کد خبر: ۵۱۸۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران:

آیین نامه «طرح ترافیک» خبرنگاران تصویب شد +شروط اعطای طرح

دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از تصویب آیین نامه طرح ترافیک خبرنگاران، خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد علی کرونی با بیان اینکه آیین نامه طرح ترافیک خبرنگاران به تصویب کمیسیون حمل و نقل شورای شهر رسید گفت: این آیین نامه از سوی  معاونت حمل و نقل به شورا ارائه شده که در نهایت با کمی تغییرات تصویب شد.

وی با بیان اینکه تعریف روزنامه نگاری، خبرنگاری و عکاس خبری تغییر و در بعضی موارد حذف شد گفت: برخی قیدو بندها بعدا دست و پاگیر می شود که نهایتا آنها را حذف کردیم.

کرونی با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه افرادی که دارای قرارداد کار معین با رسانه هستند باید مدارکی همچون بیمه‌نامه خبرنگاری خود را در سامانه وارد کنند و اگر بیمه نامه خبرنگاری ندارند ده اثر خود را در شش ماه گذشته بر روی سامانه آپلود کنند گفت:‌ هچنین معاونت حمل و نقل موظف شد که لیست تمامی افرادی که در قالب خبرنگاری طرح ترافیک می‌گیرند را در سایت بارگزاری کند.

وی افزود: کلا ۳۵۰۰ سهمیه موارد خاص وجود دارد که سعی می شود بخش زیادی از آنها به خبرنگاران اختصاص داده شود.

شروط اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران اعلام شد

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیرو اطلاعیه‌های قبلی در خصوص طرح ترافیک سال ۱۳۹۷ فعالان رسانه‌ای و مطبوعات شهر تهران اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، حداکثر سه درصد از کل مجوزهای طرح ترافیک به موارد خاص؛ از جمله خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری اختصاص یافته است.

 بر اساس آیین‌نامه تدوین شده و سیاست‌های شهرداری تهران، اکثریت این مجوزها به جامعه خبری شامل خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری اختصاص می‌یابد که به جهت انجام رسالت اطلاع رسانی و تسهیل ماموریت‌های مرتبط با تولید خبر، گزارش و تصویر به این مجوز نیاز دارند.

وفق آیین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاری؛ خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری باید به موجب قرارداد کار معین (دائمی یا موقت) در یک نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند و مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این آیین‌نامه ارائه دهند. همچنین خودروی متقاضیان دریافت این مجوزها الزاما باید پلاک شهر تهران داشته باشد.

متقاضیان دریافت این مجوزها می‌بایست پس از آنکه اطلاعات فردی و مشخصات خودروی خود را در سامانه my.tehran.ir وارد کردند، مدارک مورد نیاز را نیز بارگذاری کنند و نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا هر قسمت دیگری در شهرداری ندارند. در صورت بروز هر گونه اشتباه، امکان حذف مدارک ناقص یا دارای اشکال و جایگزینی مدارک صحیح در سامانه وجود دارد.

برای دریافت طرح ترافیک خبرنگاری در سال ۱۳۹۷ بر خلاف سنوات گذشته، کارت خبرنگاری مبنای تخصیص مجوزها نیست. بلکه متقاضیان می‌بایست وفق آیین‌نامه، مدارک زیر را ارائه کنند:‌

الف) معرفی نامه

معرفی نامه خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری باید از سوی موسسه مطبوعاتی محل اشتغال ایشان (روزنامه، خبرگزاری و ...) در قالب نامه‌ای به عنوان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تنظیم و در آن مشخصات فرد متقاضی، شماره خودرو و زمینه کاری وی درج شود. در صورتی که متقاضیان نتوانند از یک موسسه خبری معرفی نامه ارائه کنند، معرفی نامه تشکل‌های صنفی مجاز خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان نیز قابل قبول است. معرفی نامه‌ها الزاما می‌بایست با امضای بالاترین مقام مسئول نهاد صادر کننده آن ارائه شود و مسئولیت محتوای آنها با موسسه مطبوعاتی یا تشکل صنفی امضا کننده است.

ب) مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری

منظور از مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری نیز بیمه خبرنگاری است؛ اعم از اینکه فرد متقاضی توسط موسسه محل اشتغال خود بیمه تامین اجتماعی شده باشد یا تحت پوشش بیمه خبرنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته باشد. در صورتی که متقاضی هیچ یک از دو بیمه فوق را نداشته باشد، برای اثبات اشتغال مستمر کنونی خود به کار خبری، باید ۱۰ نمونه از آثار منتشر شده با امضای خود در مطبوعات و رسانه‌ها را که متعلق به شش ماه پایانی سال ۱۳۹۶ باشند، ارسال کند.

بر اساس آیین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاری، با توجه به محدودیت تعداد مجوزهای قابل اعطا به خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری در سال ۱۳۹۷ افراد شاغل در رسانه‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند، نسبت به رسانه‌هایی که به هر نحوی به نهادها و منابع دولتی و عمومی باستگی دارند، در اولویت قرار دارند.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نام همه دریافت کنندگان مجوز طرح ترافیک خبرنگاری و رسانه محل اشتغال ایشان را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر خواهد کرد.


منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین