کد خبر: ۵۱۸۷۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
از گروه‎های تروریستی تا آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه و کردها ...

7 سال جنگ در سرزمین شام؛ بازیگران اصلی در جنگ سوریه چه کسانی هستند؟

روسیه با تزریق میلیاردها دلار برای حمایت از اسد توانست کاری کند که معارضان و همچنین داعش تا حد زیادی از مواضع خود در سوریه عقب نشینی کنند. علاقه روسیه به سوریه ژئوپولیتیک است و سوریه به عنوان نقطه دسترسی به دریای مدیترانه و بندری مهم برای روسیه قلمداد می شود. این کشور همچنین قطب روسیه در خاورمیانه محسوب می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا روز جمعه دستور حمله به برخی تاسیسات سوریه را صادر کرد. اکنون چشم ناظران سیاسی به بازیگران درگیر در جنگ داخلی سوریه است؛ از روسیه و ایران گرفته تا اسرائیل. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری «ای بی سی» امریکا با انتشار گزارشی به معرفی و تجزیه و تحلیل بازیگران قابل توجه در جنگ سوریه پرداخته است: 

7 سال جنگ در سرزمین شام؛ بازیگران اصلی در جنگ سوریه چه کسانی هستند؟

۱-اسد و متحد اصلی‌اش روسیه 

تلاش دولت اسد برای مقابله با مخالفان با کمک توپخانه‌ای و حمایت‌های نظامی و پشتیبانی هوایی متحد قدیمی اسد یعنی روسیه امکان‌پذیر شد. دولت اسد همواره دارای برتری نیروی هوایی بر معارضان بوده است و توانسته با بمباران های هوایی مواضع آنان را نابود کند. با این حال، روسیه با تزریق میلیاردها دلار برای حمایت از اسد توانست کاری کند که معارضان و همچنین داعش تا حد زیادی از مواضع خود در سوریه عقب نشینی کنند. علاقه روسیه به سوریه ژئوپولیتیک است و سوریه به عنوان نقطه دسترسی به دریای مدیترانه و بندری مهم برای روسیه قلمداد می شود. این کشور همچنین قطب روسیه در خاورمیانه محسوب می شود. 

قدرت های غربی استدلال می کنند که در سال ۲۰۱۳ میلادی، پوتین و دولت او وعده دادند در مسیر از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه به جهان کمک خواهند کرد. 

ایران 

ایران که دارای اکثریت جمعیت شیعه است به اسد کمک کرده است. اکثریت جامعه سوریه اما مسلمانان سنی هستند. سازمان ملل متحد مدعی شده است که ایران ۶ میلیارد دلار در سال هزینه صرف حضور در سوریه کرده است. بنیاد شهید ایران تصریح کرده که بیش از دو هزار نیروی ایرانی در سوریه نیز در سوریه شهید شده‎اند. پس از حمله اخیر روز شنبه علیه سوریه، حسن روحانی رییس جمهوری ایران با اسد همتای سوری خود صحبت کرد و به او اطمینان داد که ایران از او حمایت خواهد کرد.

اسرائیل 

اسرائیل تصمیم گرفت تا از طریق حملات هوایی در خاک سوریه در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی از منافع خود محافظت کند.

پس از حمله شیمیایی در دوما در ۷ اوریل اسرائیل برای نخستین بار واکنش نشان داد و حملات هوایی را علیه یکی از پایگاه های هوایی سوریه انجام داد و نشان داد که تمایل دارد به طور یکجانبه در سوریه اقدام کند. 

سازمان های تروریستی 

داعش از خلاء ایجاد شده در جریان جنگ داخلی در سال ۲۰۱۴ میلادی استفاده و بخش قابل توجهی از قلمروی سوریه را اشغال کرد و خلافت خودخوانده خود را تشکیل داد و پایتخت آن را رقه قرار داد. با این حال، نفوذ داعش به طور قابل توجهی کاهش یافته است. 

گروه تروریستی القاعده نیز در سوریه نقش داشته است؛ هر چند نقش کمتری در مقایسه با داعش. داعش در ابتدا به عنوان یکی از گروه های وابسته به القاعده کار خود را آغاز کرد اما در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی به دلیل اختلافات ایدئولوژیک راه خود را جدا کرد. در پی این انشعاب، جبهه النصره به عنوان بازوی القاعده در سوریه ظاهر شد و هدف حملات هوایی امریکایی ها قرار گرفت. در نهایت حبهه النصره مدعی شد که ارتباط خود را با القاعده قطع کرده است و نام خود را به «تحریر الشام» تغییر داد. دولت امریکا اما نام آن گروه را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده و تحریم هایی را متوجه آن گروه ساخته است. 

نیروهای مخالف دیگر 

یکی دیگر از نیروهای کلیدی میدان جنگ در سوریه «احرار الشام» است که چتری از گروه های شبه نظامی تندرو محسوب می شود که خواستار جایگزینی حکومت تحت رهبری اسد با یک حکومت مذهبی هستند. با وجود برخی همپوشانی‌های ایدئولوژیک، آنان همچنان علیه داعش می‌جنگند. این گروه همراه با برخی از گروه های کوچکتر نیروهای اصلی در خط مقدم جنگ با اسد هستند. 

بسیاری از این گروه ها به صورت مخفیانه از سوی عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی مانند اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس مورد پشتیبانی مالی و تسلیحاتی قرار می گیرند. 

روسیه اما احرار الشام را به عنوان بخشی از اپوزیسیون به اصطلاح میانه در جریان مذاکرات اتش بس با حضور ایران و ترکیه برسمیت شناخته بود با این حال، آن گروه حاضر به شرکت در مذاکرات نشد. 

ترکیه و کردها 

آخرین کشور منطقه از نظر میزان نفوذ در سوریه، ترکیه است؛ همسایه سوریه از ناحیه شمالی. ترکیه متحد امریکا نیز محسوب می شود البته متحدی بی ثبات اما تاثیرگذار. ترکیه در ماه اگوست در شمال سوریه عملیات زمینی را اغاز کرد و نیروها، تانک ها و هواپیماهای خود را برای مقابله با داعش به منطقه اعزام کرد؛ عملیاتی که تحت عنوان «سپر فرات» شناخته می شود تا شهرهای کلیدی چون منبج را آزاد کند. با این حال، ترکیه به شدت درگیر در منازعه شد به خصوص از طریق حمایت از گروه های معارض سوری. ترکیه حملات هوایی را آغاز کرده است. وزارت خارجه ترکیه همچنین از اقدام اخیر بریتانیا، امریکا و فرانسه تقدیر به عمل آورده است. 

آمریکا در مه سال ۲۰۱۷ میلادی ترکیه متحد مهم خود را عصبانی کرد؛ زمانی که ترامپ از برنامه ارسال تسلیحات نظامی برای نیروهای شبه نظامی کرد موسوم به یگان مدافع خلق به عنوان تلاشی برای بازپس گیری کنترل رقه حمایت کرد.  

کردها در مبارزه علیه داعش نقش کلیدی داشته اند. پس از شکست داعش کردها کنترل مناطق کلیدی چون منبج  عفرین را در دست گرفتند. ترکیه اما آن گروه را بازوی حزب کارگران کردستان یا پ ک ک در سوریه می بیند که از سوی امریکا نیز به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده و ده سال است که علیه ترکیه می جنگد. 

در نتیجه، در تلاش برای از بین بردن شبه نظامیان کرد در برخی از مناطق سوریه، ترکیه ماه ژانویه به سوریه حمله کرد و دو متحد مبارزه علیه داعش یعنی امریکا و ترکیه در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. روسیه گفته است که در منازعه میان ترکیه و کردها هیچ دخالتی نخواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
2
آمريكا و روسيه برنده
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
سلام
این بازی فقط به نفع غرب می باشد تا کارخانه های تولید سلاح و مهماتش سه شیفته کار می کنند تا پول و سرمایه خاورمیانه را در اختیار بگیرند. نه هیچ گروه و کشور دیگری نفعی نمی برند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین