کد خبر: ۵۱۸۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
نسبت به مداخله غیرقانونی در منطقه حساس باشیم

گفت‌وگوی روسای‌جمهور ایران و ترکیه// نکوهش بکارگیری هرگونه سلاح‌شیمیایی/روحانی: حمله به‌سوریه بدعتی زشت است/اردوغان: نمی‎گذاریم سوریه را تجزیه کنند

رئیس‌جمهور همچنین تداوم همفکری و رایزنی های ایران و ترکیه را برای پیشبرد اهداف صلح دوستانه مشترک در منطقه ضروری خواند و با اشاره به تحولات روزهای اخیر در سوریه اظهارداشت: دو کشور باید با تقویت همکاریهای مشترک ، اجازه ندهند تنش ها در این کشور افزایش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه مسلمان و دوست، از جایگاه بسیار مهمی گفت‌وگوی روسای‌جمهور ایران و ترکیه/روحانی: حمله به‌سوریه بدعتی زشت است/اردوغان: نمی‎گذاریم سوریه تجزیه کنندبرخوردار است، از تعمیق روابط ممتاز و رو به توسعه تهران – آنکارا ابراز خرسندی کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در تماس تلفنی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه با وی، توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط دو کشور در همه حوزه های مورد علاقه را خواست دو ملت برشمرد و تاکید کرد که تسریع در اجرای توافقات، به این روابط رو به توسعه ، شتاب خواهد داد.

رئیس‌جمهور همچنین تداوم همفکری و رایزنی های ایران و ترکیه را برای پیشبرد اهداف صلح دوستانه مشترک در منطقه ضروری خواند و با اشاره به تحولات روزهای اخیر در سوریه اظهارداشت: دو کشور باید با تقویت همکاریهای مشترک ، اجازه ندهند تنش ها در این کشور افزایش یابد.

 روحانی با قدردانی از میزبانی شایسته آنکارا از اجلاس سران ایران ، روسیه وترکیه ، گفت: مبارزه با تروریسم ، پایان جنگ در سوریه و ایجاد امنیت در منطقه از اهداف مشترک سه کشور است و معتقدم این همکاری مشترک در موضوع سوریه و تداوم روند آستانه ، شرایط مناسبتری را در تحولات میدانی در سوریه برای دستیابی به صلح ایجاد کرده که باید از آن پاسداری شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه "برخی از قدرتهای بزرگ غربی فکر می کنند به هر نحوی که شده باید در مساله سوریه مداخله کنند"، حمله موشکی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را تجاوزکارانه عنوان کرد و تصریح نمود: این بدعتی بسیار زشت در روابط بین الملل است که چند کشور قدرتمند و زورگو هر موقع خواستند به کشوری حمله کنند.

روحانی به برخورد دوگانه و گزینشی این قدرتها با موضوع تسلیحات شیمیایی اشاره کرد و افزود: حملات شیمیایی چندین باره صدام به ایران اسلامی و سکوت این قدرتها، برای ما به خوبی اثبات کرده که این کشورها نسبت به سلاح شیمیایی هیچ گونه حساسیتی ندارند.

رئیس جمهور، دولت و ملت ایران را از بزرگترین قربانیان تسلیحات شیمیایی خواند و تاکید کرد: همین موضوع باعث شده تا دولت و ملت ایران بشدت نسبت به بکارگیری این تسلیحات در جهان حساس باشند و بکارگیری این تسلیحات از سوی هر کشوری را شدیدا محکوم کنند.

روحانی با بیان اینکه "همه باید نسبت به مسایلی که به نوعی مداخله غیرقانونی در منطقه است، حساسیت نشان دهند"، گفت: وقتی هنوز چیزی اثبات نشده و بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی نتیجه تحقیقات و بررسی های خود را اعلام نکرده اند، نباید به کشور و یا کشورهایی اجازه داده شود که دست به اقدام نظامی بزنند.

رئیس جمهور با اشاره به دخالت ها و اقدامات مشکل آفرین آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تاکید کرد: اگر کشورهای حمله کننده، واقعا دنبال عاملان حمله شیمیایی بودند چرا اجازه ندادند بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحقیقات خود را انجام دهند.

روحانی اظهارداشت: تمام این تحولات اهمیت همکاری های مشترک ایران ، ترکیه و روسیه را بازگو می کند. در شرایط فعلی کاهش تنش در سوریه و عدم مداخله کشورهای غربی به عنوان دو اصل می تواند برای ما مطرح باشد. سه کشور کار بسیار سنگین و بزرگی را آغاز کرده اند و ضروری است با کمک یکدیگر به سمت دستیابی به هدف نهایی که بازگرداندن آرامش به سوریه و منطقه است ، گام برداشته شود.

اردوغان:  اجازه نخواهیم داد محافل معلوم، سوریه را تجزیه کنند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی ، تاکید کرد که کشورش از گسترش و تعمیق بیش از پیش روابط تهران - آنکارا در همه عرصه ها استقبال می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر وزیر اقتصاد کشورش به تهران و نهایی کردن یک سلسله توافقات، روند افزایش حجم مبادلات دو کشور را شتاب بخشد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه به وضعیت سوریه اشاره و با تاکید بر اینکه همکاری با ایران و روسیه برای کاهش تنش در میدان و پیشبرد روند سیاسی در سوریه برای ما همانند همیشه در اولویت است، گفت: حفظ تمامیت ارضی سوریه و جستجوی راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به وضعیت موجود با تلاشهای مشترک امکان پذیر است و تحولات اخیر نشان داد که سرعت بخشیدن به تلاشهای مشترک ایران ، روسیه و ترکیه چقدر دارای اهمیت است.

اردوغان نیز در این گفت و گوی تلفنی با نکوهش هر گونه بکارگیری سلاح شیمیایی، اظهارداشت: باید بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی هر چه زودتر کار خود را آغاز و همه طرفها به آنان در رسیدن به حقیقت کمک کنند.

وی افزود: همانطور که در اجلاس سران در آنکارا تاکید کردیم ما اجازه نخواهیم داد محافل معلوم، سوریه را تجزیه و در امور آن مداخله کنند.
خبرانلاين 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
رجب دلش برا سوریه نمی سوزه از ترس خودش حرف میزنه و الا اگر منافع ترکیه در میان باشد حاضر است که ترکیه را چهل تکه کند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین