کد خبر: ۵۱۸۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

تلاش کنگره آمریکا برای تصویب طرحی علیه اختیارات نظامی ترامپ

کنگره آمریکا درصدد محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ است تا اجازه اقدام نظامی ضد هیچ کشوری نداشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش پايگاه اينترنتي شبکه سي ان ان، یک گروه دو حزبی از سناتور‌های عضو کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه از بازنگری عمده "اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست ها" پرده برداشتند. به این ترتیب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از اختیارات جدیدی برای جنگ با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی برخوردار می‌شود درحالیکه این حق کنگره نیز محفوظ نگاه داشته می‌شود که قدرت فرمانده کل قوا را در زمینه جنگ با تروریسم محدود کند.

این توافق پس از سال‌ها نگرانی در کنگره درباره اختیارات گسترده‌ای که در زمینه جنگ با تروریسم پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به قوه مجریه داده شده بود و پس از ماه‌ها مذاکره با سناتور باب کورکر - رئیس این کمیته، تیم کین - عضو این کمیته و دیگر سناتور‌هایی که معتقد بودند کنگره باید در جنگ آتی با تروریسم نقش بزرگتری در تصمیم گیری‌ها ایفا کند، حاصل شد.

کورکر این توافق را حاصل سال‌ها تلاش به منظور به روزرسانی این اختیارات عنوان و ابراز امیدواری کرد سرانجام توازن مناسبی حاصل شود به گونه‌ای که هم دولت از انعطاف پذیری لازم برای دستیابی به پیروزی در این جنگ برخوردار باشد و هم جایگاه قانونی و ضروری کنگره تقویت شود.

تيم کين: اختيارات رئيس جمهور براي راه اندازي جنگ ضد کشورها بايد لغو شود
کین نیز با بیان اینکه مدت طولانی است که کنگره در زمینه به راه اندازی جنگ به رئیس جمهور یک چک سفید امضا داده، گفت: پیشنهاد ما سرانجام این اختیارات را لغو می‌کند و به کنگره اجازه می‌دهد با بررسی زمان و مکان و طرف جنگ به وظیفه خود عمل کند.

باوجود باور گسترده دو حزبی مبنی بر این که کنگره باید اختیارات جنگ را به روزرسانی کند، اما همچنان این تردید وجود دارد که این توافق بتواند به تصویب کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان برسد. بسیاری از سران کنگره تمایلی به محدود کردن اختیارات رئیس جمهور در زمینه جنگ ندارند.

سناتور بن کاردین، عضو دموکرات ارشد این کمیته با بیان این که اقدام لازم برای تصویب این طرح تا هفته آینده آغاز خواهد شد، این روند را بسیار دشوار پیش بینی کرد.

این قانون به قوه مجریه اجازه می‌دهد برای مبارزه با القاعده، طالبان، داعش و نیرو‌های وابسته‌ای که تروریست شناخته می‌شوند، از همه نیروی لازم و مقتضی بهره گیرد. این قانون اجازه اقدام نظامی ضد هیچ کشوری را به رئیس جمهور آمریکا نمی‌دهد.

اگر این طرح جدید به تصویب برسد، کنترلی بر توانایی‌های رئیس جمهور برای جنگ با تروریسم اعمال خواهد شد زیرا این طرح کنگره را ملزم می‌سازد هر ۴ سال یک بار "اجازه استفاده از نیروی نظامی" را که به نمایندگان اجازه می‌دهد درصورت تمایل اقدامات نظامی را محدود کنند یا گسترش دهند، بازنگری کند.

محدودیت دیگری که برای رئیس جمهور ایجاد می‌شود این است که اگر بخواهد ضد یک نیروی وابسته جدید یا در یک کشور جدید فرمان اقدام نظامی صادر کند، باید ظرف ۴۸ ساعت آن را به کنگره گزارش دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین