کد خبر: ۵۱۸۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی مطرح کرد؛

انتقاد از صادرات گیاهان دارویی به صورت خام

مشاور و نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما به شدت مخالف صادرات مواد اولیه گیاهان دارویی به خارج از کشور هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
مهندس علی ابراهیمی ورکیانی، با تاکید بر لزوم همراه کردن فناوری با محصولات کشاورزی، اظهار کرد: چرا ما باید مواد اولیه گیاهان دارویی را به صورت خام به خارج از کشور صادر کنیم؟

وی تاکید کرد: با توجه به تنوع اقلیمی و ظرفیت بالایی که ایران در زمینه گیاهان دارویی دارا است ما می‌توانیم هم خودمان از این ظرفیت بهره ببریم و هم درصد قابل توجه‌ای از آن را به کشورهای هدف صادر کنیم. البته مسئله نظارت بر خروج گیاهان دارویی بسیار مهم است که دستگاه نظارتی نسبت به این موضوع باید اهتمام جدی داشته باشند.

نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی اضافه کرد: اکنون تجارت زعفران 8 میلیارد دلار است؛ 94 درصد صادرات زعفران در ایران صورت می‌گیرد، اما ما شاهدیم که بیشتر سود آن را کشورهای دیگر می‌برند لذا ما باید در زمینه زعفران و سایر گیاهان دارویی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

گیاهان دارویی معادل اقتصاد نفت

ابراهیمی با تاکید براینکه ما نباید از گیاهان انحصاری و اندمیک ایران غافل شویم، ادامه داد: گیاهان دارویی معادل اقتصاد نفت می‌توانند به کشور کمک کنند، بنابراین باید از این پتانسیل‌ها و استعدادها به نحو مطلوب استفاده کنیم نه این که گیاهان دارویی را به صورت خام صادر کنیم تا کشورهای دیگر از ارزش افزوده آن استفاده کنند و برای این کار باید از تکنولوژی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از تبیین سند گیاهان دارویی و طب سنتی برداشت از مراتع کشور به طرز نادرستی صورت می گرفت زیرا اکنون گیاهان دارویی کشور ما نسخه‌های اصلی هستند که باید در بانک طبیعت به عنوان ژرم پلاس حفظ شوند. ما در ارتباط با صادرات ناگزیریم که فناوری را با محصولات گیاهان دارویی همراه کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده بالایی داشته باشیم که برای تولید کننده و زراعت کننده ما صرف داشته باشد.

نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی با بیان اینکه ایران از نظر تنوع گیاهی به خصوص گیاهان دارویی جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد، ادامه داد: حدود 8000 هزار گونه گیاهی دارویی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 2400 گونه دارای خواص دارویی، پتری، ادویه‌ای ،‌آرایشی و بهداشتی هستند.

ابراهیمی تصریح کرد: ظرفیت بالایی در گیاهان دارویی وجود دارد و اگر این صنعت راه‌اندازی شود قادر است در رده‌های مختلف شغلی تکنولوژی‌های مختلف را به کار گیرد.

تولید 160 هزار تن از محصولات گیاهان دارویی در ایران

وی با تاکید براینکه گیاهان دارویی مصداق بسیار حقیقی از اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: بیش از 160 هزار تن از محصولات گیاهان دارویی در کشور تولید می‌شود.

نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی عنوان کرد: از زعفران و نعنا می‌توان در تولید نوشابه‌های ترکیبی استفاده کرد. اگر بتوانیم نوشابه‌های ترکیبی زعفران و نعنا را جایگزین نوشابه کنیم، خدمت بزرگی به سلامت و اقتصاد مردم کرده‌ایم.

ابراهیمی عنوان کرد: ستاد گیاهان دارویی دارای 9 کارگروه تخصصی است؛ یکی از آن‌ها کارگروه تخصصی فناوری و کارآفرینی است که تاکنون سیاست‌های خوبی را تبیین کرده و به اقتصاد مقاومتی، فن بازار، کارگاه‌های آموزشی و به ویژه بسته‌های کارآفرینی نگاه ویژه داشته است.

وی اضافه کرد: ما برای اولین بار استانداردهای کارآفرینی در زمینه گیاهان دارویی را با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تبیین کردیم که چه مشاغلی را در این صنعت ایجاد کرد تا سازمان‌های همکار موظف باشند نیروی مورد نیاز برای آن را جذب کنند.

مشاور و نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما به عنوان یک پژوهشگر هنوز در ابتدای راه در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی هستیم، اما خوشبختانه طی چند سال اخیر اتفاقات جالبی در این زمینه برای کشور افتاده که از جمله آن تبیین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به عنوان اولویت‌های بند الف نقشه جامع علمی کشور است و از همه مهمتر برای عملیاتی شدن این سند، نقشه راه توسط کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با مدیریت و سیاست‌گذاری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی شکل گرفته که کار بسیار اثرگذاری است.

ابراهیمی بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی کلیه موسسات و سازمان‌ها را موظف کرده که در صنعت گیاهان دارویی وارد شوند. ما در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی انتظار داریم که با مدیریت جامع این کار را پیش ببریم تا به خروجی مطلوب در این زمینه برسیم.

وی با اشاره به اهمیت گیاهان دارویی و طب سنتی، تاکید کرد: طب سنتی و گیاهان دارویی به ارتقای سلامت، پیشگیری از بروز بیماری‌ها، اشتغال پایدار و تولید علم و ثروت کمک می‌کنند که بخشی از این اهداف تا حدودی تحقق یافته و با توجه به تبیین سند ملی گیاهان دارویی، نقشه راه و نگاه بسیار خوبی که مسئولین نظام به صنعت گیاهان دارویی دارند، تحول بزرگ اقتصادی و اجتماعی را در کشور نیز ایجاد خواهد کرد.

استفاده از گیاهان دارویی مقاوم به کم آبی در فضای سبز شهری

نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی تاکید کرد: گیاهان دارویی بسیاری مقاوم به شوری و کم آبی در عرصه ایران وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در فضای سبز شهری استفاده کرد.

ابراهیمی بیان کرد: هیچ کشور توسعه یافته را نمی‌توانیم بیابیم که توسعه پیدا کرده، اما به تحقیقات توجه نکرده باشد؛ هر کشوری که توسعه یافته از مرز تحقیقات علمی و منسجم و آموزش‌های مستمر عبور کرده  است. مراکز علمی و پژوهشی بسیار ارتقای یک کشور مفید هستند.

وی یادآور شد: ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته تفاوت اساسی دارد؛ اگر تا دیروز ثروتمندترین افراد تملک مالی بیشتری داشتند، امروز ثروتمندترین افراد، کارآفرینان فناور هستند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
یعنی شما خیال میکنین میتونین بصورت بسته بندی و استاندارد صادر کنین و خریدار هم داشته باشین . نه چون ثبات رفتاری تو اقتصاد نداریم همیشه باید جنسامون با برند سایر شرکتها صادر بشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین