامپ دارد تا به مکرون. او معتقد است که آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه عزم جدی دارد در حالی که تلاش پاریس برای نزدیکی به ایران را اقدامی بی‌پروا و نادرست قلمداد می‌کند. 

«الجزیره» در ادامه اشاره می کند که انتقاد مکرون از رفتار عربستان سعودی در قبال یمن و جنگ در آن کشور پس از آن افزایش یافته که نمایندگان پارلمان و گروه‌های حقوق بشری فرانسوی علیه فروش تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی و استفاده از آن تسلیحات در جنگ یمن و کشتار مردم غیر نظامی موضع گیری کرده‌اند. در نامه‌ای که ۱۲ نهاد غیر دولتی برای مکرون فرستاده‌اند، خواستار اعمال فشار او بر محمد بن سلمان برای خودداری از تشدید حملات در یمن و جلوگیری از فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان سعودی شده اند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
1
0
سلام
چقدر خشخیالید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
1
0
هیچ خبرگزاری فرانسوی این مشاجره رو تو خبرهاش نیاورده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
علمای وهابی. از بن سلمان. حمایت کردند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین