کد خبر: ۵۱۹۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
کاش جامعه تلاش‌های روحانی برای رفع حصر را می‌دانست

نوبخت: دولت به آزادی دسترسی به اطلاعات اعتقاد دارد /استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی را حق شهروندی می‌دانیم/ دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند/بیشترین پول کشور صرف رفاه می‌شود

سخنگوی دولت گفت: امید ما به افزایش اشتغال در سال جدید به این جهت است که میزان تسهیلات بانکی از هجده هزار و پانصد میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اهالی رسانه با بیان اینکه ما حدود ۱۸ هزار و پانصد میلیارد تومان به بیست و هفت هزار واحد کوچک تولیدی تسهیلات داده‌ایم، گفت: این میزان از طریق بانک‌ها تامین شد و حدود شش هزار و هفتصد میلیارد تومان هم به طرح خوزستان از سوی دولت داده شد و برای طرح‌های آب‌های مرزی نیز سالی دو میلیارد دلار از سوی قرارگاه تخصیص داده می‌شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: حدود پنجاه هزار میلیارد تومان دولت برای طرح‌های توسعه‌ای و رشد اشتعال تخصیص داده است که در کنار تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها داده شده است، در سال گذشته وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید.

نوبخت تاکید کرد: امید ما به افزایش اشتغال در سال جدید به این جهت است که میزان تسهیلات بانکی از هجده هزار و پانصد میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین 126 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جدید جایگزین 50 هزار میلیارد تومان سال گذشته شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که موضوع کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی به کجا رسیده است، گفت: برای این بحث وزارت اطلاعات به دنبال شناسایی این افراد بوده تا جایگزینی‌ها در این زمینه انجام شود و ما تقریبا مدیر دو تابعیتی دیگر نداشتیم. البته بازهم وزارت اطلاعات موظف به پیگیری این موضوع است و سیاست دولت این است که از مدیران دو تابعیتی استفاده نکند.

وی افزود: بخشی از منابع ما منابع انسانی است که بر اساس نوع نگرش سیاسی تقسیم‌بندی‌هایی می‌شود اما بحث در دولت بر این است که ما نمی‌خواهیم از یک جناح چه اصلاح طلب چه اصولگرا برای انجام امور استفاده کنیم. ما در داخل نه تنها حق نداریم از این نیروها صرفا بر اساس نوع نگرش سیاسی استفاده کنیم بلکه باید از تمامی افرادی که کارآمد هستند استفاده کنیم.

نوبخت تاکید کرد: قطعا این کار غیراخلاقی است که ما احترام و آرزوی افراد را بریزیم و اسرار دیگران را افشا کنیم. اینکه کسی در خارج از کشور عکسی گرفته و حالا بیایم و آن را نشان بدهیم نادرست است و دولت هم باید از سرمایه‌های علمی ما حمایت کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست سازمان برنامه و بودجه این است که دستگاه‌هایی که پولشان را در سال گذشته نتوانسته‌اند به طور کامل دریافت کنند، در سال جدید و ماه‌های ابتدایی آن از سهم خودشان، پولشان را زودتر دریافت کنند، گفت: بیشترین پول کشور صرف رفاه می‌شود و بودجه رفاهی از جنس هزینه‌های جاری است و اینکه بودجه صدا و سیما را وصل کنیم به مشکلات بهداشتی و درمانی نادرست است. واقعیت این است که هرکدام از این دو بودجه‌های مخصوص به خود را دریافت می‌کنند و بودجه بهداشت قطعا بیشتر از بودجه‌ای است که دولت به صدا و سیما پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که موضوع رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی به کجا رسیده است، گفت: قطعا دولت از این وضعیت که آن‌ها در حصر باشند استقبال نمی‌کند آن هم در شرایطی که تاکید کردم ما نیازمند انسجام و در کنار هم قرار گرفتن هستیم. دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. ای کاش جامعه مواضع و تلاش‌های رئیس جمهوری را در این زمینه می‌دانست اما به هرحال ما امیدواریم که رسیدن به رفع حصر که طی آن شاهد حضور فرزندان انقلاب در جامعه باشیم، نزدیک خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تلگرام برخلاف سخنان رئیس جمهوری در شرایط نزدیک به فیلترینگ قرار گرفته است، گفت: موضع دولت در خصوص فضای مجازی و استفاده از پیام رسان‌ها کاملا مشخص است. دولت به آزادی دسترسی به اطلاعات در این فضا هرچند که باید قوانینی هم رعایت شود، اعتقاد دارد اما اینکه رقابت میان اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی وجود داشته باشد و اینکه دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی گام‌های حمایتی برداشت لازم بود اما دولت از سوی دیگر موضعش در برابر فیلترینگ هم مشخص است.

وی افزود: اینکه پیام رسان داخلی هم در کنار پیام‌رسان‌های خارجی وجود داشته باشد از نظر دولت مشکلی ندارد اما اینکه یک شهروند ما بخواهد از پیام رسان‌های خارجی استفاده کند را ما در چارچوب منشور حقوق شهروندی، حق آن شهروند می‌دانیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع دولت درباره طرح کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر این‌که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی بر عهده صداوسیما قرار گیرد، چیست؟ گفت: اطلاع نداشتم که چنین طرحی در مجلس مطرح شده، قطعا اگر این طرح در مجلس بخواهد تصویب شود، دولت نماینده خود را خواهد فرستاد اما تاکنون این موضوع در هیئت دولت مطرح نشده بود که بخواهم از سوی دولت نظری را بیان کنم.

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی منابع و مصارف بودجه در سال ٩٦ برابر با ٣٢٠ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به منابع و مصارف سال ٩٥ افزایش ١٣ درصدی داشته است، گفت:  بر این اساس لایحه بودجه دولت صد درصد تحقق یافت اما بر اساس بودجه مصوب مجلس، حدود ٩٢.٣ درصد محقق شد که نشان دهنده پیش بینی درست دولت است.

سخنگوی دولت افزود: پیش بینی نفت در بودجه سال گذشته بین ٥٠ تا ٥٥ دلار برای هر بشکه بود که بر اساس گزارش ها در یازده ماهه سال ٩٦ قیمت هر بشکه نفت ٥٣ دلار و هر بشکه میعانات نفتی ٥٥ دلار بود.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی هستند که دشمنی شان با جمهوری اسلامی مشخص است، اظهار کرد: یکی از کشورهای بزرگ جهان در یک انتخابات دچار تحولی شد که نظام آن به فردی سپرده شده که پیمان شکن است و به پیمان های جهانی بی تفاوت است و حتی اطرافیان او هم نمی دانند که چه تصمیمی می خواهد بگیرد اما ما منتظر تصمیمات دولت امریکا در ۲۲ اردیبهشت نیستیم و برای همه شرایط برنامه ریزی کردیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است، درحالی که مصرفمان کمتر از این مقدار است و بنابراین، فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم اما سامانه 'نیما' که امروز توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، امکان قاچاق را کم و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می کند.

وی بیان اینکه تعهد داریم کالاهای وارداتی را با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کنیم، گفت: برای برخی کالاهای اساسی که با ارز مبادله ای ۳۸۰۰ تومانی وارد می شد، دولت با اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان یارانه این فاصله را پر خواهد کرد که بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی ۱۹۸۰ میلیارد تومان، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۲۰ میلیارد تومان و وزارت بهداشت نیز ۸۰۰ میلیارد تومان برای واردات کالاهای اساسی یارانه تخصیص خواهد یافت.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای مقابله با افزایش بهای مسکن و اجاره بها در تهران، اظهار کرد: سیاست دولت این است که اداره بازار باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد، اما دولت می تواند برای کنترل بازار در شرایط خاص ورود پیدا کند. از نظر تعداد واحدهای مسکونی سالانه بین ۱ تا ۱.۵ میلیون واحد مورد نیاز است که به همین تعداد هم مسکن ساخته می شود اما مسکن هایی که مورد نیاز مردم باشد، نیستند و سیاست مسکن در دولت در سال ۹۷ ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن شهری و ساخت و ساز در بافت های فرسوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره صحت خبر گروکشی یک نوزاد در یکی از بیمارستان های کرج به دلیل عدم پرداخت نشدن هزینه، گفت: این موضوع را رد می‌کنم. این نوزاد دچار زردی بوده و به همین دلیل تحت مراقبت های ویژه نگهداری می شود.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، گفت: برای سال جاری وزارت جهاد کشاورزی تمایل داشت قیمت بیشتری را اعلام کند، اما از طرفی اگر قیمت خرید گندم را افزایش دهیم آیا می توانیم نان را هم گران کنیم؟ بر همین اساس بنا شد قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری، همان ۱۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو باشد.

وی درباره جمعیت شاغلین در کشور، تعداد افراد وارد شده به بازار کار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ را، ۷۹۷هزار و ۳۶۹ نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد، ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر شاغل شدند، ۶ هزار و ۸۰۷ نفر نیز به جمعیت بیکار کشور اضافه شد.

نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که کاوه مدنی دوتابعیتی بوده یا خیر گفت:  بعضی از هم‌وطنان ما پاسپورت دیگری نیز دارند. این افراد که ملیت ایرانی خود را نفی نکردند، از دوتابیعتی بودن کاوه مدنی اطلاعی ندارم و باید از وزارت اطلاعات بپرسم.

وی درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس و تاثیر آن در ناامید کردن مردم گفت: ما مردم فهیمی داریم، رسما  فرد گردن‌کشی، رئیس‌جمهور آمریکا شده است. ما باید چه کنیم؟ آیا این نیست همه علاقه‌مندان نظام و کشور در برابر صف‌آرایی این ادم نباید در کنار هم باشیم؟ ما چه کسی را داریم؟ مگر به جز این است که نیروهای داخلی را داریم؟ ما باید کنار هم باشیم در خارج هم مردم به کسی رای دادند که در داخل دادیم، این که بگوییم جلسه سران قوا نمایشی است و یا اقتصاد ما سیاه، داغان و شکسته است آیا ترامپ خوشحال نمی‌شود؟

نوبخت با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری درباره مدیران دولتی اظهار کرد: رئیس‌جمهور هیچ‌گاه همکاری یا عدم همکاری و هماهنگی خود را منوط به ایفای نقش ریاست‌جمهوری نمی‌بیند ایشان با تمام توان امور را پیگیری می‌کنند. بله، آقای رئیس‌جمهور اگر این امر را بیان کردند به دلیل آثار اجتماعی این مطلب است وقتی دولتمردان این گونه رفتار کنند به طبع همراهی و همکاری بهتری هم صورت می‌گیرد.

وی افزود: واجب کفایی است که دولتمردان صحبت و شفاف‌سازی کنند. ما باید همه در کنار هم باشیم و خللی هم در کار پیش نیاید. آخر هفته هم مسئولان به استان‌ها در میان مردم برویم و در جلسه‌های ستادی و شورای برنامه‌ریزی شرکت کنند و در جریان امور باشند.

وی در واکنش به نامه اخیر احمدی‌نژاد اظهار کرد: همین مسئله حصر تاوان همان   است. ما برای او چه سرمایه‌های فردی و چه سرمایه‌های مالی کشور را از دست دادیم.

نوبخت درباره وضعیت صرافی‌ها و نبود ارز در بازار اظهار کرد: ما به صورت روزانه جلساتی داریم و تمام موارد مربوط ارز و نیازهای ارز بررسی می‌شود. بانک مرکزی همه مواردی که ثبت سفارش کرده‌اند، تصمیماتی گرفته است. ما در حال بررسی نقاط آسیب هستیم. از نظر دولت این کار به درستی انجام می‌شود. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه‌ریزی می‌کنیم و ممکن است یک میلیون نفر دچار محدودیت‌هایی شوند اما سعی می‌کنیم مشکلات را رفع کنیم.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی نیما و هماهنگی وزارتخانه‌های ثبت سفارش می‌کنند و بانک مرکزی، مشکل عرضه چهار هزار و ۲۰۰ حل می‌شود. قطعا خرید و فروش دلار بر پایه دلار ۵ هزار تومانی در حوزه ثبت و سفارش نداریم.

سخنگوی دولت درباره این موضوع که دلار از تبادلات تجاری ما حذف شود و اینکه آیا در این زمینه پیشنهادی از سوی دولت برای جایگزینی یورو وجود داشته یا خیر اظهار کرد: در شرایطی که آمریکا به عنوان صاحب دلار اعلام می‌کند من اجازه نمی‌دهم ایران از پول من استفاده کند ما چرا اصرار داشته باشیم از این پول استفاده کنیم. با توجه به اینکه یورو هم یک ارز جهان‌شمول است ما می‌توانیم از یورو استفاده کنیم و کارمان را پیش ببریم و اراده نظام بر این است.

وی افزود: خیلی از کشورها هم به همین ترتیب عمل می کنند و با برخی از کشورها هم که بتوانیم مبادلاتمان را با پولهای ملی خود انجام می دهیم کمااینکه با کشورهای همسایه اینکار را انجام می دهیم و در آینده برای اینکه مسافرانمان از رفاهیات بهتری هم برخوردار باشند در این خصوص با برخی کشورها مذاکراتی داشته‌آیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین