کد خبر: ۵۱۷۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان فردا آغاز می‌شود/ پیش‌بینی‌ها درباره پیروزی مجدد علی‌اف

انتظار می‌رود الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با کسب اکثریت قاطع در انتخابات فردا پیروز شود.
آفتاب‌‌نیوز :
مردم آذربایجان قرار است فردا (چهارشنبه) در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام به پای صندوق‌های رای بروند که بدون شک حکومت رهبر دیرینه این کشور را به مدت هفت سال دیگر تمدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با کسب اکثریت قاطع در انتخابات فردا پیروز شود.

احزاب اپوزیسیون مطرح آذربایجان این رقابت را تحریم کرده و باعث شده‌اند که تنها هفت رقیب نمادین و سمبلیک در مقابل الهام علی‌اف باقی بمانند. نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز میزان حمایت از الهام علی‌اف را بیش از ۸۰ درصد اعلام کردند.

علی‌اف ۵۶ ساله از سال ۲۰۰۳ میلادی زمام امور آذربایجان را در دست دارد. وی جانشین حیدر علی‌اف، پدرش شد که ابتدا به عنوان رهبر حزب کمونیست و سپس به عنوان یکی از روسای جمهور پس از جماهیر شوروی به مدت سه دهه در این کشور حکومت کرد.

الهام علی‌اف همانند پدرش خودش را متولی ثبات در آذربایجان توصیف می‌کند؛ تصویری که برای بسیاری از مردم این کشور پر از طنین خاطرات زنده آشوب‌ها و ناآرامی‌های فروپاشی جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی است.

پس از آنکه الهام علی‌اف با کسب ۸۵ درصد آرا در انتخابات سال ۲۰۱۳ میلادی پیروز شد، قانون اساسی این کشور اصلاح شد تا دوره ریاست جمهوری را از پنج سال به هفت سال افزایش دهد. منتقدان علی‌اف همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی را به عنوان اقدامی موثر برای تحکیم یک حکومت سلسله‌ای و سلطنتی محکوم کرده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان قرار بود ابتدا در پاییز سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار شود اما تاریخ آن جلو افتاده و به ماه آوریل تغییر کرد. مقامات گفتند این اقدام به این دلیل صورت گرفته چراکه آذربایجان در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی درگیر رویدادهای مختلف مهم است.

علی‌اف جمهوری آذربایجان را که اکثریت آن را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند و جمعیتی حدود ۱۰ میلیون تن دارد با غرب متحد کرده و با این کار به حفاظت از منافع انرژی و امنیتی کشورش کمک کرده و با نفوذ روسیه در منطقه استراتژیک کاسپین مقابله کرده است.

در همین حال دولتش مدت‌هاست که از سوی غرب به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته است.

اپوزیسیون آذربایجان این انتخابات را به خاطر نبود یک رقیب "معتبر" محکوم کرده است. اکثر این هفت نامزدی که قصد دارند با علی‌اف در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کنند، پیشتر نیز دست به چنین کاری زدند اما هرگز بیشتر از دو درصد از آرا را از آن خود نکردند.

جمیل حسنلی، رئیس شورای ملی نیروهای دموکراتیک آذربایجان که یک جنبش مطرح اپوزیسیون است، گفت: ما از مردم می‌خواهیم تا در مقابل "بازی" مقامات مقاومت کنند.

با این حال منتقدان علی‌اف در آذربایجان از فعالیت و عملکرد محدودی برخوردارند و در راهپیمایی‌های اخیر اپوزیسیون تنها چند هزار تن شرکت کردند.

بی‌تفاوتی مردم نسبت به این مساله از ثبات نسبی آذربایجان تحت حکومت علی‌اف نشأت می‌گیرد.

به گفته کارشناسان مردم آذربایجان می‌خواهند شاهد حفظ ثبات سیاسی، تعمیق اصلاحات اقتصادی و حتی مبارزات جدی تر با فساد باشند. علی‌اف طی دوران حکومت خود برخی از وزرای فاسد دولت را اخراج کرده و مردم آذربایجان امیدوارند علی‌اف به تلاش‌های خود برای برکناری مقامات فاسد را ادامه دهند. مشکلات اجتماعی از جمله دستمزدها و حقوق‌های اندک همچنان باقی مانده اما اکثر مردم معتقدند که ثبات سیاسی مهمترین چیز است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین