کد خبر: ۵۱۷۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵

27 استان امسال کمترین بارش را در نیم قرن اخیر دارند

نگاهی به آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور، بیانگر افت بارش ها و عبور آن از مرز 50 درصد است و بر این اساس 27 استان کشور در سال آبی جاری، کم‌ بارش‌ترین سال خود را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 فروردین‌ کم بارش، به نیمه راه خود رسید و محقق نشدن پیش بینی‌ها برای جبران نیمی از بارش‌های منفی کشور، در کنار افت 50 درصدی نزولات جوی، نگرانی‌ تازه ای را برای تامین آب مورد نیاز فصل تابستان آتی بوجود آورده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رفت تا آخر زمستان 96، بارش‌های کشور به منفی 20 درصد برسد و تا حدودی وضعیت بهبود پیدا کند اما در سال جدید نیز بارندگی روی خوشی به کشور نشان نداد و با افت بارش‌ها، استان‌های بیشتری درگیر معضل خشکسالی شدند.

بررسی اطلاعات روزانه بارش‌ها نشان می دهد که میزان بارندگی‌ها، از ابتدای سال آبی (اول مهر) تا 15 فروردین‌ امسال به 99.8 میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال، 51 درصد کاهش یافته و این افت بارش‌ها در مقایسه با میانگین متوسط 49 ساله نیز از مرز منفی 49درصد عبور کرده است.

از بین 6 حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق، قره‌قوم)، حوضه آبریز مرزی شرق شامل مناطقی از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان با کاهش 69 درصدی بارش‌ها، شرایط بحرانی‌تری را تجربه می‌کند.

**جنوب کشور صدرنشین مشکل کم آبی

استان سیستان و بلوچستان با 22 میلیمتر بارش ماه‌های متوالی، کم بارش‌ترین منطقه را در این بخش از کشور به نام خود ثبت کرده است؛ این استان جنوب شرقی کشور، با کاهش 76 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته، در فقر شدید منابع آبی حاصل از بارندگی به سر می‌برد و ذخایر آبی منطقه به ویژه مخازن سدهای استان را تحت تاثیر خود قرار داده است، به طوری که افت بارش‌ها در این منطقه موجب شده تا ورودی آب به سدهای این استان نسبت به سال قبل کاهش 90 درصدی داشته باشد.

البته نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه 26 استان دیگر کشور از جمله کرمان، هرمزگان، اصفهان، فارس، مرکزی، بوشهر و یزد نیز همچنان با کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته رو به رو هستند.

حوضه‌های آبریز «فلات مرکزی» و «خلیج فارس» به ترتیب با کاهش 64 و 60 درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل، بیشترین استان‌های درگیر افت نزولات جوی هستند و کرمان و هرمزگان با کاهش 81 درصدی بارندگی‌ها، بدترین شرایط بارش‌ها را در میان استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

نیم نگاهی به وضعیت سدهای این دو استان ابعاد بحرانی این مسئله بیشتر آشکار می کند؛ افت بارش‌ها و به تبع آن، کاهش روان آب‌ها سبب شده تا از ابتدای سال آبی تاکنون، ورودی آب به سدهای استان‌های کرمان و هرمزگان به ترتیب با کاهش 90 و 96 درصدی مواجه شوند.

ادامه این روند در مناطق یاد شده سبب شده تا سد استقلال هرمزگان با کاهش 100 درصدی ورود آب به مخزن روبرو شود؛ روندی که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان سبب شده تا حجم مفید این سد به 10 میلیون مترمکعب برسد البته ذخیره این سد تا ابتدای تیرماه، پاسخگوی تامین آب آشامیدنی شهرهای بندرعباس و بندرخمیر خواهد بود.

**خشکسالی در نوار شمالی ملموس تر می شود

حوضه‌های آبریز قره قوم و دریای خزر نیز به ترتیب با کاهش 52 و 6 درصدی نزولات جوی مواجه اند و این شرایط موجب شده تا استان‌های نوار شمالی کشور چالش خشکسالی را به شکل عینی‌تر لمس کنند.

بر این اساس، استان گیلان 23 درصد و استان مازندران 2درصد افت بارندگی دارند که رخداد این وضعیت در میان استان‌های پربارش کشور کم سابقه بوده است.

سایر استان‌های پربارش کشور مانند لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نیز حال و روز چندان مناسبی نسبت به استان‌های نوار شمالی کشور ندارند و کم بارش‌ترین سال نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کنند.

به هر حال، افزایش دما و کاهش بارش‌های امسال حکایت از تابستانی سخت دارد که شهرهای زیادی از کشور را گرفتار تنش آبی خواهد کرد.

رو به رو شدن با این وضعیت، رضا اردکانیان وزیر نیرو را بر آن داشت تا در دقایق ابتدایی سال 97، از مردم بخواهد، با توجه به وضعیت بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون، در شیوه مصرف خود مدیریت بیشتری داشته باشند تا شهرها، روستاها و بخش‌های مختلف کشور در سال جدید، تامین آب و برق مناسبی داشته باشند.

به گفته وزیر نیرو، موضوع سازگاری با کم آبی بحثی است که باید در سال 1397 مورد توجه بیشتر مشترکان قرار گیرد تا بتوانیم این سال را پر امید و سازنده پشت سر بگذاریم.


منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
خانواده ها باید به شدت نسبت به مصرف آب حساس باشند و حتی روی قطره قطره های آبی که به سادگی از شیرها می ریزند حساب کنند.
متاسفانه در نوع ما ایرانی ها بی دقتی شدید نسبت به مصرف آب تبدیل به یک سنت و رویه شده است. مثلا شخصی که می خواهد یک لیوان آب مصرف کند به راحتی به خودش اجازه می دهد به اندازه دهها لیوان آب در نتیجه باز بودن بیهوده شیر آب به هدر رود یا خانمی که در آشپزخانه مشغول شستن ظرف است بی محابا شیر آب را باز نگه می دارد و یا اشخاصی که به حمام می روند فکر نمی کنند که آبی که با سرعت و فشار از دوش بیرون می آید با چه زحمتی به دست آمده و اگر روزی برسد که شیرهای آب به جای آب سرفه و هوای خالی خارج کنند آیا برای کسی قابل تحمل خواهد بود!!
پس بیاییم هم خودمان در نحوه مصرف آب به شدت صرفه جویی کنیم و هم به فرزندان مان یاد دهیم که قدر این نعمت بی بدیل الهی را بدانند و مصرف آب را مدیریت کنند. این نحوه آموزش و مدیریت حتی در سال هایی که با کمبود آب روبرو نخواهیم شد نیز باید نهادینه شود. پس از هم اکنون بدانیم وقتی شیر آب را باز می کنیم به اندازه مصرف و نیاز باز کنیم و آن را ببندیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین