کد خبر: ۵۱۷۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

شکاف هایی که انتخاب شهردار را سخت تر خواهد ساخت

محمدعلی نجفی علی رغم اصرار شورای شهر تهران برای ماندن در شهرداری بنای رفتن داشت و با دومین نامه استعفایش آب پاکی را روی دست 16 موافق حضورش در شهرداری ریخت و برای همیشه از بهشت رفت.
آفتاب‌‌نیوز : سال گذشته در ایامی که اصلاح طلبان مست از پیروزی در انتخابات شوارها و ریاست جمهوری بودند، اختلافات را در پشت درهای بسته گذاشته و توانستد بر سر یک گزینه به نتیجه برسند ولی این بار ماجرا با قبل بسیار متفاوت خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز، محمدعلی نجفی علی رغم اصرار شورای شهر تهران برای ماندن در شهرداری بنای رفتن داشت و با دومین نامه استعفایش آب پاکی را روی دست 16 موافق حضورش در شهرداری ریخت و برای همیشه از بهشت رفت. در شرایط جدید انتخاب سرپرست برای شهرداری راه حل اولیه شورای شهر و سپس انتخاب شهردار جدید است. هرچند سرپرست جدید تهران تنها می تواند تا سه ماه بر سر این پست براساس قوانین حضور داشته باشد ولی پروسه یافتن گزینه جدید مدیریت شهری به نظر نمی رسد به مانند قبل کار راحتی برای شورای شهر باشد.

محمدعلی نجفی در شرایطی گوی رقابت را از نامزدهای دیگر شهرداری ربود که اختلافات میان گروه های اصلی اصلاح طلب در شورای شهر زیاد زمینه بروز و ظهور نداشت. کارگزاران سازندگی هرچند بر سر محسن هاشمی و حسین مرعشی شرط بسته بودند ولی نجفی گزینه سوم آنها برای تصدی پست شهرداری بود و در آن سو حزب اتحاد ملت که بهراه کارگزاران بیشترین نماینده را در شورا دارد، نجفی را به عنوان گزینه مطلوب خود می دانست. حمایت دولت از نجفی و مکانسیم رای گیری بر سر 7 گزینه جدی شهرداری، در نهایت نجفی و مرعشی را در رقابت نهایی قرار داد و حسین مرعشی نیز به سادگی کناره گیری کرد تا نجفی با 21 رای بر کرسی شهرداری تکیه بزند.

با استعفای نجفی و شکست سیاست اصلاح طلبان در انتخاب شهردار کارآمد و قوی، گروه های اصلاح طلب هر یک مدعیان جدیدی را برای این پست رو خواهند کرد. البته تنها دستاوردی که شکست نجفی برای جبهه اصلاحات داشت این نکته بود که رقابت با کارنامه عملکردی 12 ساله محمدباقر قالیباف موضوعی ساده ای نیست که هر کسی از این جریان توانایی رقابت با آن را داشته باشد.

از سوی دیگر عدم وجود یکدستی در رای مجدد به شهردار در جلسه 19 فروردین و 4 رای مخالف در مقابل 16 رای  موافق نشانه ای بود از گسست یکدستی شواری شهر که ماهها سعی می کرد در حمایت از نجفی به صورت صوری و ظاهری نیز شده انسجام خود را حفظ کند. استعفای مجدد نجفی ثابت کرد که اصلاح طلبان می توانستند در همان جلسه اول غائله استعفا را تمام کنند و فرصت رای برای بررسی انتخاب مدیر جدید از دست ندهند ولی ثابت شد که این طیف به تنها چیزی که اهمیت نمی دهد، زمان و وقت پایتخت و شهروندانش است که ماهها است به خاطر سیاسی کاری شورا و شهردار، شهرشان با رکود و سکون مواجه شده است.

انتخاب مجدد شهردار با طیفی از گروه های اصلاح طلب در شورای شهر و بر اساس آنچه که گفته شد ایجاد گسست و اختلاف در ترکیب آن با حضور کارگزاران، حزب اتحاد ملت، اعتماد ملی، ندای ایرانیان، حزب اسلامی کار، حزب همبستگی شهر را برای ماهها معطل خواهد ساخت. اجماع مجدد اصلاح طلبان امری محال است. کارگزاران دیگر به این سادگی از گزینه اصلی خود یعنی محسن هاشمی کوتاه نخواهند آمد. به نظر می رسد این حزب در جریان انتخاب نجفی تا حد زیادی با حزب اتحاد ملت به توافق رسیدند و اینک با شکست گزینه مطلوب دیگر گروههای اصلاح طلب در شورا این انتظار را دارند تا آنها این بار با کارگزارنی ها همراه شوند.

در سناریوی حزب کارگزاران محسن هاشمی به عنوان شهردار و احمد مسجد جامعی به عنوان رئیس شورای شهر مطرح هستند. از سوی دیگر حزب اتحاد ملت نیز خود را برای جدال سنگین با این سناریو با مطرح کردن الویری به عنوان رئیس شواری شهر و گزینه هایی چون حبیب الله بیطرف و محسن مهرعلیزاده آماده کرده اند. مهرعلیزاده با مطرح شدن استعفای نجفی در هفته  های اخیر چندین بار به تهران آمده و با برخی از زعمای اصلاح طلب به خصوص رئیس دولت اصلاحات برای زمینه سازی حضور در ساختمان بهشت رایزنی داشته است.

در این میان برخی از معاونین نجفی نیز خود را لایق نشستن بر کرسی وی می دانند. از جمله پیروز حناچی که در مرداد ماه سال قبل نیز یکی از گزینه های این پست بود. معاون فنی و عمرانی شهرداری در دو هفته اخیر معاونت را برای فراهم کردن شرایط حضور در بین گزینه های اصلی شهرداری بسیج کرده است. وی در روزهای اخیر سعی کرده تا با ایجاد رزومه از پروژه هایی که در سال گذشته افتتاح شده اند، خود را مناسب برای تصدی پست شهرداری جلوه دهد. در نیمه ابتدایی سال گذشته و در دوره مدیریت سابق شهرداری چند پروژه عمرانی مانند بزرگراه و تقاطع های غیرهمسطح افتتاح شدند که معاون جدید شهردار سعی کرده تا آن را به عنوان دستاوردهای معاونت جدید جانمایی کند. این اقدامات نشانه ای از تلاش جدی حناچی و رایزنی در سطوح مختلف شورا و شهرداری برای رسیدن به بهشت است.

به هر حال در هفته های اخیر نام های جدیدی از سوی اعضای شورای شهر برای نشستن بر کرسی شهرداری معرفی خواهند شد ولی به نظر می رسد صف طویل نامزدها از یکسو و اختلافات و عدم اجماع کار شورای شهر را برای رسیدن به گزینه نهایی بسیار سخت خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
سلام
چه شکافی قحط رجال که نیست که انتخاب شهردار کاری پیچیده وغیر ممکن باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین