کد خبر: ۵۱۷۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶

داستان حفاریِ فاضلاب و کشف گورهای پارتی در اندیمشک

فصل اول کاوش نجات بخشی در محدوده حفاری شرکت آب و فاضلاب اندیمشک خوزستان به کشف گورهایی مربوط به دوره‌های اسلامی و پارتی در این شهر منجر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 شهریور سال گذشته، در جریانِ عملیات حفاری و لوله‎گذاریِ شرکت آب‌وفاضلاب شهرستانِ اندیمشک در سطح این شهرستان، کارکنان این شرکت در بلوار پیروزی با آثاری تاریخی مانند ظروف سفالی و بقایای استخوانی برخورد می‎کنند در جریان انجام این عملیات در دو نقطه‌ی دیگر نیز نمونه‌ای ازاین آثار به دست آمد که باعث شد میراث فرهنگی عملیات لوله‎گذاری را متوقف و کاوش نجات‌بخشی در این مناطق را آغاز کند.

در همان زمان در کنار ظروف سفالی به دست آمده در دیواره‌ها در روزهای نخست کاوش در چاله‌های حفاری شده برای لوله‌کشی آب و فاضلاب، دو ظرف "خمره" و "قمقمه" سفالی سالم به دست آمد، اما پس از آن کاوش‌های بیشتر نشان از بقایای دوران اسلامی در شهرستان اندیمشک دارد و از سوی دیگر در مطالعات کارشناسی اولیه شواهد نشان از وجود آثاری مربوط به دوران تاریخی و احتمالا دوران پارت‌(اشکانی) داشت.

یوسف دیناروند، سرپرست کاوش نجات بخشی در محدوده حفاری شرکت آب و فاضلاب اندیمشک دی ماه سال گذشته نیزدر جریان ادامه‌ی بررسی‌ها گفته بود؛ در جریان بررسی‌های مطالعاتی در این نقاط؛ ثبت، ضبط و مستندنگاری آثار به دست آمده در این مناطق توسط باستان شناسان انجام شد، همچنین با وجود شرایط اضطراری این کاوش، باستان شناسان در تلاش هستند تا به بهترین و دقیق‌ترین شکل، یافته‌های موجود را ثبت و مستندنگاری کنند.

اکنون دیناروند با اعلام اجرائی شدن عملیات نجات‌بخشی در این بخش تاریخی  می‌گوید: بر اساس نتایج اولیه این کاوش، از این مکان حداقل در دو دوره اسلامی و پارتی بعنوان محلی برای تدفین استفاده می‌شده است که گورهایی از هر دو دوره در این فصل، مورد کاوش قرار گرفت.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به گفته این باستان‌شناس؛ تصاویر قدیمی نشان می‌دهد که حداقل در  ۴۰ تا ۵۰ سال پیش، استقراری احتمالا مسکونی به شکل یک تپه در نزدیکی این مکان وجود داشته که امروزه اثری از آن دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا،وی با بیان این‌که ادامه و تکمیل مطالعات این کاوش می‌تواند به روشن شدن وضعیت استقرارهای مرتبط با این تدفین‌ها و کسب اطلاعاتی از شرایط فرهنگی تپه‌ای که در سال‌های پیش از بین رفته کمک کند، ادامه می‌دهد: در این فصل از کاوش، مطالعات میان رشته‌ای مانند ژئومورفولوژی و استخوان باستان شناسی نیز در کنار کار باستان شناسی صورت گرفته که نتایج آن به کسب اطلاعات دقیق تر از گذشته اندیمشک کمک می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین