کد خبر: ۵۱۸۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

ایران چند سال دیگر نفت دارد؟

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «ثروت در حال تغییر ملت ها» پیش‌بینی کرده است ذخایر نفتی ایران ۱۵۵ سال دیگر دوام بیاورد. برآوردهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد در میان کشورهای بزرگ نفتی، ذخایر نفتی ونزوئلا دیرتر از همه به پایان می‌رسد. پیش‌بینی شده است ۳۴۵ سال دیگر ذخایر نفت این کشور به اتمام برسد. پس از ونزوئلا، لیبی قرار دارد و ۲۷۵ سال طول خواهد کشید تا ذخایر نفت لیبی به پایان برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
«نفت فقط یک سوخت فسیلی نیست، بلکه یک مولفه قدرت مهم برای کشورهای صاحب ذخایر این ماده حیاتی و نیز قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. منطقه خاورمیانه که یکی از مناطق نفت‌خیز جهان است همواره محل تنازع و طمع قدرت‌های بزرگ بوده است. نکته مهم این است که عربستان به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادرکننده نفت همواره از این موضوع به‌ عنوان عاملی برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مخالف خود استفاده کرده است. در جریان تحریم‌های ظالمانه‌ای که به بهانه موضوع هسته‌ای علیه کشورمان اعمال شد ریاض و برخی دیگر از کشورهای عربی به سرعت در صدد برآمدند تا از کاهش ظرفیت و توان صادرات نفت ایران استفاده و جای خالی ایران را در بازار نفت پر کنند. این ماجرا پس از برجام و لغو تحریم‌های ایران شکل دیگری به خود گرفت و عربستان برای ضربه زدن به اقتصاد ایران از کاهش قیمت نفت حمایت کرد و فقط وقتی دریافت که اقتصاد خودش نیز به خاطر تجاوز به یمن و بحران فزاینده داخلی توان سابق را ندارد به ناچار درصدد همکاری با اوپک و روسیه برای کاهش تولید برآمد.

گزارش قابل تامل بانک جهانی

گزارش قابل تامل تازه‌ای که از سوی بانک جهانی منتشر شده نشان می‌دهد که عربستان در تقابل نفتی درازمدت با ایران هیچ شانسی نخواهد داشت، زیرا ذخایر نفتی این کشور تنها ۸۰ سال دوام می‌آورد این در حالی است که ایران حداقل دو برابر این مدت زمانی نفت دارد. میزان نفت ایران و عربستان نقش مهمی در رقابت آنها در جهان دارد.

به گزارش اسپوتنیک و با استناد به گزارش بانک جهانی، بازار نفت، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رقابت ایران و عربستان به شمار می‌رود. بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «ثروت در حال تغییر ملت ها» پیش‌بینی کرده است ذخایر نفتی ایران ۱۵۵ سال دیگر دوام بیاورد. برآوردهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد در میان کشورهای بزرگ نفتی، ذخایر نفتی ونزوئلا دیرتر از همه به پایان می‌رسد. پیش‌بینی شده است ۳۴۵ سال دیگر ذخایر نفت این کشور به اتمام برسد. پس از ونزوئلا، لیبی قرار دارد و ۲۷۵ سال طول خواهد کشید تا ذخایر نفت لیبی به پایان برسد.

بر اساس این گزارش ایران پس از ونزوئلا و لیبی در رتبه سوم از نظر میزان پایداری ذخایر نفتی خود در میان کشورهای بزرگ نفتی قرار دارد. پس از ایران کانادا قرار دارد و پیش‌بینی شده است ذخایر نفتی این کشور نیز ۱۳۰ سال طول بکشد.

این گزارش طول عمر ذخایر نفتی عراق را ۱۱۰ سال، کویت ۹۸ سال، امارات ۹۷ سال، عربستان ۸۰ سال، قطر ۴۹ سال، نیجریه ۴۸ سال و الجزایر را ۴۰ سال پیش‌بینی کرده است.

برآوردهای بانک جهانی در خصوص طول عمر ذخایر نفتی کشورهای جهان بر پایه میزان تولید و میزان ذخایر اثبات شده فعلی آنها انجام شده است.

منبع: روزنامه آفتاب یزد 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین