کد خبر: ۵۱۹۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱

دولت با موتورسیکلت‌سازان کنار آمد

دولت با درخواست موتورسیلکت‌سازان مبنی بر ارائه فرصت ۱۰ ماهه تا ابتدای دی ماه سال جاری به منظور تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۴ و شماره گذاری مجدد موتورسیکلت ها با استاندارد یورو ۳ تا آن زمان، موافقت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از درخواست موتورسیکلت‌سازان به منظور ارائه فرصتی ۱۰ ماهه برای تولید موتورسیکلت بر اساس استاندارد یورو ۴، درخواستی را به سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع داده تا بر اساس آن تا ابتدای دی‌ماه سال جاری به واحدهای تولیدی زمان داده شود که بتوانند تولیدات خود را با مطابق با استاندارد یورو ۴ روانه بازار کنند. تقاضایی که جهت اجرا نیازمند موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب در هیئت دولت بود چرا که به دلیل اجرای این مصوبه از ابتدای سال جاری، هیچ موتورسیکلتی با استاندارد یورو ۴ مجوز تولید و شماره گذاری نداشت و تمامی تولیدکنندگان تا مشخص شدن نتیجه نهایی دست نگه‌داشته‌ بودند.  درخواستی که پس از ارجاع، در تاریخ  (۱۳۹۷.1.30 توسط هیات دولت به آن پاسخ داده شده است.

در مصوبه ارسال شده از سوی نهاد ریاست جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: "به پیوست تصویر نامه شماره ۸.۹۷–د. ۲۶ مورخ ۱۳۹۷.۱.۲۱ انجمن صنعت موتورسیکلت ایران و ضمائم آن درخصوص درخواست اصلاح پیوست ۲ تصویب‌نامه شماره ۱۲۷۸۲ ت ۴۹۹۵۲ ه مورخ ۱۳۹۳.۲.۱۰ هیات محترم وزیران به منظور رفع مشکل شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های تولید داخل جهت استحضار، دستور بررسی و اقدام لازم ارسال می‌شود. "

بر اساس مصوبه هیات دولت در تاریخ ۱۳۹۳.۲.۱۰، تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلت‌ها براساس استانداردهای یورو ۳ بلامانع بوده اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ کلیه موتورسیکلت‌های تولیدی باید بر اساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که در حال حاضر یورو ۴ است، تولید شوند. مصوبه ای که با توجه به درخواست موتورسیکلت‌سازان مبنی بر ارائه فرصت ۱۰ ماهه جهت توانمندسازی واحدهای تولیدی در راستای تولید محصولاتی که مطابق با استاندارد روز اتحادیه اروپا (یورو ۴) هستند،  با تغییر در مهلت زمانی روبه‌رو شده است و کلیه تولیدکنندگان فرصت دارند تا ابتدای دی‌ماه سال جاری موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۳ به بازارعرضه کنند.

باید خاطرنشان کرد که بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳، خط تولید موتورسیکلت هایی که استاندارد یورور ۴ را نداشتند از ابتدای سال جاری متوقف شد و با توجه به عدم توانایی واحدهای تولیدی موتورسیکلت در داخل کشور هیچ گونه موتورسیکلتی طی یک ماه گذشته تولید و شماره گذاری نشده است.

گفتنی است در نامه مورخ ۱۳۹۷.۱.۲۱ انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، گزارش و جدول مربوط به توانمندسازی موتورسیکلت‌ها بر اساس استاندارد یورو ۴ تا ابتدای دی ماه سال جاری که  توسط کارگروه فنی این انجمن متشکل از نمایندگان سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تهیه شده بود به دولت ارسال شد.


بر اساس مصوبه هیات دولت از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلت‌ها بر اساس استانداردهای یورو ۳ بلامانع بوده اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ کلیه موتورسیکلت‌های تولیدی باید بر اساس استاندارد روز اروپا که در حال حاضر یورو ۴ است تولید می شد. حال با توجه به این اصلاحیه دولت، موتورسیکلت‌سازان می‌توانند تا ابتدای دی ماه سال جاری موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۳ تولید کنند و از تاریخ مذکور مکلف هستند استاندارد موتورسیکلت‌های تولیدی خود را به یورو ۴ ارتقا بخشند و در غیر این صورت با عدم شماره‌گذاری پلاک از سوی پلیس روبه‌رو خواهند شد.

ابوالفضل حجازی - عضو هیات رئیسه انجمن صنعت موتورسیکلت ایران- در ارتباط با مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه از ابتدای سال جاری تنها تولید موتورسیکلت با استاندارد یورو ۴ مجاز است، صراحتا اعلام کرد که در حال حاضر امکان تولید موتورسیکلت در کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ توسط تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد.

وی ادامه داد که شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در حال حاضر توانایی تولید محصولاتی با استاندارد یورو ۴ را ندارند و مسئولانی که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند، باید بدانند با چنین رویکردی صنعت موتورسیکلت از بین می‌رود و صد در صد تولید داخل به واردات تبدیل خواهد شد. با توجه به اینکه ENGINE موتورسیکلت‌های انژکتوری از کشورهای چین و هندوستان به ایران وارد می‌شود، بنابراین از آن‌ها درخواست کرده‌ایم که امکان و شرایط تولید موتورسیکلت با استاندارد یورو ۴ را تا ابتدای دی ماه سال جاری در ایران فراهم کنند.

به گفته حجازی از ابتدای سال گذشته تصمیم بر این شد تا تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف و تنها موتورسیکلت‌های انژکتوری تولید شود. حال پس از گذشت یک سال بلافاصله تصمیم بر تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۴ شده است و با توجه به اینکه تولیدکنندگان به سختی توانستند موتورسیکلت‌های انژکتوری را جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری کنند، اجازه نفس کشیدن به آن‌ها داده نشده و باید موتورسیکلت‌های با استاندارد یورو ۴ را جایگزین موتورسیکلت‌های انژکتوری کنند و با توجه به این مصوبه دولت و توانمند نبودن موتورسیکلت‌سازان در ارتباط با تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۴ خط تولید کلیه موتورسیکلت‌ها در کشور متوقف شده و از ابتدای سال جاری تولیدی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا،در ذیل تصویر مربوط به نامه موافقت دولت که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته و از سوی نهاد ریاست جمهوری ریاست جمهوری در تاریخ ۱۳۹۷.۲.۲ به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع شده،  آمده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین