کد خبر: ۵۱۷۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸

وزارت خارجه ایران: ادعای همسر نازنین زاغری صحت ندارد/ پرونده او ربطی به مسائل مالی بین ایران و انگلیس ندارد

هر آنچه در خصوص نوع اتهامات خانم زاغری و ارتباط دادن آن به برخی از مسائل روابط فیمابین ایران و انگلستان مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌های بی‌اساسی است که صحت ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هر آنچه در خصوص نوع اتهامات نازنین زاغری و یا مرتبط کردن آن با برخی از مسائل روابط فیمابین ایران و انگلیس مطرح می‌شود را گمانه‌زنی‌های بی اساسی خواند که صحت ندارد.

در پی انتشار ادعایی از سوی «ریچارد راتکلیف» همسر نازنین زاغری، تبعه ایرانی - انگلیسی مبنی بر اینکه مقامات قضایی ایران به وی گفته‌اند که علت اصلی زندانی‌‌ شدن همسرش، بدهی بریتانیا به ایران است، خبرنگار فارس از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره سؤال کرد که وی پاسخ داد: خانم زاغری به عنوان شهروند ایرانی، از نظر دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف مجرم شناخته شده و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه شده و دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

وی افزود: هر آنچه در خصوص نوع اتهامات خانم زاغری و ارتباط دادن آن به برخی از مسائل روابط فیمابین ایران و انگلستان مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌های بی‌اساسی است که صحت ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هیچ ارتباطی بین محکومیت وی با روابط دوجانبه تهران و لندن وجود ندارد و این موضوع به مسائل و اختلافات مالی که در برخی حوزه‌ها بین ایران و انگلستان وجود دارد، نیز ارتباط پیدا نمی‌کند.

به گزارش فارس، ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری اخیرا در اظهاراتی مدعی شده است که مقام‌های قضایی ایران، در پیام‌هایی به او گفته‌اند که علت اصلی زندانی‌‌ شدن همسرش، بدهی بریتانیا به ایران است.

راتکلیف عنوان کرده است که در پیام‌هایی که از دفتر دادستانی و همچنین قاضی پرونده به او رسیده تأکید شده که مسئله اصلی بدهی دولت بریتانیاست؛ این بدهی به دلیل یک معامله تسلیحاتی به مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند است که پیش از انقلاب بین تهران و لندن امضا شد و بعد از پرداخت پول توسط ایران، تسلیحات مزبور به ایران تحویل داده نشد.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که 15 فروردین سال 1395، در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر شد.

بهرام قاسمی همچنین هفتم اسفند ماه سال گذشته (1396) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نازنین زاغری بار دیگر تاکید کرد که بحث زاغری بحث حقوقی و قضایی است و افزود: ایشان در یکی از محاکم ایران محکوم است و دوران محکومیتش را طی می‌کند. ایشان دوتابعیتی است که از نظر قانون ایران، به رسمیت شناخته نمی‌شود و موضوع آن ربطی به وزارت خارجه و دیگر مسائل روابط ایران و انگلستان ندارد و موضوع خاصی است با توجه به تابعیت ایرانی‌اش و به خاطر جرم‌های مشخصی که سیستم قضایی ایران تشخیص داده در زندان است.

وی گفت: وزارت خارجه به خاطر تفکیک قوا دخالتی در این مسئله ندارد و این نوع فرافکنی که زاغری گروگان روابط ایران و انگلستان و روابط مالی ایران با شرکت‌های انگلیسی است، نادرست و حرف بیهوده‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: شاید این اظهارات ناشی از عدم شناخت روابط ٢ کشور و حتی سیستم داخلی ایران و سیستم قضایی و سیاست خارجی ایران باشد.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین