کد خبر: ۵۱۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
بعد از ادعای حمله شیمیایی در شهر دوما، کاخ سفید سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد

اعزام ناوهای آمریکا به منطقه با صدها موشک و جنگنده/ارتش سوریه به حالت آماده‌باش درآمد

در پی تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاسخی "شدید و قریب‌الوقوع" به سوریه در پی انتشار گزارش‌هایی ادعایی درباره حمله شیمیایی در دوما در غوطه شرقی دمشق ارتش سوریه در تمامی سطوح به حالت آماده باش درآمد.
آفتاب‌‌نیوز :
طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، ناو هواپیمابر یواس‌اس هری اس. ترومن امروز چهارشنبه برای انجام عملیات در خاورمیانه و اروپا، در منطقه مستقر خواهد شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناو هواپیمابر مذکور با همراهی هفت کشتی تهاجمی مسلح به موشک‌های کروز و ۶۵۰۰ ملوان در حال حرکت است. این ناو در بخش اول از سفرش در کنار ناوچه آلمانی اف‌جی‌اس هسن خواهد بود.

یواس‌اس هری اس ترومن قرار است جایگزین گروه تهاجمی یواس‌اس تئودور روزولت شود که اخیرا استقرار چهار ماهه آن در خاورمیانه تکمیل شد. در سال ۲۰۱۶ از عرشه ناو ترومن، جنگنده‌ها برای هدفگیری مواضع داعش در خاورمیانه به پرواز درمی‌آمدند.   

براساس گزارش‌ها، همچنین ناوشکن یواس‌اس دونالد کوک که مسلح به موشک‌های هدایت‌شونده است قبرس را ترک کرده و در حال حرکت به سمت شرق خاورمیانه است. این کشتی جنگی کلاس آرلی بورک حامل ۶۰ موشک تام‌هاوک است.

تحرکات نظامی مذکور در شرایطی انجام می‌شود که کاخ سفید به استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما واقع در سوریه تهدید کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است در حال رایزنی با مشاورانش است تا برای پاسخ به این حادثه تصمیم‌گیری کند. ترامپ دوشنبه به خبرنگاران گفت: به لحاظ نظامی، گزینه‌های بسیار زیادی داریم و به‌زودی شما را مطلع خواهیم کرد.

ارتش روسیه که محل وقوع حمله شیمیایی ادعایی را مورد بازرسی قرار داده اما تاکید دارد "هیچ ردی" از تسلیحات شیمیایی یافت نشده است.

آماده‎باش ارتش سوریه

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای نظام سوریه و نیروهای هم‌پیمان از دو شب گذشته در راستای رویارویی با حملات احتمالی که غربی‌ها علیه سوریه تهدید کرده‌اند، به حالت آماده باش درآمده و به این وضعیت ادامه می‌دهند.

رامی عبدالرحمان گفت: فرماندهی ستاد ارتش سوریه از اواسط نیمه شب گذشته به مدت ۷۲ ساعت تمامی بخش‌های نظامی را به حالت آماده باش درآورده است. فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی در تمامی مناطق تحت کنترل دولت سوریه از جمله دمشق در آماده باش و تحت تدابیر امنیتی هستند.

وی افزود: این تدابیر در راستای مقابله با تهدیدات خارجی است و تدابیر پیشگیرانه در نظر گرفته شده و آموزش‌های لازم برای استقرار سریع نیروها داده شده است.

از زمان انتشار اولین گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در سوریه و گرفتن انگشت اتهام به سمت دمشق، نظام سوریه این اتهامات را ساختگی خواند.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: هدف از این اتهامات باطل فراهم کردن فضا برای حمله نظامی علیه سوریه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین