کد خبر: ۵۱۸۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

داوران اصلی جشنواره کن را بهتر بشناسید

امسال پنج زن و چهار مرد از هفت ملیت و پنج قاره، ترکیب ۹ نفره هیئت داوران بخش رقابتی هفتادویکمین جشنواره کن را تشکیل می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) تا ۱۹ می ( ۲۹ اردیبهشت) در جنوب فرانسه برگزار می‌شود و امسال تیمی متنوع و چندملیتی از چهره‌های سینمایی در میان اعضای هیات داوران، وظیفه انتخاب برنده نخل طلا و دیگر جوایز بخش رقابتی را بر عهده خواهند داشت.

«کیت بلانشت»

در راس هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۱۸، «کیت بلانشت» بازیگر استرالیایی شاغل در هالیوود قرار گرفته است. «بلانشت» که یکی از تحسین‌شده‌ترین بازیگران زن سینما محسوب می‌شود تاکنون هفت‌بار نامزد کسب اسکار شده که یک‌بار در سال ۲۰۱۳ با بازی در فیلم «یاسمن غمگین» از «وودی آلن» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی شد و بار دیگر نیز در سال ۱۹۹۰ برای نقش‌آفرینی در فیلم «هوانورد» جایزه بهترین بازیگر مکمل را به دست آورد.

سه جایزه انجمن بازیگران فیلم، سه جایزه «گلدن گلوب» و سه جایزه «بفتا» از جمله دیگر افتخارات سینمایی او محسوب می‌شود. مجموعه فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها»، «بابل»، «الیزابت»، «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین»، «مورد عجیب بنجامین باتن»، «رابین‌هود»، «یاسمن آبی»، «هابیت» و «شوالیه جام‌ها»نیز مهم‌ترین فیلم‌ با بازی «بلانشت» هستند.

«چانگ چن»

این بازیگر چینی اولین بار در فیلم «یک روز تابستان درخشان» آخرین ساخته «ادوارد یانگ» بازی کرد اما با نقش‌آفرینی در فیلم معروف «ببر خیزان اژدهای پنهان» ساخته «آنگ لی» در سال ۲۰۰۰ به شهرت رسید.

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «شاد در کنار هم» (۱۹۹۷)، «۰۲۴۶» (۲۰۰۴) و «استاد بزرگ» (۲۰۱۳) ساخته‌های «وونگ کاروای»، «سه دوران» (۲۰۰۵) و «آدمکش» (۲۰۱۵) به کارگردانی «هو شیائو-شین»، «صخره قرمز» (۲۰۰۶) به کارگردانی «جان وو» و «شام آخر» (۲۰۱۲) از «لیو چان» اشاره کرد.

«چان چن» در سال ۲۰۱۷ در قسمت دوم فیلم «برادری تیغ‌ها» بازی کرد و اخیرا نیز در فیلم «همیشه جوان» به کارگردانی «فانگفانگ لی» مقابل دوربین رفته است.

«آوا دوورنای»

«آوا دورنای» نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب و برنده جوایز بفتا و امی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی است که بیشتر برای ساخت فیلم تاریخی «سلما» در سال ۲۰۱۴ و مستند «سیزدهمین» (۲۰۱۶) و همچنین اقتباس سینمایی از رمان «چروکی در زمان» محصول دیزنی شناخته شده است.

وی در سال ۲۰۱۲ برای ساخت فیلم «در میان ناکجاآباد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم ساندنس شد. این کارگردان زن آمریکایی در آثارش بیشتر به موضوعات مربوط به سیاه پوستان و زنان می‌پردازد.

«روبر گدیگیان»

این فیلمساز و فعال فرانسوی در فیلم‌هایش بیبشتر به زادگاهش شهر مارسی می‌پردازد. وی با آغاز کارگردانی در دهه ۱۹۸۰ میلادی با تحسین منتقدین روبه رو شد و با فیلم «موریس و جنت» در سال ۱۹۹۷ موفق به کسب جایزه لوئی دلوک فرانسه شد.

«ماری‌جو و دو عشقش» (۲۰۰۲)، «آخرین میتران» (۲۰۰۴)، «سفر به ارمنستان» (۲۰۰۷)، «لیدی جین» (۲۰۰۸)، «ارتش جنایت» (۲۰۰۹) و «برف‌های کلیمانجارو» (۲۰۱۱) از دیگر ساخته‌های «گدیگیان» هستند. آخرین ساخته وی با عنوان «خانه‌ای کنار دریا» در سال ۲۰۱۷ با تحسین منتقدین و مخاطبان همراه شد.

«خواجه نین»

این هنرمند اهل کشور برونئی پیش از مهاجرت از آفریقا به اروپا و در سنین جوانی به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت و آلبوم‌های او آمیزه‌ای از موزیک پاپ غربی، آفریقایی با ریتم‌های آفریقایی-کوبایی است. وی با قطع موسیقی «از من به تو» که در واقع ادای احترامی به «نلسون ماندالا» بود و کلیپ ویدئوی این اهنگ به کارگردانی «ژان مورو» به شهرت رسید. «خواجه نین» به عنوان یک هنرمند بین‌المللی هم‌اکنون سفیر یونیسف در امور مرتبط با مهاجرت است و در سال ۲۰۱۶ نیز جایزه «"Prix de l’Action Feminine» را از اتحادیه زنان آفریقا دریافت کرد.

«لئا سیدو»

این بازیگر فرانسوی اولین بار در فیلم «شخص زیبا» ساخته سال ۲۰۰۸ «کریستوف اونوره» درخشید و در سال ۲۰۱۳ با فیلم برنده نخل طلای «آبی گرمترین رنگ است» ساخته «عبدالطیف کشیش» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن شد. «لئا سیدو» در هر دو جریان سینمای هنری و تجاری حضور موفقی داشته و از دیگر فیلم‌های می‌توان به «شبح» از مجموعه «جیمز باند» به کارگردانی «سم مندس»، «خرچنگ» ساخته «یورگن لانتیموس» و «اینجا ته دنیاست» از «زاویه دولان» اشاره کرد.

داوران اصلی جشنواره کن را بهتر بشناسید

«کریستین استوارت»

«کریستین استوارت» از سنین کودکی بازی در نقش‌های سینمای را آغاز کرد اما حضور او در مجموعه فیلم‌های «گرگ‌و میش» (۲۰۱۲-۲۰۰۸) با شهرت او همراه شد. «سفیدبرفی و شکارچی» (۲۰۱۲)، «برابرها» (۲۰۱۵) از ساخته «دریک دورموس»، «پیاده‌روی طولانی بیلی لین بین دو نیمه» (۲۰۱۶) به کارگردانی «آنگ لی» و همچنین چندین فیلم حاضر در جشنواره کن شامل «درجاده» و «ابرهای سلیس مارسا» به کارگردانی «والتر سالس»، «خریدار شخصی» از «الویر آسایه» و همچنین «کافه سوسایتی» ساخته «وودی آلن» از مهم‌ترین فیلم‌ها با بازی «استوارت» محسوب می‌شوند.

«دنیس ویلنوو»

این کارگردان شناخته شده در عرصه بین‌المللی که جدیدترن فیلمش «بلیدرانر ۲۰۴۹» موفق به کسب دو جایزه اسکار امسال شد، اولین فیلم بلند خود را با عنوان «۳۲ اوت روی زمین» به جشنواره کن دعوت شد و بعدها با فیلم‌های «طبقه بعدی» (۲۰۰۸)، «پلی تکنیک» (۲۰۰۹) و همچنین فیلم نامزد اسکار «سیکاریو» (۲۰۰۹) در جشنواره کن حضور یافت. در سال ۲۰۱۰ فیلم «ویران شده» به کارگردانی «ویلنوو» نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار شد و در سال ۲۰۱۷ نیز فیلم «ورود» نامزد ۸ جایزه اسکار و ۹ جایزه بفتا شد.

«آندری زویاگینتسف»

کارگردان پرافتخار روسی یکی از چهره‌های مطرح سینمای روسیه در عرصه بین‌الملل است. اولین ساخته «زویاگینتسف» در سال ۲۰۰۳ با نام «بازگشت» برنده شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شد و پس از آن فیلم‌های «تبعید» (۲۰۰۷)، «النا» (۲۰۱۱) و «لویاتان» (۲۰۱۴) را ساخت. «زویاگینتسف» سال گذشته با فیلم «بی‌عشق» یکی از نامزدهای نخل طلای کن بود و در نهایت جایزه بزرگ هیئت داوران را به خود اختصاص داد و با این فیلم به جمع نامزدهای نهایی جوایز اسکار و گلدن گلوب نیز راه یافت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین