کد خبر: ۵۱۸۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

علائم کمبود پتاسیم چیست؟

پتاسیم ماده معدنی حیاتی برای بدن است که به عملکرد صحیح ماهیچه قلب کمک می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
نیاز بدن به این ماده معدنی را می‌توان با مصرف خوراکی‌های متعدد تامین کرد. همچنین پایین بودن سطح آن در بدن به یبوست، گرفتگی عضلات شکمی و احساس ضعف منجر می‌شود.

پتاسیم در عملکرد صحیح ماهیچه‌های بدن از جمله قلب مهم است. همچنین این ماده معدنی به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. همچنین پتاسیم در عملکرد سیستم عصبی و قدرت ماهیچه‌ای تاثیرگذار است.

اغلب علائم پایین بودن سطح پتاسیم با دیگر مشکلات جسمی اشتباه گرفته می‌شود.

به گزارش روزنامه اکسپرس، به گفته پزشکان از جمله علائم پایین بودن سطح پتاسیم در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس ضعف ماهیچه‌ای: پتاسیم در تبدیل قند خون به گلیکوژن مهم است بنابراین، زمانی که سطح آن پایین باشد فرد در طول روز یا هنگام فعالیت روزمره احساس ضعف ماهیچه‌ای می‌کند.

علاوه بر این، پایین بودن سطح پتاسیم باعث می‌شود مقدار زیادی کلسیم از طریق ادرار از بدن دفع شود که بر سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد.

احساس گرفتگی ماهیچه‌ای: پتاسیم برای عملکرد صحیح ماهیچه‌ها ضروری است به همین دلیل زمانی که سطح این ماده معدنی پایین باشد فرد دچار درد و حتی اسپاسم می‌شود.

احساس خستگی همیشگی: زمانی که ذخیره گلیکوژن در کبد و ماهیچه‌ها به دلیل پایین بودن سطح پتاسیم به خطر افتد، خستگی می‌تواند نشانه‌ای از کمبود این ماده معدنی باشد.

یبوست: بدن برای حفظ تعادل ترشحات سیستم گوارشی به پتاسیم نیاز دارد. زمانیکه سطح آن پایین باشد خاصیت اسیدی اسید معده کاهش پیدا کرده و بدن مقدار کافی از مواد مغذی را جذب نمی‌کند و به یبوست، نفخ و گرفتگی عضلات شکمی منجر می‌شود.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین