کد خبر: ۵۱۹۱۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

رئیس‌جمهوری جدید کوبا: به کاسترو نیاز داریم

رائول کاسترو با رأی مجمع ملی کوبا رسماً ریاست‌جمهوری این کشور را به میگوئل دیاز کانل واگذار کرد؛ از مجموع ۶۰۴ نماینده این مجمع، ۶۰۳ نماینده به کانل ۵۷ ساله که تنها کاندیدای جانشینی کاسترو در این سمت بود، رأی موافق دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، میگوئل دیاز کانل اعلام کرد: دست‌کم تا ماه ژوئیه که مجمع ملی کوبا نشست مجددی خواهد داشت، کابینه کاسترو روی کار خواهد بود.

او اظهار کرد: من به مجمع ملی کوبا اعلام می‌کنم که رائول کاسترو به عنوان دبیر اول حزب کمونیست کوبا همچنان رهبری اتخاذ تصمیم‌ها درباره آینده کوبا را به عهده خواهد داشت. کوبا به او احتیاج دارد تا افکار و پیشنهادهایش را برای آرمان‌های انقلابی ارائه کرده و ما را درباره هرگونه اشتباه یا نقصی مطلع کند و به ما درس بدهد تا ما همواره آماده رویارویی با امپریالیسم باشیم.

در عین حال، رائول کاسترو در یک سخنرانی نخستین طرح روشن خود را برای جانشینش ارائه کرد. طرحی که رائول کاسترو برای دیاز کانل مطرح کرد به او اجازه می‌دهد تا سال 2031 چهره مسلط در سیاست کوبا باقی بماند.

کاسترو در این سخنرانی ۹۰ دقیقه‌ای همچنین گفت که می‌خواهد دیاز کانل برای دو دوره پنج ساله رهبر دولت کوبا بماند و همچنین برای دو دوره پنج ساله هنگامی که خودش رهبری حزب کمونیست را در سال ۲۰۲۱ ترک می کند، او به عنوان رهبر حزب کمونیست کوبا جانشینش شود.

کاسترو خاطرنشان کرد، هنگامی که دوره ۱۰ ساله او به عنوان رئیس شورای کشور و شورای وزرا پایان می‌یابد، برای مدت سه سال سمت دبیر اولی را به عهده خواهد داشت تا انتقال قدرت را تسهیل کند. این امر به او اجازه خواهد داد تا جلوی اشتباهات جانشینش را بگیرد.

دیاز کانل نیز متعهد شد که اولویت او حفظ نظام کمونیستی کوبا و اصلاح نظام اقتصادی این کشور و پاسخگو کردن دولت کوبا به مردم خواهد بود.

او گفت که می‌خواهد یک طرح بلندمدت ارائه شده از سوی حزب کمونیست و مجمع ملی کوبا را اجرا کند که اجازه رشد کسب و کارهای خصوصی را می‌دهد اما بخش‌های مهم اقتصاد نظیر مخابرات، انرژی و معدن کاری همچنان در دست دولت خواهد بود.

در عین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با ابراز نارضایتی از این انتقال قدرت در کوبا، گفت: شهروندان کوبایی هیچ قدرت واقعی برای تاثیرگذاری در نتیجه یک انتقال قدرت غیردموکراتیک ندارند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در توئیتی نوشت: آمریکا تا زمانی که کوبا انتخابات آزاد و عادلانه نداشته باشد و زندانیان سیاسی را آزاد نکند و مردم کوبا نهایتا آزاد شوند، آرام نخواهد گرفت.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین