کد خبر: ۵۱۹۰۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

سمفونی عشق و سادگی در لوریس چکناوریان دوباره زنده شد

مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی شامگاه سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه به همت «مؤسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش» در تالار وحدت تهران رونمایی شد.
آفتاب‌‌نیوز : محبوبه بیات - می‌توان رسوا کرد با واژگان
قانون عشق سرودن را
و جز عشق به نیکی و مهربانی چیزی نگفت
که هر آینه،
اپرای وجود،  نشان عشق را بنوازد
تا بر دل نشیند، سپیدی و سادگی موسیقی،
همانگونه که، دیشب، واژگان بی‌ریای لوریس چکناوُریان، بر دل نشست ...

"خودمو جدی نمیگیرم اما کارم رو جدی میگیرم. آدم باید ارتباطش با خدا مستقیم باشه.  با خود ‌گفتم یا می‌خوام در این زندگی، نان امروز را بخورم یا نان فردا را؟ از بچگی یاد گرفتم نون فردا رو بخوریم. حتی اگر 25 سال هم طول بکشه، اپرای رستم و سهراب را می نویسم، من همیشه دوست داشتم به این موضوع فکر کنم و به آینده فکر کنم که بهترین کار چیست. بخاطر نسل دیروز است که ما امروز هستیم. ما نیز این پرچم هنر امروز را باید به دست نسل آینده بدهیم. هر هنرمند خودش باید تصمیم بگیره برای امروز زنده است یا برای فردا ؟"

این واژه‌ها، سخنان لوریس چکناوریان است زمانی که پشت تریبون قرار می‌گیرد تا درباره خود چیزی بگوید. تمام هستی استاد، در سادگی و با مخاطب بودن است، جایی که می‌گوید «من یک بروجردی ساده‌ام» و غرور این سادگی در واژه نمی‌گنجد. می‌بالد، افتخار می‌کند بر ایرانی بودنش ... همرنگ می‌سازد آواز عاشقانه‌اش را بر نگاه دوستداران هنر. حس ناب ایرانی بودن جان می‌گیرد که یک ایران است و یک لوریس چکناوُریان .

سمفونی عشق و سادگی در لوریس چکناوریان دوباره زنده شد

می‌گوید: دوستان عزیزی که امشب به اینجا آمدید، بدانید که من یک بروجردی ساده‌ام که چیزی برای گفتن ندارم. من اندازه موهایم عاشق شدم، اندازه اقیانوس اشک ریختم و اندازه آفتاب خندیدم اما باز هم باید بگویم که هنوز هیچ چیزی بلد نیستم. من هنوز نمی دانم باید به آموختن چه چیزی مشغول باشم. شما هستید که به ما الهام می‌دهید تا بنویسیم، اگر شما نباشید یک آهنگساز و نویسنده و نقاش در این دنیا نخواهد بود. با حضورتان امشب، روح  مرا دوباره برای نت نوشتن زنده کردید.»

لوریس خود موسیقی است، سمفونی عشق و سادگی، "ترین" بودن‌ها برایش معنی ندارد، خود او "بهترین" بودن برای اپرای زندگی است  ... شاهنامه با او طلوع می‌کند و جریان می‌گیرد. آوای وطن را که گوش فرا می‌دهی، دل را با رقص دستانش گره می‌زنی تا "ترین‌ها" با ساز او معنا بگیرد.

مقدمه برنامه دیشب سوئیتی از آوازهای عاشقانه این آهنگساز برجسته و تصاویر به یاد ماندنی از سال‌ها فعالیت وی در بخش‌های مختلف بود.

در این مراسم که با حضور این استاد برجسته و بسیاری از اساتید مطرح عرصه هنر کشورمان از جمله فضل الله توکل، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، قاسم رفعتی، پری ملکی، کتایون ریاحی، پیمان سلطانی، سامان احتشامی، مزدا انصاری، فاضل جمشیدی، شیرین یزدان بخش، آناهیتا همتی، رضا خرم، نیما پناهی‌ها و ...  برپا شد،‌ از پانزده اثر صوتی و تصویری این آهنگساز و رهبر ارکستر فرهیخته در قالب سیزده اثر صوتی و دو اثر تصویری که طی سال‌های گذشته توسط ارکسترهای مختلف داخلی و بین‌المللی اجرا شده، رونمایی شد.

امید نیک بین مدیر تولید مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناوریان در بخشی از این مراسم بیان کرد: این شادمانی که امشب شاهد برگزاری آن هستیم فقط بخشی از آثار استاد چکناوریان است که به انتخاب وی از گنجینه آثارشان بیرون آمد و به همت موسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش» به ثمر رسید.

یارتا یاران پژوهشگر و از دوستان نزدیک استاد هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از مقام هنری این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی، گفت: دوستی من و لوریس یک وجه مشترک بزرگ دارد، هر دو عمر، به معنای واقعی کلمه بر سر شاهنامه فردوسی گذاشتیم. لوریس اپراهای بسیار بزرگی روی شاهنامه فردوسی نوشته که برخی اجرا نشده‌اند و برخی اجرا شده است و همچنان نوشتن این اپراها ادامه دارد.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه صحبت های خود با قدردانی از تلاش لوریس چکناوریان در عرصه موسیقی تاکید کرد: به اعتقاد من لوریس چکناواریان آخرین رمانتیک موسیقی ایران است که بعد از او دیگر هنرمندی مانند وی وجود نخواهد داشت. من دوست دارم در این برنامه باشکوه از اصطلاح «آخرین رمانتیک موسیقی» استفاده کنم که به حق شایسته عنوان استاد چکناواریان است.

سمفونی عشق و سادگی در لوریس چکناوریان دوباره زنده شد

در ادامه لوریس چکناوُریان از دکتر بردیا صدرنوری مدیر مسئول "موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش" تشکر ویژه ای کرد و گفت: «دکتر بردیا صدرنوری دوست و یار صمیمی من هستند. بخاطر تمام زحماتی که برای جمع‌آوری آثارم متحمل شدند و باعث شدند یکبار دیگر روح مرا زنده کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم.»

همزمان با برپایی این برنامه جشن امضای اثر نیز توسط این آهنگساز برجسته انجام گرفت.

مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناوُریان به همت "موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش" با مدیریت بردیا صدرنوری و ناصر ایزدی مدیر بخش موسیقی این مجموعه، تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

سمفونی عشق و سادگی در لوریس چکناوریان دوباره زنده شد

سمفونی عشق و سادگی در لوریس چکناوریان دوباره زنده شد

سمفونی عشق و سادگی در لوریس چکناوریان دوباره زنده شد


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
بهداد منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
برنامه ای به یاد ماندنی بود ؛ دست مریزاد ....
مهدی نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
واقعا برنامه زیبا و جالبی بود به امید برگزاریه بیشتر از این قبیل برنامه ها در کشورمون
رسانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
شبی به یادماندنی در تاریخ موسیقی ایران بود...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین