کد خبر: ۵۱۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

مردی که مرگش قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند

بر اساس خوش بینانه ترین سناریوها بازگشت بی ثباتی به مناطق نفتی، حداقل حدود ۲۰۰ هزار بشکه از نفت لیبی را از بازار حذف خواهد کرد و ممکن است قیمت جهانی نفت را حتی تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.
آفتاب‌‌نیوز :
 آینده لیبی، به عنوان یک تولید کننده مهم نفت و گاز در شمال آفریقا بار دیگر در معرض تهدید قرار دارد. رسانه های بین المللی گزارش می دهند که ژنرال خلیفه حفتر، مرد قدرتمند این روزهای لیبی، و رهبر ارتش ملی لیبی، بزرگترین و قدرتمندترین نیروی نظامی این کشور سکته کرده است. رسانه های عربی سخن از مرگ یا کناره گیری این نظامی قدرتمند از عرصه سیاسی لیبی در روزهای آینده می دهد که بدون شک می تواند موجب افزایش بی ثباتی در این کشور و تشدید نزاع قدرت در شرق لیبی شود.

ابتکارات سیاسی چند کشور عربی، سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا بدون حضور قدرتمند ارتش ملی لیبی در تحولات میدانی این کشور محکوم به شکست است. حذف احتمالی ژنرال حفتر از توازن قدرت ظریف و شکننده ای که در لیبی ایجاد شده همچنین موجب تضعیف عملیات های نظامی ضد داعش و ضد القاعده در لیبی خواهد شد.

وضعیت در لیبی همچنین یک موضوع نگرانی عمده برای اوپک خواهد بود، زیرا در پیش بینی های این سازمان در زمینه عرضه نفت، تداوم ثبات در لیبی که عامل اصلی آن ارتش ملی این کشور بود، یک مفروض اصلی به حساب می آید. افزایش مجدد بی ثباتی در لیبی تاثیر قابل توجهی بر توانایی این کشور در زمینه تولید نفت خواهد داشت. ارتش ملی لیبی در حال حاضر اصلی ترین نیروی حاکم بر مناطق نفتی این کشور است و کنترل منطقه موسوم به «حلال نفتی» در خلیج سیرت را در اختیار دارد.

ارتش ملی لیبی در سایه برقراری ثبات توانسته تولید نفت این کشور را از 300 تا 350 هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه افزایش دهد. به راه افتادن جنگ قدرت منجر به کاهش مجدد ظرفیت تولید و صادرات نفت لیبی خواهد شد. بر اساس خوش بینانه ترین سناریوها بازگشت بی ثباتی به مناطق نفتی، حداقل حدود 200 هزار بشکه از نفت لیبی را از بازار حذف خواهد کرد و ممکن است قیمت جهانی نفت را حتی تا 100 دلار در هر بشکه برساند.
تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین