کد خبر: ۵۲۰۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

موگرینی: سوریه صفحه شطرنج و محل بازی ژئوپلیتیک نیست

اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در نشست جمع آوری کمک مالی برای سوریه در بروکسل خواستار برگزاری مذاکرات سیاسی با هدف پایان بخشی به جنگ در این کشور شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در سخنانی در این نشست تاکید کرد که پیروزی های نظامی اخیر دولت سوریه و متحدان آن این کشور را به صلح نزدیک تر نکرده است.

به گزارش یورونیوز، وی در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: «در روزها و هفته های اخیر شاهدیم که دستاوردهای نظامی، تصرفات ارضی و تشدید عملیات نظامی به راه حل سیاسی منجر نمی شود و تغییری ایجاد نمی کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست خبری بر لزوم از سرگیری فرآیند سیاسی تحت نظر سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه تاکید کرد. فدریکا موگرینی از روسیه، ایران و ترکیه خواست تلاش بیشتری برای دستیابی به آتش بس در سوریه انجام دهند. وی در بخشی از سخنان خود در نشست بروکسل تاکید کرد سوریه «صفحه شطرنج» و «محل بازی ژئوپلیتیک» نیست.

نشست جمع آوری کمک مالی برای سوریه در حالی در بروکسل برگزار می شود که پنج میلیون نفر از ساکنان این کشور به کشورهای مجاور پناه برده اند و شش میلیون و ۱۰۰ هزار نیز در داخل سوریه آواره شده اند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در نشست بروکسل از جنگ هفت ساله سوریه به عنوان «یکی از بزرگترین شکست های سیاسی آغاز قرن بیست و یکم» یاد کرد.

برگزارکنندگان نشست جمع آوری کمک مالی برای سوریه امیدوارند در این گردهمایی بتوانند ۹ میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه در سوریه و حمایت از پناهندگان سوری در کشورهای مجاور جمع آوری کنند.

نشست بروکسل در حالی برگزار می شود که گروهی از کارشناسان بین المللی در حال تحقیق درباره حمله روز هفت آوریل (۱۸ فروردین) به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی سوریه هستند. گروههای امدادرسان در دوما و کشورهای غربی ضمن تاکید بر استفاده از سلاح شیمیایی در این حمله رژیم سوریه را مسئول آن معرفی می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین